چرا شناخت مشتری، موتور رشد هوشمندانه و سودآوری بیشتر است؟

اینکه صرفاً تصوری از مشتریان خود داشته باشید یک چیز است، اما شناخت واقعی آنها چیزی کاملاً متفاوت است. هرچه شرکت‌ها درباره مخاطبان هدف خود بیشتر بیاموزند – چه از طریق داده‌های خرید، نظرات مشتریان، گروه‌های کانونی یا روش‌های دیگر – بهتر می‌توانند موقعیت خود را برای دستیابی به رشد بهبود بخشند.

به گزارش کارآفرینی پرس، به لطف به‌کارگیری هوش مصنوعی در بازاریابی و دسترسی بی‌سابقه به داده‌های صنعتی و مصرف‌کننده، شرکت‌ها امروز در بهترین موقعیت ممکن قرار دارند تا مشتریان خود را به شیوه‌ای بشناسند که منجر به رشد هوشمندانه و سودآوری بیشتر شود.

ارائه تجربیات شخصی‌سازی شده به مشتریان 

هدف اصلی شناخت مشتریان، درک بهتر نیازهای آن‌ها و دلایل استفاده از محصولات یا خدمات شماست. یکی از بارزترین نمونه‌های این موضوع، توصیه‌های شخصی‌سازی شده سایت‌های فروش آنلاین مانند آمازون است که کالاهای مرتبط با محصولی که مشتری در حال بررسی آن است را پیشنهاد می‌دهد. این پیشنهادها مستقیماً از داده‌های خود شرکت که بر اساس خریدهای سایر مشتریان و همچنین سوابق فردی تهیه شده است، استخراج می‌شوند.

مدل داده‌محور آمازون به عاملی قدرتمند در تحریک رشد و افزایش فروش در میان مشتریان موجود تبدیل شده است. از سال ۲۰۱۳، توصیه‌های “مشتریان دیگر نیز که محصولی را خرید کرده‌اند” مسبب ۳۵٪ از فروش آمازون بوده‌اند. موفقیت این مدل نقش مهمی در قرار دادن آمازون به عنوان فروشگاه آنلاین مورد اعتماد بسیاری از مشتریان ایفا کرده و باعث شده سایر خرده‌فروشان نیز تلاش کنند این طراحی را تکرار کنند.

شناخت مشتریان حتی در محیط‌هایی با کاربرد غیرخرده‌فروشی نیز قابل استفاده است. به عنوان مثال، گزارش BuzzRx نشان داد زنان 30 تا 39 ساله در ایالات متحده بیشترین نسخه‌های دارویی مربوط به سلامت روان و ADHD را در مقایسه با هر گروه جمعیتی دیگر دریافت کرده‌اند.

برای ارائه‌دهندگان خدمات درمانی، درک شیوع بیشتر این شرایط در این گروه سنی (و همچنین شناخت داروهایی که بیشترین تجویز را دارند) می‌تواند منجر به ارائه مراقبت‌های باکیفیت‌تر شود. اگرچه این موضوع لزوماً مرتبط با سودآوری نیست، اما این پشتیبانی شخصی‌سازی شده می‌تواند به ارائه‌دهندگان کمک کند تا بیماران را حفظ کرده و مراقبت‌های بهتری ارائه دهند.

پیام‌رسانی خود را به درستی تنظیم کنید

شناخت مشتریان همچنین امکان بازاریابی هوشمندانه‌تری را فراهم می‌کند که احتمالاً به فروش بیشتر منجر خواهد شد. با درک نیازها و ترجیحات مشتریان، بازاریابان می‌توانند اطمینان حاصل کنند که کمپین‌های آنها به افراد مناسب، در پلتفرم‌های مناسب و با نوع مناسب پیام خواهد رسید. اگر حتی یکی از این سه عامل نامناسب باشد، بودجه بازاریابی شما ممکن است هدر برود.

علاوه بر این، با کسب درک عمیق از مخاطبان هدف خود، می‌توانید پیام‌رسانی و تاکتیک‌های خود را با توجه به تغییر شرایط تنظیم کنید. به عنوان مثال، در اوج همه‌گیری بیماری کرونا، شرکت لوویز یک تبلیغ تجاری منتشر کرد که راه‌های مختلفی را نشان می‌داد که والدین در مناطق حومه‌ شهرها می‌توانستند حیاط خانه خود را به مکانی سرگرم‌کننده برای گذراندن اوقات باکیفیت تبدیل کنند، در حالی که محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا برنامه‌های سنتی تابستانی مانند رفتن به سینما یا ساحل را محدود کرده بود.

