راهکارهای افزایش بهرهوری کار از راه دور برای خانه به دوشهای دیجیتال (دیجیتال نومد)

سبک زندگی دیجیتال نومد (Digital Nomad) یا همان خانه به دوش دیجیتال، کار از راه دور را با سفر و ماجراجویی ترکیب میکند و برای کسانیکه سودای آزادی زمانی و مکانی دارند، انعطافپذیری و آزادی دلخواه را فراهم میکند. اما موفقیت در این حرفه نیز مستلزم نظم و انضباط، برنامهای روشن و ابزارهای مناسب برای حفظ بهرهوری، تعادل و رشد شخصی است. استفاده از نکات بهرهوری کار از راه دور هوشمند میتواند به شما کمک کند هنگام مدیریت سفر و کار، تعادل مناسب کار و زندگی را حفظ کنید. با این نکات در این سبک زندگی، میتوانید بهرهوری را به حداکثر برسانید و پیشرفت کنید.
به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، روند کار از راه دور، پس از همهگیری بیماری کووید 19 در دنیا بخوبی پیشرفت کرده است. بر اساس گزارش اداره آمار کار ایالات متحده، در سال 2023، 35 درصد از کارمندان نیمی یا بخش اعظمی از کارهای خود را از راه دور انجام میدادند. این بدان معناست که بیش از یک سوم نیروی کار ما در این مدل کسب و کار مشارکت دارند. با درک بیشتر شرکتها از مزایای کار از راه دور، این تعداد همچنان در حال افزایش است. با این حال، برخی افراد معنای جدیدی به دورکاری میدهند. آنها فراتر از یک دفتر کار خانگی یا برنامه ترکیبی رفتهاند و کار اداری خود – از بازاریابی و امنیت سایبری گرفته تا مدیریت پروژه و طراحی گرافیکی – را در حین سفر به معنای واقعی کلمه از هر کجا که بخواهند، انجام میدهند. در برخی موارد، هرگز برای مدت طولانی در یک مکان نمیمانند. از این افراد به عنوان «دیجیتال نومد یا خانه به دوش» یاد می شود.
توانایی کار در هر جایی که دسترسی به اینترنت وجود دارد از نظر انعطافپذیری یک رویا است. این سبک زندگی به افراد اجازه میدهد تا مکانهای جدید را کشف کنند و خود را در فرهنگهای جدید غوطه ور کنند – بدون اینکه مجبور به فدا کردن خود به یک چک حقوقی شوند. انعطافپذیری ناشی از این سبک زندگی میتواند هزینههای بالقوه زندگی را کاهش دهد. با کمبود رفت و آمد و یک برنامه خودساخته، ممکن است زمان بیشتری برای صرف سرگرمیها، علایق، فعالیتها، یادگیری چیزهای جدید و البته تجربه مکانهای مختلف داشته باشند. با این حال، این سبک کاری میتواند استرس را نیز برای افراد به ارمغان بیاورد. عواملی مانند انزوا، فقدان ثبات و احتمال خستگی سفر میتواند تاثیرگذار باشد. به علاوه، یکی از بزرگترین چالشها این است که یاد بگیرید چگونه در یک محیط در حال تغییر سازنده باشید.
اهمیت بهرهوری برای دیجیتال نومدها
از بیرون که به درون نگاه میکنیم، این سبک زندگی میتواند مانند یک تعطیلات طولانی و پر زرق و برق به نظر برسد. اما، در واقعیت، این یک کار سخت است، موقعیت سختی که نیاز به برنامهریزی، نظم و انضباط و مهارتهای جدی مدیریت زمان دارد. هنگامیکه از راه دور کار میکنید، اغلب اوقات از این مزیت برخوردار هستید که میتوانید ساعات کاری خود را تعیین کنید. زمانیکه ظرفیت کامل دارید میتوانید انتخاب کنید که در پروژهها غوطهور شوید. برخی از افراد نیز تمایل دارند در اواسط روز بهترین حالت خود را داشته باشند. با این حال، دیجیتال نومدها باید به اندازه کافی خودانگیخته و سازماندهی شوند تا در میان حواسپرتیها، چالشها و تغییراتی که سفرهای مکرر میتواند به همراه داشته باشد، از عهده وظایف خود برآیند. تعیین اهداف و مرزهای مشخص اولین قدم برای اطمینان از بهرهوری و کاهش استرس در سفر است. علاوه بر این، ترسیم زمان کار در مقابل زمان کاوش میتواند ساختاری را فراهم کند تا بتوانید از تجربه خود بیشترین بهره را ببرید و در عین حال به عنوان یک کارمند شایسته و قابل اعتماد ظاهر شوید. خوشبختانه، اجرای نکات استراتژیک بهرهوری کار از راه دور میتواند به شما کمک کند تا به عنوان یک دیجیتال نومد پیشرفت کنید.
نکات کلیدی بهرهوری برای دیجیتال نومدها
وقتی یاد می گیرید که چگونه به عنوان یک دیجیتال نومد کار کنید، فهمیدن چگونگی به حداکثر رساندن بهرهوری میتواند کلیدی باشد. در حالیکه برخی از استراتژیهای کار از راه دور شما ممکن است بر اساس شخصیت و سبک کاری شما باشد، نکات دیگر هنگام کار به عنوان یک دیجیتال نومد کاملاً جهانی است. آنها را آنطور که صلاح میدانید تنظیم کنید تا درعین حال در سفری که دوست دارید، در عملکرد کاری خود مؤثر و ثابت قدم بمانید.
1. یک رویه ثابت ایجاد کنید
وقتی به عنوان یک دیجیتال نومد در هر کجا و زمانیکه میخواهید کار میکنید، به راحتی دچار عادات ناسازگار میشوید. این میتواند منجر به فشار بیشتر، به تعویق انداختن و احتمالاً از دست رفتن ضرب الاجل شود. تنظیم ساعات کاری و ایجاد روال میتواند نکات مفیدی برای بهرهوری کار از راه دور باشد.
2. ساعات کاری ثابت را تنظیم کنید
یک برنامه هفتگی با زمان شروع و پایان مشخص ایجاد کنید. این میتواند یک رشته استاندارد از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر باشد. یا حتی چند ساعت (یعنی از ساعت 8 صبح تا 12 بعد از ظهر و سپس بعد از ظهر از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 بعد از ظهر). تنظیم ساعات کاری به نیازهای شرکت شما و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. هنگام تنظیم ساعات کاری خود، به یاد داشته باشید که از مناطق زمانی و همچنین ساعات کاری مشتریان و تیم خود آگاه باشید. شما میخواهید به آنها اطلاع دهید که چه زمانی می توانند به شما دسترسی داشته باشند. همچنین، بدانید که میتوانید در صورت نیاز، در صورت تغییر مکان یا موقعیت، این برنامه را مرور کنید.
3. روتین صبح و عصر را ایجاد کنید
برای شروع و پایان روز میتوانید از برنامه کاری خود با روتین استفاده کنید. محققان اپلیکیشن سلامت روان Headspace به اشتراک میگذارند که روتین ها میتوانند به کاهش اضطراب و استرس و در عین حال افزایش خلاقیت و بهرهوری کمک کنند. برای دیجیتال نومدها، همچنین می توانند به تقویت حس عادی بودن کمک کنند، حتی زمانی که از خانه دور هستید. مهم نیست که در کجای سفر خود هستید، با متعهد شدن به شروع هر روز با همان رژیم، بهرهوری را به حداکثر برسانید. این میتواند به سادگی نوشیدن یک لیوان آب و مطالعه سبک قبل از خوردن صبحانه و رفتن به محل کار باشد. به طور مشابه، سیستمی را پیدا کنید که برای شما در شب کار کند تا به شما کمک کند تا راحتتر بخوابید.
4. فضای کاری خود را بهینه کنید
داشتن محل کار مناسب و تجهیزات مفید میتواند به شما کمک کند هنگام کار به عنوان یک دیجیتال نومد از عملکرد خود بهره ببرید.
5. انتخاب محل کار مناسب
برای دیجیتال نومدها، یافتن محیطی که سازگار با وایفای، آرام و مساعد برای کار با حداقل وقفه باشد، ضروری است. این میتواند یک کافه بزرگ، یک کتابخانه یا یک فضای کار مشترک اختصاصی باشد (اگر به دنبال ملاقات با سایر دیجیتال نومدها و ایجاد شبکه همکاری هستید، این یک انتخاب عالی است). هنگام انتخاب محل کار خود، مواردی همانند راحتی و امکانات را در نظر بگیرید. شما میخواهید یک صندلی محکم و نور خوب داشته باشید. بسته به نیاز و عادات خود دسترسی به پریزهای برق و حتی چیزهایی مانند چاپگر یا آشپزخانه را در نظر بگیرید.
6. خود را با ابزار مناسب تجهیز کنید
اگر به عنوان یک دیجیتال نومد شروع به کار کردهاید، ممکن است فکر کنید لپ تاپ تمام چیزی است که برای کار در حال حرکت به آن نیاز دارید. اما ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که ممکن است بخواهید در اختیار داشته باشید. چیزهایی مانند آداپتورهای مسافرتی برای پریزهای برق و پاوربانک های قابل حمل (آنهایی را که هم با تلفن و هم با لپتاپ سازگار هستند در نظر بگیرید) میتواند زندگی شما را کمی آسانتر کند و از سردرد جلوگیری کند. وسایل دیگر، مانند هدفونهای حذف نویز و چراغهای زنگ، میتوانند به شما کمک کنند تا جلسات ویدیویی خود را بخوبی برگزار کنید. دستگاههای وای فای قابل حمل یا هاتاسپاتهای تلفن همراه موارد فوق العادهای در مواقع اضطراری هستند. علاوه بر این، لوازم جانبی ارگونومیک طراحی شده برای راحتی را فراموش نکنید. اینها شامل صندلیهای مخصوص، بالشتک ها، پایههای کامپیوتر، کیبورد یا ماوس است که با کامپیوتر شما همگام میشود.
7. فناوری را برای بهرهوری به حداکثر برسانید
به عنوان یک دیجیتال نومد، فناوری دوست شماست. اما، باید بیاموزید که چگونه از آن به بهترین نحو استفاده کنید. در نظر بگیرید که چه ابزارها و پلتفرمهای اتوماسیون برای نیازهای خاص شما جهت تمرکز بر بهرهوری و موفقیت طراحی شدهاند.
8. از ابزارهای مدیریت پروژه استفاده کنید
ابزارهای مدیریت پروژه میتوانند در ایجاد تعادل بین کار و سفر کمککننده باشند. بسته به شرکت یا کسبوکارتان، ممکن است از قبل یک پلتفرم مشخص شده مانند سیستم مدیریت محتوا داشته باشید که باید از آن استفاده کنید. اما شما میتوانید از ابزارهای دیگر نیز مانند Trello، Asana و Notion برای سازماندهی وظایف در بین تیمها و برنامههای ارتباطی همانند Slack استفاده کنید.
9. کارهای تکراری را خودکار کنید
یکی از بهترین نکات بهرهوری کار از راه دور این است که یاد بگیرید هوشمندانه کار کنید، نه سختتر. این با اتوماسیون کارها امکانپذیر است. بسته به رشته و موقعیت خود، احتمالاً مسئولیتهایی دارید که به صورت سه ماهه، ماهانه، هفتگی یا حتی روزانه تکرار میشوند. همچنین پلتفرمهایی مانند Zapierوجود دارند که میتوانند به شما در انجام کارآمدتر این وظایف کمک کنند. این ابزار به شما اجازه میدهد تا برنامههای مختلف را بدون نیاز به کدنویسی بهم متصل کنید. سپس میتوانید گردشهای کاری خودکار به نام Zaps را راهاندازی کنید که رویدادها را در برنامههای دیگر آغاز میکند. به عنوان مثال، Zapier میتواند بهطور خودکار فهرست کارهایی را در Google Sheet بر اساس متن ایمیل ایجاد کند. همچنین، پلتفرمهایی مانند Asana میتوانند کارهایی همانند تنظیم امور و ارسال فرم را خودکار نمایند و در عین حال زمان بیشتری برای ماجراجویی در اختیار شما قرار میدهند.
10. تعیین اهداف روشن و اولویتبندی وظایف
ایجاد اهداف مدیریت شده با زمان و یادگیری نحوه اولویتبندی وظایف به بهترین شکل میتواند در هنگام کار به عنوان یک مربی دیجیتال کمک زیادی کند.
11. اهداف روزانه و هفتگی را تعریف کنید
به راحتی میتوانید حواس خود را از سفر پرت کنید، اما تعیین اهداف روزانه و هفتگی میتواند شما را در مسیر کار نگه دارد و به شما در ادامه رشد شغلی کمک کند. تنظیم اهدافی را تمرین کنید که مشخص، قابل اندازهگیری، قابلدستیابی، مرتبط و محدود به زمان) باشند. با شناسایی اهداف کلی خود شروع کنید (یعنی من می خواهم تا سال آینده ارتقاء پیدا کنم، یا میخواهم تغییر شغل دهم). سپس این خواستهها را به نقاط عطف تقسیم کنید. در حین برنامهریزی برای هفتههای خود، ضربالاجلهای سخت و وظایف اولویتدار را که باید تکمیل شوند، مشخص کنید. بعداً میتوانید زمان بیشتری را با تکالیف انعطافپذیرتر یا پروژههای توسعه شخصی پر کنید. به یاد داشته باشید که اهداف خود را به طور منظم مرور و پیشرفت خود را دنبال کنید تا اطمینان حاصل نمایید که به حرکت در مسیر درست ادامه میدهید.
12. از ماتریس آیزنهاور استفاده کنید ماتریس آیزنهاور (که به عنوان ماتریس فوری-مهم شناخته میشود) ابزاری است که به کارکنان کمک میکند وظایف خود را اولویتبندی نمایند. این ماتریس، وظایف را بر اساس اهمیت (در محور Y) و فوریت (در محور X) به چهار ربع تقسیم میکند. در ربع بالا سمت چپ، جاییکه هر دو فوری و مهم به هم میرسند، بخش «انجام» شما است. وظایفی که در اینجا میآیند نیاز به توجه فوری دارند زیرا با یک ضربالاجل یا پیامدهای بالقوه همراه هستند. ربع پایین سمت چپ، جاییکه وظایف فوری هستند اما مهم یا مرتبط با مجموعه مهارت شما نیستند. به این ترتیب، آنها را میتوان به یکی دیگر از اعضای تیم واگذار کرد. در بالا سمت راست، کارهایی را خواهید دید که مهم هستند اما فوری نیستند. میتوانید این وظایف را «برنامهریزی کنید» زیرا ضربالاجلهای نزدیک به آنها وجود ندارد، اما همچنان برای اهداف کلی و موفقیت شما مهم هستند. در نهایت، کارهایی که نه مهم هستند و نه فوری، در ربع پایین سمت راست قرار می گیرند. این موارد فهرست کارها باعث حواسپرتی میشوند، زیرا ارزش اضافه نمیکنند و شما را به اهدافتان نزدیک نمیکنند. سبک زندگی دیجیتال نومد، کار از راه دور را به سطح بعدی می برد و زندگی، سفر و ماجراجویی را با تمام مسئولیتهای یک شغل تمام وقت ادغام میکند.
این مسیر شغلی فوق مدرن با انعطافپذیری آن تعریف میشود و برای کسانیکه سودای آزادی عمل در سر دارند، بسیار مطلوب است. با این حال، برای موفقیت در این موقعیت، باید نظم و انضباط بالایی داشته باشید و با یک برنامه مشخص و یک سمت سازگاری، به آن نزدیک شوید. ایجاد یک روال ثابت در فضایی که برای کار مناسب است، یک مکان عالی برای شروع است. ابزارهای مناسب، از تجهیزات فنی گرفته تا برنامههای مدیریت پروژه، میتوانند بهرهوری و خروجی کار شما را تقویت کنند. در نهایت، تعیین اهداف و اولویتهای روشن، یک راهنما ر ا جهت ادامه مسیر در اختیار شما قرار میدهد و همچنین پروژههایی را که نیاز به توجه روزانه شما دارند، شناسایی میکند. این نکات بهرهوری کار از راه دور به شما این امکان را میدهد که به عنوان یک مربی دیجیتال تعادل پیدا کنید تا بتوانید به رشد شخصی و حرفهای خود ادامه دهید.
انتهای پیام/