ISC اعلام کرد؛ جایگاه ممتاز ایران در همه حوزه‌های فناوری علوم شناختی

براساس داده های پایگاه وب آو ساینس، جمهوری اسلامی ایران در همه حوزه های فناوری علوم شناختی جایگاه اول یا دوم را در بین کشورهای اسلامی به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دکتر سید احمد فاضل‌زاده رییس مؤسسه ISC گفت: براساس داده های پایگاه وب آو ساینس، جمهوری اسلامی ایران در همه حوزه های فناوری علوم شناختی جایگاه اول یا دوم را در بین کشورهای اسلامی به خود اختصاص داده است.

فاضل زاده اظهار داشت: علوم شناختی، پژوهش علمی درباره ذهن و فرآیندهای آن است. این علم به بررسی ماهیت فعالیت های ذهنی مانند چگونگی درک انسان از خود و محیط اطراف خود و چگونگی تفکر و پردازش اطلاعات میپردازد. از جمله هدف های اصلی این رشته پژوهش در زمینه ادراک، توجه، حافظه، یادگیری، تفکر، استدلال و تصمیم‌گیری و زبان است. علوم شناختی پروژهای در حال پیشرفت است که از دهه ۱۹۵۰ میلادی آغاز شده و نام علوم شناختی در سال ۱۹۷۳ به آن داده شده است.

رییس موسسه ISC گفت: این شاخه از علم هنوز در ابتدای راه قرار دارد و افقهای بسیاری برای گسترش و پژوهش دارد که در کنار نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و فناوری اطلاعات مجموعه علوم همگرا را تشکیل میدهند. این حوزه، از زیرمجموعه های علم اعصاب، روانشناسی، زبان شناسی و فلسفه ذهن تشکیل شده و کاربرد وسیعی در رشته های فرعی مانند پزشکی، آموزش و پرورش، جامعه شناسی، سیاست، علوم اطلاعات، ارتباطات و رسانه‌های گروهی، مهندسی پزشکی و مهندسی فرمان و کنترل دارد.

وی افزود: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جلسه ۶۹۹ خود مورخ ۳/۸/۱۳۹۰، کلیات سند راهبردی علوم و فناوری های شناختی جمهوری اسلامی ایران را به تصویب رساندند. با تصویب کلیات این سند از سوی اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، مقرر شد که کشور با توسعه دانش و معرفت در زمینه علوم شناختی و فناوری های مربوط به آن بر اساس مبانی اسلامی برای شناخت و تعالی انسان، اقتدار ملی، تولید ثروت و رفاه اجتماعی قدم بردارد و به عنوان کشوری پیشرو، مرجع و تأثیرگذار، مولد و الهام بخش در تولید علوم و فناوریهای شناختی جایگاه مناسبی در جامعه جهانی داشته باشد. همچنین، بر اساس اهداف علمی و فناوری سند چشم انداز ۱۴۰۴ و نقشه جامع علمی کشور، رتبه اول در بین کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه را به خود اختصاص دهد. همچنین مطابق با ماده ۹۹ قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران
(۱۴۰۳-۱۴۰۷)، دولت مکلف است با هدف تامین زیرساخت یکپارچه مورد نیاز در جهت بهبود زیست بوم فناوری در حوزه های پیشران و اقتدار آفرین، جذب و توانمندسازی نخبگان بودجه لازم را در حوزه علوم شناختی تامین نماید.

جدول شماره ۱، رتبه و تعداد تولیدات علمی کشورهای پیشرو جهانی در فناوریهای حوزه علوم شناختی در پایگاه وب آو ساینس را در بازه زمانی ۱۰ ساله را نشان می دهد.

جدول ۱. جایگاه تولیدات علمی فناوریهای علوم شناختی کشورهای پیشرو جهانی در بازه زمانی ۲۰۲۳-۲۰۱۴

رتبهفناوریهای علوم شناختی
۲۰۱۴-۲۰۲۳روانشناسی شناختیزبان شناسی شناختیآموزش و پرورش شناختیبازتوانی شناختیفلسفه ذهنارزیابی شناختیعلوم اعصاب شناختی
۱آمریکا۵۰۱۵ مدرکروسیه۵۴۷ مدرکآمریکا۱۴۷۹۲ مدرکآمریکا۲۶۴۰ مدرکآمریکا۱۰۱۴ مدرکآمریکا۲۶۰۱۴ مدرکآمریکا۱۶۵۲۸ مدرک
۲انگلستان۱۸۵۲ مدرکآمریکا۴۴۵ مدرکچین۴۶۹۶ مدرکچین۱۰۳۰ مدرکانگلستان۴۲۸ مدرکانگلستان۷۷۰۵ مدرکانگلستان۴۶۵۲ مدرک
۳چین۱۳۴۶ مدرکچین۳۴۲ مدرکانگلستان۳۷۱۰ مدرکانگلستان۷۴۴ مدرکروسیه۳۸۴ مدرکچین۷۰۲۰ مدرکآلمان۳۷۵۶ مدرک
۴آلمان۱۲۴۵ مدرکاسپانیا۲۶۲ مدرکاسترالیا۲۹۰۷ مدرکآلمان۶۵۵ مدرکآلمان۲۳۹ مدرککانادا۵۷۴۶ مدرکچین۳۵۱۴ مدرک
۵استرالیا۱۰۲۷ مدرکانگلستان۱۹۱ مدرکاسپانیا۲۸۳۳ مدرککانادا۵۰۶ مدرکایتالیا۲۲۸ مدرکاسترالیا۵۵۷۳ مدرککانادا۲۷۰۱ مدرک
۶کانادا۸۷۵ مدرکآلمان۱۷۸ مدرککانادا۲۷۲۹ مدرکایتالیا۴۹۲ مدرکچین۲۰۹ مدرکآلمان۵۴۲۶ مدرکایتالیا۲۵۷۹ مدرک
۷ایتالیا۷۵۱ مدرکبرزیل۱۴۶ مدرکآلمان۲۶۴۸ مدرکاسترالیا۴۲۲ مدرکاسترالیا۱۹۵ مدرکایتالیا۴۷۶۶ مدرکفرانسه۲۰۶۶ مدرک
۸اسپانیا۷۴۰ مدرکلهستان۱۲۵ مدرکهلند۱۸۹۸ مدرکاسپانیا۳۲۷ مدرککانادا۱۸۴ مدرکاسپانیا۳۶۰۶ مدرکاسترالیا۱۹۸۷ مدرک
۹هلند۶۲۸ مدرکایتالیا۱۱۶ مدرکایتالیا۱۶۴۲ مدرکهند۳۱۸ مدرکاسپانیا۱۴۴ مدرکهلند۳۵۴۶ مدرکژاپن۱۷۴۱ مدرک
۱۰فرانسه۵۸۰ مدرککانادا۹۳ مدرکبرزیل۱۳۹۵ مدرکهلند۲۹۱ مدرکفرانسه۱۲۹ مدرکفرانسه۲۷۷۰ مدرکاسپانیا۱۷۱۶ مدرک

براساس داده های پایگاه وب آو ساینس، جمهوری اسلامی ایران در حوزه بازتوانی شناختی رتبه ۱۵ جهانی و رتبه اول در بین کشورهای جهان اسلام را به خود اختصاص داده است و در این حوزه نسبت به دیگر کشورهای جهان اسلام عملکرد بهتری داشته است. رتبه جهانی جمهوری اسلامی ایران در روانشناسی شناختی و آموزش و پرورش شناختی ۳۱؛ زبانشناسی شناختی ۲۴؛ فلسفه ذهن ۳۶؛ ارزیابی شناختی ۲۸ و علوم اعصاب شناختی ۲۵ میباشد.

جدول شماره ۲، رتبه و تعداد تولیدات علمی کشورهای پیشرو اسلامی در فناوریهای حوزه علوم شناختی را نشان میدهد.

جدول ۲. جایگاه تولیدات علمی حوزه فناوریهای علوم شناختی کشورهای پیشرو اسلامی در بازه زمانی ۲۰۲۳-۲۰۱۴

رتبهفناوریهای علوم شناختی
۲۰۱۴-۲۰۲۳روانشناسی شناختیزبان شناسی شناختیآموزش و پرورش شناختیبازتوانی شناختیفلسفه ذهنارزیابی شناختیعلوم اعصاب شناختی
۱ترکیه۱۶۹ مدرکجمهوری اسلامی ایران۳۰ مدرکترکیه۹۳۰ مدرکجمهوری اسلامی ایران۱۵۶ مدرکترکیه۱۳۹ مدرکترکیه۱۱۱۲ مدرکجمهوری اسلامی ایران۳۷۸ مدرک
۲جمهوری اسلامی ایران۱۲۴ مدرکترکیه۲۵ مدرکجمهوری اسلامی ایران۵۶۱ مدرکمالزی۹۵ مدرکجمهوری اسلامی ایران۳۴ مدرکجمهوری اسلامی ایران۸۹۸ مدرکترکیه۳۶۳ مدرک
۳مالزی۱۱۴ مدرکاردن۲۲ مدرکاندونزی۵۵۸ مدرکمصر۸۳ مدرکمالزی۲۱ مدرکمالزی۴۹۶ مدرکمالزی۱۹۲ مدرک
۴پاکستان۵۵ مدرکعربستان سعودی۱۹ مدرکعربستان سعودی۳۵۳ مدرکعربستان سعودی۷۰ مدرکاندونزی۱۴ مدرکعربستان سعودی۴۲۰ مدرکعربستان سعودی۱۷۲ مدرک
۵اندونزی۴۴ مدرکمالزی۱۴ مدرکپاکستان۲۲۹ مدرکپاکستان۵۷ مدرکنیجریه۱۱ مدرکمصر۴۱۱ مدرکامارات متحده عربی۹۴ مدرک
۶امارات متحده عربی۴۳ مدرکاندونزی۱۰ مدرکنیجریه۱۶۶ مدرکترکیه۵۱ مدرکامارات متحده عربی۷ مدرکپاکستان۳۰۵ مدرکمصر۵۲ مدرک
۷عربستان سعودی۳۸ مدرکآذربایجان۱۰ مدرکمصر۱۶۵ مدرکامارات متحده عربی۳۸ مدرکپاکستان۴ مدرکاندونزی۲۹۶ مدرکنیجریه۴۶ مدرک
۸مراکش۱۸ مدرکعراق۱۰ مدرکامارات متحده عربی۱۴۸ مدرکاردن۲۸ مدرکمصر۳ مدرکنیجریه۱۵۴ مدرکاندونزی۳۸ مدرک
۹مصر۱۷ مدرکپاکستان۱۰ مدرکقطر۸۷ مدرکاندونزی۲۵ مدرکلینان۳ مدرکامارات متحده عربی۱۳۹ مدرکلبنان۳۳ مدرک
۱۰قطر۱۷ مدرکمصر۹ مدرکلبنان۷۹ مدرکتونس۲۴ مدرکقطر۳ مدرکلبنان۱۱۳ مدرکقطر۲۶ مدرک

براساس جدول شماره ۲، براساس داده‌های پایگاه وب آو ساینس (Web of Science) در حوزه روانشناسی شناختی، به ترتیب کشورهای ترکیه با ۱۶۹ مدرک؛ جمهوری اسلامی ایران با ۱۲۴ مدرک و مالزی با ۱۱۴ مدرک در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. در حوزه زبانشناسی شناختی، کشورهای جمهوری اسلامی ایران با ۳۰ مدرک، ترکیه با ۲۵ مدرک و اردن با ۲۲ مدرک؛ در حوزه آموزش و پرورش شناختی، کشورهای ترکیه با ۹۳۰ مدرک، جمهوری اسلامی ایران با ۵۶۱ مدرک و اندونزی با ۵۵۸ مدرک؛ در حوزه بازتوانی شناختی، کشورهای جمهوری اسلامی ایران با ۱۵۶ مدرک، مالزی با ۹۵ مدرک و مصر با ۸۳ مدرک؛ در حوزه فلسفه ذهن، کشورهای ترکیه با ۱۳۹ مدرک، جمهوری اسلامی ایران با ۳۴ مدرک و مالزی با ۲۱ مدرک؛ در حوزه ارزیابی شناختی، کشورهای ترکیه با ۱۱۱۲ مدرک، جمهوری اسلامی ایران با ۸۹۸ مدرک و مالزی با ۴۹۶ مدرک و در حوزه علوم اعصاب شناختی، کشورهای جمهوری اسلامی ایران با ۳۷۸ مدرک، ترکیه با ۳۶۳ مدرک و مالزی با ۱۹۲ مدرک در رتبه های اول تا سوم قرار دارند.

نمودار شماره ۱ رتبه جمهوری اسلامی ایران در فناوری های حوزه علوم شناختی در یک دهه اخیر را نشان می دهد. مطابق این نمودار، رتبه جمهوری اسلامی ایران از ۳۸ در سال ۲۰۱۴ به ۲۴ در سال ۲۰۲۳ رسیده است و نشان از بهبود عملکرد فناوری‌های حوزه علوم شناختی در بازه زمانی ده ساله است.

نمودار۱. روند رتبه جمهوری اسلامی ایران در بازه زمانی ده ساله در تولیدات علمی حوزه فناوری علوم شناختی

براساس جدول شماره ۳، بیشترین تولیدات علمی در بازه زمانی ۱۰ ساله در حوزه روانشناسی شناختی، مربوط به دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علامه طباطبائی بوده است. در حوزه زبانشناسی شناختی، بیشترین تولیدات علمی مربوط به دانشگاه تهران، دانشگاه الزهرا و دانشگاه علامه طباطبائی؛ در حوزه آموزش و پرورش شناختی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران و علوم پزشکی شهید بهشتی؛ در حوزه بازتوانی شناختی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ در حوزه فلسفه ذهن، دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ در حوزه ارزیابی شناختی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران و علوم پزشکی شهید بهشتی و در حوزه علوم اعصاب شناختی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده است.

جدول ۳. وضعیت و رتبه دانشگاههای کشور در تولیدات علمی حوزه فناوری های علوم شناختی

رتبهفناوریهای علوم شناختی
۲۰۱۴-۲۰۲۳روانشناسی شناختیزبان شناسی شناختیآموزش و پرورش شناختیبازتوانی شناختیفلسفه ذهنارزیابی شناختیعلوم اعصاب شناختی
۱دانشگاه تهران۱۰ مدرکدانشگاه تهران۳ مدرکدانشگاه علوم پزشکی تهران۸۲ مدرکدانشگاه علوم پزشکی تهران۲۱ مدرکدانشگاه تهران۵ مدرکدانشگاه علوم پزشکی تهران۱۹۶ مدرکدانشگاه علوم پزشکی تهران۷۳ مدرک
۲دانشگاه فردوسی مشهد۷ مدرکدانشگاه الزهرا۳ مدرکدانشگاه علوم پزشکی ایران۵۹ مدرکدانشگاه تهران۱۶ مدرکدانشگاه اصفهان۴ مدرکدانشگاه علوم پزشکی ایران۱۰۵ مدرکدانشگاه تهران۳۹ مدرک
۳دانشگاه علامه طباطبائی۶ مدرکدانشگاه علامه طباطبائی۲ مدرکدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی۴۱ مدرکدانشگاه علوم پزشکی ایران۱۲ مدرکدانشگاه صنعتی امیرکبیر۲ مدرکدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی۹۱ مدرکدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی۳۲ مدرک
۴دانشگاه علوم پزشکی تهران۶ مدرکدانشگاه خوارزمی۲ مدرکدانشگاه علوم پزشکی اصفهان۳۷ مدرکدانشگاه علوم پزشکی تبریز۱۰ مدرکدانشگاه صنعتی شریف۲ مدرکدانشگاه تهران۶۲ مدرکدانشگاه صنعتی امیرکبیر۳۲ مدرک
۵دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)۶ مدرکدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی۲ مدرکدانشگاه علوم پزشکی شیراز۳۰ مدرکدانشگاه تربیت مدرس۱۰ مدرکدانشگاه علامه طباطبائی۱ مدرکدانشگاه علوم پزشکی اصفهان۵۸ مدرکدانشگاه علوم پزشکی ایران۲۸ مدرک
۶دانشگاه شهید بهشتی۵ مدرکدانشگاه تربیت مدرس۲ مدرکدانشگاه تهران۳۰ مدرکدانشگاه شهید بهشتی۹ مدرکدانشگاه بوعلی سینا۱ مدرکدانشگاه علوم پزشکی شیراز۵۷ مدرکدانشگاه شهید بهشتی۲۷ مدرک
۷دانشگاه تربیت مدرس۵ مدرکدانشگاه اصفهان۲ مدرکدانشگاه تربیت مدرس۲۷ مدرکدانشگاه علوم پزشکی شیراز۸ مدرکدانشگاه فردوسی مشهد۱ مدرکدانشگاه علوم پزشکی تبریز۵۲ مدرکدانشگاه علوم پزشکی شیراز۲۳ مدرک
۸دانشگاه اصفهان۵ مدرکدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات۲ مدرکدانشگاه علوم پزشکی تبریز۲۶ مدرکدانشگاه علوم پزشکی اصفهان۷ مدرکدانشگاه علوم پزشکی ایران۱ مدرکدانشگاه علوم پزشکی مشهد۴۲ مدرکدانشگاه علم و صنعت ایران۲۲ مدرک
۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی۵ مدرکدانشگاه صنعتی امیرکبیر۱ مدرکدانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه۲۰ مدرکدانشگاه علوم پزشکی مشهد۷ مدرکدانشگاه علوم پزشکی کرمان۱ مدرکدانشگاه شهید بهشتی۴۲ مدرکدانشگاه شاهد۱۸ مدرک
۱۰دانشگاه علوم پزشکی تبریز۴ مدرکدانشگاه فردوسی مشهد۱ مدرکدانشگاه علوم پزشکی مازندران۱۹ مدرکدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی۷ مدرکدانشگاه علوم پزشکی مازندران۱ مدرکدانشگاه تربیت مدرس۴۱ مدرکدانشگاه صنعتی شریف۱۵ مدرک

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا