تعلیم و تربیت نمیتواند مستقل از روانشناسی تحقق پيدا كند

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش؛ صبح امروز محسن حاجی میرزایی در ششمین همایش بینالمللی روانشناسی مدرسه که با حضور اساتید و صاحبنظران عرصه روانشناسی مدرسه در سالن همایشهای دانشگاه الزهرا برگزار شد، ضمن تبريك حلول ماه رجب اظهار کرد: مدرسه در کنار خانه، اصلیترین کانون شکلگیری هویت کودکان است و عمیقترین، پايدارترين و گستردهترین تحولات جامعه را در مدرسه رقم خواهد خورد، در اينصورت آینده جامعه را در چهره مدرسه مشاهده خواهيم كرد. اين نگرش امور مربوط به مدرسه را جذابتر و بااهمیتتر میکند.
تعلیم و تربیت نمیتواند مستقل از روانشناسي تحقق پيدا كند
حاجي ميرزايي با اشاره به اينكه روانشناسی بخش تفکیکناپذیر فرايند تعلیم و تربیت است، تصريح كرد: تعلیم و تربیت نمیتواند مستقل از روانشناسي تحقق پيدا كند. در فرايند تعليم و تربيت، تدوين برنامه درسي، تعيين روشهای آموزشي، رابطه معلم و دانشآموز و تحقق اهداف يادگيري، بدون فهم روشن از دانش روانشناسی امکانپذیر نخواهد بود. امروز افرادي كه از منظر اقتصاد به توسعه نگاه میکنند به حیطههای شناختي رسیدهاند و ظرفيت ذهني و رواني انسانها را نقطهی عزيمت تحولات پايدار میدانند. صاحبنظران معتقدند تمام تغییرات پايدار ناشی از تغییر در نهادها و تغییر نهادها ناشی از تغيير در جريان يادگيري و جريان يادگيري متأثر از شکلگیری مدلهای ذهني و پيوندهاي انسانها با یکدیگر است. بنابراين دانش روانشناسي با اهداف تعليم و تربيت پيوندي عميق و وسيع دارد.
عضو كابينه دولت تدبير و اميد با اشاره به اينكه در محيطي كار میکنیم كه محيط و هم مخاطبين پرتحرك و پويا هستند، ادامه داد: تحقق اهداف تعليم و تربيت در يك پويايي فزاينده، نياز مستمر به فهم دقيق از شرايط و فهم عمیقتر اين پویاییها را دارد. هرچه در درک پویایی عمیقتر و دقیقتر باشیم، انجام مأموریتها و مسئولیتهای نهاد تعليم و تربيت امکانپذیرتر خواهد بود.
وزير آموزشوپرورش افزود: دانش آموزان بهطور دائم در معرض وضعیتهای متنوعي قرار میگیرند. بيشترين آسیبهایی كه روان دانش آموزان را در معرض مخاطرات جدي قرار میدهد در سنين مدرسه شكل میگیرد. مدرسه يك سیستم سلامت و بهداشت روانی در جامعه است و بیشترین اختلالات رواني در سن مدرسه اتفاق میافتد و براي سامان دادن به اين اختلالات، نيازمند به دانش روانشناسي هستيم.
وي با اشاره به اينكه در نهاد تعليم و تربيت براي صيانت دانش آموزان طرحهای متنوعي اجرا میشود، گفت: طرحهایی تحت عنوان نظام مراقبتي دانش آموزان كه به حیطههای رواني دانش آموزان توجه دارد و اجرای طرحهایی كه به غربالگري و مراقبت از سلامت دانش آموزان میانجامد در دستور كار قرارگرفته و جزو اهداف و برنامههای نظام تعليم و تربيت است؛ اما در اين ميان به روشهایی براي ارتقاي سلامت معلمان در برخورد با تحولات نيز توجه شده است. فهم اين تحولات رمز ورود به اهداف بلند نظام تعليم و تربيت است.
حاجي ميرزايي گفت: در شرایط امروز، جامعه درگیر کرونا شده است. کرونا یک پدیده جهانی و فراگیر است كه جریان سلامت، کسبوکارها، مناسبات اجتماعی و. .. را محدود کرده و بهطور خاص نظام آموزشی را تحت تأثیر قرار داده است. در مواجه با کرونا به عوارض آشکار و پنهان ناشي از اين بيماري در نظام تعليم و تربيت و آموزش رسيديم كه با قاطعيت میتوان گفت، عوارض پنهان و پایدار آن بر نظام تعليم و تربيت بسیار گستردهتر از عوارض آشکار بوده و توجه به اين عوارض فوقالعاده بااهمیت است.
وزير آموزشوپرورش کرونا را بهعنوان فرصتي با پیامهای ویژه و مهم برای بازنگری، افزایش تابآوری و بهینهسازی انتخابها دانست و تصريح كرد: تعادل جديدي در حال شکلگیری است كه در آن میتوان فرصتي براي افزايش توانمندیها، ارتقاي اثربخشي و كارايي روشها، فرايندها، برنامهها و كسب تجربيات نو و بهرهمندی حداكثري از اين فرصت براي اصلاح و بهبود وضعيت كنوني پيدا كرد و معتقدم کرونا عرصه پهناوری برای خلاقیت، بازنگری و اصلاح فراهم کرده است.
عضو كابينه دولت تدبیر و اميد گفت: در دوران شيوع كرونا ؛ سلامت، کسبوکار، آموزش، روابط اجتماعي، الگوهاي گذران اوقات فراغت و نوع اشتغال با محدودیتهای بسيار شديدي روبرو شد و دوگانههای مهمي شكل گرفت. حتي نگرشي كه سلامت را منحصر بهسلامت جسمي میداند هم معتقد است كه سلامت رواني جامعه تحت تأثیر كرونا تأثیرات عميق و پايدار میبیند بنابراين بايد بتوانيم با كمك علم روانشناسي تأثیرات جسمي و رواني ناشي از كرونا را در كنار هم قرار داده و بين آنها تعادل برقرار كنيم.
وي گفت: مدیريت سنجیده این دوگانهها و ايجاد تلفیق و تركيب هوشمندانه بین این دوگانهها با سلامت، يك مأموریت جدی است که باید بازتعریف و اصلاح شود و اين موضوع در همايش میتواند بسيار جدیتر از سالهای قبل موردبررسی و بحث قرار گيرد.
نبايد آموزش مجازي جايگزين آموزش حضوري شود
حاجي ميرزايي با اشاره به اينكه با شيوع كرونا نظام آموزشی به دنبال تحول رفته است، بيان كرد: آموزش امروز بهصورت آموزش در بحران درآمده و بايد بتوانيم آن را مدیریت میکنیم. در اين نوع آموزش باید به معلم و دانشآموز و نگرانیهای آنها و خانواده توجه کنیم و سعی کنیم در شرایط جدید بهگونهای رفتار کنیم تا ظرفیتهای ذهني و اجتماعي مانند گذشته توسعه يابد. شبكه آموزشي دانشآموز (شاد) برای ما فرصتی را پدید آورده تا بتوانیم آموزش را به واقعیت نزدیک کنیم؛ اما معتقدم آموزش مجازي تنها مکمل آموزش حضوری است و نبايد بهعنوان آموزش جایگزین به آن نگاه كرد.
وي گفت: باید در زیستبوم جديد نقش معلم و دانشآموز را بازتعريف و اصلاح كنيم. نقش تسهيل گري معلم و فعالتر بودن دانشآموز در زیستبوم جديد بيشتر از قبل فراهمشده است اما در كنار آن مخاطرات جديد هم وجود دارد كه بايد به آن توجه كنيم.
شایانذکر است این همایش بهصورت مجازی در سراسر کشور برگزار و در حدود بیش از ۹۰۰ نفر شرکتکننده داشته است.
پایان پیام/