درخشش 714 موسسه ایرانی در میان برترین‌های وبومتریکس

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، دانشگاه تهران موسسه‌ی برتر ایرانی است که در این سیاهه در رتبه‌ی 349 جهان و نخستِ ملی جای گرفته است. پس از این، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، تربیت مدرس، علم و صنعت ایران، شیراز، فردوسی مشهد، و صنعتی اصفهان در رتبه‌های دوم تا دهم ملی هستند.

هدف کلیدی از انتشار «وبومتریکس»، نه تنها رتبه‌بندی وبگاه‌ها، بلکه بهبود انتشارات در وب است. آزمایشگاه «سایبرمتریکس» سالانه دو ویرایش از نظام «وبومتریکس» در ماه‌های ژانویه و ژوئیه منتشر می‌کند. پشتیبانی از دسترسی آزاد، دسترسی الکترونیکی به انتشارات علمی، و دسترسی به دیگر منابعِ دانشگاهی از نخستین هدف‌های این نظام رتبه‌بندی هستند.

تأثیر (یا مشاهده‌پذیری)، دسترسی (یا شفافیت/ باز بودن)، و سرآمدی (پژوهش) سنجه‌هایی هستند که «وبومتریکس» برای ارزیابی وبگاه مؤسسه‌ها به کار می‌برد. در ویرایش‌های پیشین این نظام رتبه‌بندی، چهار سنجه ارزیابی به کار می‌رفتند، ولی در نخستین ویرایش سال 2021 میلادی، سنجه حضور (یا اندازة اطلاعات در وب) کنار گذاشته شده است.

در جدول یک، رتبه ملی و جهانی 10 دانشگاه برتر ایرانی در نظام رتبه‌بندی «وبومتریکس» و در جدول دو، رتبه جهانی آن‌ها در سنجه‌های گوناگون آمده است. سیاهه همه مؤسسه‌های ایرانی را در این رتبه‌بندی می‌توان در سامانۀ «نما» دید.

رتبه 10 مؤسسۀ برتر ایرانی در نظام رتبه‌بندی «وبومتریکس» در ژانویه ۲۰۲۱

رتبۀ 10 مؤسسه برتر ایرانی در سنجه‌های گوناگون نظام رتبه‌بندی «وبومتریکس» در ژانویه ۲۰۲۱

بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، بر پایه گزارش رتبه‌بندی «وبومتریکس»، «University of Washington» با بیشترین امتیاز پیشگام مؤسسه‌های جهان است و «Cornell University»، «Johns Hopkins University»، «Yale University»، «University of California San Diego»، «University of Toronto»، «University of Wisconsin Madison»، «Pennsylvania State University»، «New York University»، و «Eidgenössische Technische Hochschule ETH Zürich» در جایگاه‌های دوم تا دهم هستند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا