دوری از سکوت؛ چگونه در محل کار صحبت کنیم؟

این موضوع ممکن است برای شما هم رخ داده باشد، در یک جلسه کاری حضور دارید و در این جریان از موضوعی ناراحت هستید یا انتقادی دارید. با این وجود حرفی نمیزنید و با این استدلال که ممکن است اشتباه کنم یا مشکلی پیش بیاید، سکوت میکنید. اما واقعیت این است که تنها راهحل مشکلات در محل کار صحبت کردن و دوری از سکوت است!
به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، این مفهومی است که مدرس دانشکده حقوق هاروارد، الین لین هرینگ (Elaine Lin Hering)، متخصص در مهارتهای مذاکره، نفوذ و مدیریت تعارض، در کتاب، عدمآموزش سکوت (Unlearning Silence): چگونه ذهن خود را بیان کنید، استعدادها را آزاد کنید، و کاملتر زندگی کنید، به بررسی آن میپردازد.
او خوانندگان را وادار میکند تا بررسی کنند که چگونه یاد گرفتهایم سکوت کنیم، چگونه از سکوت سود بردهایم، چگونه دیگران را ساکت کردهایم و چگونه ممکن است راه دیگری را انتخاب کنیم. او در کتابش مینویسد: «تنها با عدم آموزش سکوت میتوانیم استعدادها را بهطور کاملتر آزاد کنیم، نظرمان را بگوییم و نسخههای کاملتری از خودمان باشیم و به دیگران کمک کنیم همین کار را انجام دهند».
او از مردم میخواهد که هزینههای سکوت را بررسی کنند: «ما سکوت را با شناختن سکوتی که آموختهایم بیاموزیم و با آن مبارزه میکنیم.
- چه مفروضاتی در مورد اینکه کجا و چه زمانی مجاز به صحبت کردن هستیم، داریم؟
- ما در گذشته چه چیزی را به عنوان هزینههای صحبت کردن تجربه کردهایم؟
- چگونه این هزینهها در شرایط فعلی زندگی یا کاری ما یکسان یا متفاوت است؟
یک نظرسنجی در سال 2020 نشان داد که 17.5٪ از کارمندان مورد بررسی در مورد موضوعات دشوار اصلاً در محل کار صحبت نمیکنند. فهمیدن دلیل آن آسان است: در یک بازار دائماً در نوسان با یک اقتصاد غیرقابل پیشبینی، ساکت بودن و انجام کار میتواند بسیار امنتر باشد. اما با چه هزینهای؟
کارلا بیوینز (Carla Bevins)، استادیار آموزش ارتباطات کسب و کار در دانشگاه کارنگی ملون در پیتسبورگ، میگوید:
«تشویق کارکنان به واقعی بودن در محل کار مستلزم ایجاد محیطی است که در آن به ارتباطات باز ارزش داده میشود، دیدگاههای متنوع مورد استقبال قرار میگیرد و بازخوردها سازنده هستند تا تنبیهی».
این موضوع میتواند به فرهنگ کاری مثبت، افزایش رضایت کارکنان و در نهایت، بهبود موفقیت سازمانی کمک کند.
یادگیری نحوه صحبت بیشتر در محل کار در ابتدا آسان نیست!
اگر عادت دارید بیشتر محتاط باشید یا افکار خود را نگه دارید، شروع به اشتراک گذاشتن احساس واقعی خود میتواند کمی دلهرهآور باشد. همچنین ممکن است فوراً با بازخورد مثبت مواجه نشوید، زیرا شنیدن آنچه در حال فکر کردن بودهاید برای اطرافیانتان دشوار است.
کارلا بیوینز میگوید:
«در این رابطه افراد اغلب با چالشهایی مانند ترس از عواقب، کمبود امنیت روانی یا نگرانی در مورد آسیب رساندن به روابط روبرو هستند. سلسله مراتب محل کار، موانع ارتباطی و ترس از اخلال انگاشتن نیز می تواند مانع از گفتگوی باز شود. راهحل این است که زمانیکه در اتاقی با همکاران و دوستان کاری قابل اعتمادتر هستید، به جای شروع در پرتنش ترین جلسات، می توانید سکوت خود را بشکنید و کم کم صحبت کنید و ایدههای خود را مطرح نمایید.
سکوت تأثیر بیشتری بر زنان دارد!
بهویژه در حرفهای که مردسالار است، برخی از زنان ممکن است بیشتر از مردان در صحبت کردن و ابراز نگرانیهای خود تلاش کنند.کارلا بیوینز میگوید: «سخن گفتن میتواند برای زنان چالشبرانگیزتر باشد، زیرا هنجارهای جنسیتی تاریخی که قاطعیت را منع میکند، میسازد. «زنان ممکن است ترس داشته باشند که به آنها برچسب پرخاشگر یا متخاصم زده شوند. لذا، برای توانمندسازی زنان برای بیان نظرات خود، ترویج فراگیری، مربیگری و آموزش رهبری ضروری است».
فقط شکایت نکنید – با یک راهحل همراه باشید
صحبت کردن دائم از نگرانیها یک چیز است و ارائه راهکارهای هوشمندانه یک موضوع دیگر! مدیران دومی را بسیار بیشتر دوست خواهند داشت، و به احتمال زیاد به صدای شما در مورد موضوع و نیز موارد آینده احترام خواهند گذاشت. کارلا بیوینز توضیح می دهد: «توسعه مهارت صحبت کردن شامل گوش دادن فعال، انتخاب زمان و مکان مناسب، کادربندی سازنده بازخورد و ارائه راه حل است». شما حتی ممکن است بخشی از ساختن محیطی باشید که در آن هرکسی بتواند با صراحت بیشتری ایده های خود را مطرح کند و احساس کند که در فضای امنی برای مخالفت قرار دارد. تشویق فرهنگی که برای بازخورد و مخالفت ارزش قائل است، میتواند بیان افکار خود را بدون ترس از واکنش منفی برای افراد آسانتر کند.»
راه حل شکست سکوت در چیست؟
ابتدا برای کسب نتایج بهتر از روانشناسی استفاده کنید!. فقط شروع به غر زدن نکنید. ابتدا افرادی را که با آنها کار میکنید، بررسی کنید تا مشخص کنید چه چیزی باعث میشود که آنها را انتخاب کنند و چه استراتژیهایی برای تأثیرگذاری و متقاعد کردن آنها بهتر عمل میکنند. این به این معنی است که از این منظر شروع کنم که چگونه میتوانم بر این شخص تأثیر بگذارم؟ چرا آنها کاری را که انجام میدهند؟ چه چیزی آنها را برانگیخته میکند؟ منافع اساسی آنها چیست؟». سپس، هنگامی که درک بهتری از آن داشتید، زمان آن رسیده است که بازخورد را به شیوهای عملی و خاص شروع کنید. بدین ترتیب که «من چه چیزی را مشاهده میکنم؟ چه زمانی رخ می دهد؟ چه شواهدی وجود دارد که مشکل دارد؟ رویکرد بهتر و تمایل به کمک چیست؟»
4 گام برای فراموش کردن سکوت به گفته الین لین هرینگ
هرینگ میگوید اگر میدانید چرا حرف میزنید، احتمال موفقیت شما بیشتر است. «چه چیزی برای شما مهمتر از ناراحتی خودتان از صحبت کردن است؟ از نظر هرینگ چهار استراتژی برای شکست سکوت در محل کار عبارتند از:
- با چرایی خود شروع کنید.
- نقطه ها را به هم وصل کنید. او میگوید: «اتصال نقطهها به معنای توضیح فرآیند تفکر است، زیرا شما استدلال و دادههایی برای حمایت از دیدگاه خود دارید که احتمالاً متفاوت از دید دیگران است.
- سوال را واضح بیان کنید.
- مقاومت را در آغوش بگیرید. «دانستن از اینکه مقاومت قابل انتظار است، مقداری از قدرت این مقاومت را در فرد از بین میبرد.
انتهای پیام/