با درک احساسات مشتریان در زمانی که زمان بیشتری را در خانه می‌گذراندند، لوویز و رقیب آن هوم دپو در روزهای اولیه همه‌گیری رشد فروش قابل توجهی را تجربه کردند.

بازاریابی هدفمندی که دردسرهای مخاطبان را درک می‌کند، می‌تواند منجر به افزایش چشمگیر بازده سرمایه‌گذاری تبلیغات شما شود. در واقع، 74٪ از مشتریان گزارش داده‌اند که احتمالاً به برندهایی وفادار می‌مانند که احساس کنند آنها را درک می‌کنند و ارتباطات مرتبط ارائه می‌دهند. این اتفاق تنها زمانی رخ می‌دهد که درباره مشتریان خود بیشتر بیاموزید.

هدایت توسعه محصول

در نهایت، کسب‌وکارهایی که ترجیحات مشتریان را درک می‌کنند می‌توانند از این اطلاعات برای بهبود محصولات و خدمات خود استفاده کنند. کسب‌وکارهای هوشمند، بازخورد مشتریان را – چه در قالب شکایات و چه پیشنهادات برای محصولات، خدمات یا ویژگی‌های جدیدی که می‌توانند نیازهای بیشتری را برطرف کنند – بسیار جدی می‌گیرند.

این موضوع زمانی که یک محصول یا خدمات با پایگاه مشتریان شما ارتباط برقرار نمی‌کند نیز صادق است. رجی فیلس-آیمه، رئیس سابق نینتندو ایالات متحده آمریکا، در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان خاطرنشان کرد که شکست کنسول بازی Wii U این شرکت، مستقیماً در موفقیت محصول بعدی – نینتندو سوئیچ – نقش داشت.

فیلس-آیمه علاوه بر اشاره به بهبودهای انجام‌شده در طراحی سیستم، به این موضوع نیز اشاره کرد که شرکت چگونه اهمیت ارائه یک پیشنهاد ارزشی “شفاف و روشن” برای متمایز کردن کنسول و همچنین جریان ثابتی از بازی‌ها را آموخت. درس‌هایی که از عدم استقبال مشتریان از محصول قبلی گرفته شد، منجر به فروش بیش از ۱۵۰ میلیون دستگاه نینتندو سوئیچ تا به امروز شده است.

چه در حال اصلاح یک محصول موجود باشید و چه در حال توسعه محصولات جدیدی که بهتر با نیازهای بازار هماهنگ باشند، شناخت مشتریان می‌تواند به توسعه محصولاتی نوآورانه‌تر و مشتری‌محورتر منجر شود. این امر به نوبه خود، محصولات شما را برای مخاطبان هدف جذاب‌تر کرده و پتانسیل فروش بیشتری ایجاد می‌کند.

شناخت مشتریان یک مزیت رقابتی است
شناخت واقعی مشتریان می‌تواند در هر صنعتی یک مزیت رقابتی قدرتمند ایجاد کند. با استفاده از دانش خود درباره مشتریان برای ارائه تجربیات شخصی‌سازی شده و باکیفیت‌تر، تنظیم بازاریابی و حتی هدایت توسعه محصول، می‌توانید اکوسیستمی بسازید که رضایت و وفاداری مشتری را افزایش می‌دهد.

به خاطر داشته باشید، جذب یک مشتری جدید می‌تواند ۵ تا ۲۵ برابر هزینه‌برتر از حفظ مشتریان موجود باشد. با دانش بیشتر درباره مشتریان خود، قادر خواهید بود پایگاه فعلی خود را حفظ کنید و خریدهای بیشتری ایجاد نمایید، در حالی که می‌توانید مشتریان جدید را نیز به روشی مقرون‌به‌صرفه‌تر جذب کنید.

نکات کلیدی
بیاموزید که برندهای پیشرو چگونه از بینش‌های هوشمندانه برای جذب مشتریان بیشتر استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

خبرنگار
رضا بازگیر
منبع
Entrepreneur

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا