برگزیدگان بیست‌ویکمین جایزه ترویج علم/ بیانیه هیئت مدیره انجمن ترویج علم

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، در مراسم اهدای بیست‌ویکمین جایزه ترویج علم که عصر پنجشنبه برگزار شد بیانیه هیئت مدیره «انجمن ترویج علم ایران»به مناسبت بیستمین و یکمین دوره جایزه ترویج علم توسط مریم فیروزی، دبیر این دوره‌ی جایزه ترویج علم قرائت شد.

در این بیانیه آمده است: امسال، نخستین سالی است که بین برگزاری مراسم نهمین دوره هفته ترویج علم که در آبان ماه هر سال به کوشش انجمن ترویج علم ایران و هم زمان با بزرگداشت روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» به مدت یک هفته برگزار و در آخرین روز این هفته جوایز ترویج علم به برگزیدگان‌ اهداء می‌شد به دلیل شیوع  بیماری کووید-۱۹ و با امید بهبود شرایط و مساعدتر کردن امکان گردهمایی، تا به امروز فاصله‌ای سه ماهه ایجاد شد. در تمام روزهای این سه ماه تلاش کردیم تا محدودیت فعالیت و گردهمایی‌های حضوری را با مدد فضای مجازی به فرصتی مغتنم تبدیل کنیم و از طریق نشست‌های آنلاین، «هفته ترویج علم» را به «هفته پژوهش» پیوند زدیم و در این مدت نشست‌های ترویجی یکشنبه هایمان را به هر روز هفته تعمیم دادیم تا بتوانیم برای تحقق رویکرد امسالِ روز جهانی “علم در خدمت صلح و توسعه” که «علم با جامعه و برای جامعه» بود، عملکرد موثرتر و متمرکزتری بر موضوع داشته باشیم.

با همراهی دبیران نشست ها و همراهانمان در سایر نهادهای علمی و پژوهشی و مروجین علاقه‌مند به علم توانستیم به موضوعات «فرهنگ ِعلم و پژوهش»، «نقش انجمن های علمی در ترویج علم»، «سلامت و ترویج علم»،«اقلیم و ترویج علم»، «ترویج و آموزش کشاوزی»، «ترویج پژوهش در دانشگاه ها و مراکز علمی»، «رسانه‌ها و ترویج علم»، «تاریخ علم و ترویج علم» بپردازیم و پس از هفته پژوهش، این نشست‌ها را با موضوعات متنوع دیگر ادامه دهیم.

اصلی‌ترین عاملی که سبب شده تا نهادهای علمی بین‌المللی تلاش کنند تا توجه کشورهای مختلف را در روز جهانی علم در سال ۲۰۲۰ ‌به رویکرد «علم با جامعه و برای جامعه» جلب کنند، چالش‌هایی است که از ابتدای سال گذشته تا به امروز جوامع انسانی را درگیر نموده و همچنان هم ادامه دارند، شکل و نوع این مشکلات یک بار دیگر ثابت کرده است که اگر فعالیت‌های پژوهشی، نوآورانه، و پیشرفت‌های دانش و فناوری، مسئولانه و اخلاقی نباشد، و تعالی علمی، با آگاهی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی همراه نگردد؛ دانش، نقش‌آفرینی و کارآمدی مطلوب خود در زندگی بشر را از دست خواهد داد.

در کنار هم بودن تمام بازیگران جوامع انسانی، اعم از دانشمندان، پژوهشگران، شهروندان، سیاست گزاران، نهادهای مالی، اقتصادی و سازمان‌های مستقل مردمی در کل فرآیندهای نوآورانه و فناورانه است که روندها و نتایج را با ارزش‌ها، نیازها و انتظارات جوامع منطبق خواهد کرد. هم‌ترازی نتایج پیشرفت‌های علمی بشر با ارزش‌ها و نیازهایش از یکسو شوق و علاقه و وجد و تمایل جوامع را برای پیشرفت و رشد و توسعه علم افزایش می دهد و از سوی دیگر اعتماد مردم به علم را تقویت می‌کند. تمام آنچه که ما با تجربه شرایط استثنایی این روزها به آن یقین پیدا کرده‌ایم؛ همان چیزی است که بنیان‌گذاران و فعالان انجمن ترویج علم ایران در طی ۱۹ سال فعالیت خود به آن ایمان داشته و برای تحقق آن کوشیده‌اند.

آنان به امید گسترش علوم در ایران گردهم آمدند تا برای ترویج علم و اشاعه تفکر علمی و نهادینه کردن علم در جامعه تلاش کنند. آنها اعتقاد راسخ داشتند که مردمی که علم را درک کنند به آن باور پیدا می‌کنند، علم را توسعه می‌دهند و حامی آن می‌شوند و از آن برای حل مسائل روزمره خود بهره می‌گیرند و با نگاهی آگاه آینده خود را می‌سازند.

هیئت مدیره انجمن ترویج علم ایران امسال نیز با اعتقاد راسخ به این تفکر تلاش کرده است تا با برگزاری رویدادهای متعدد و متنوعی که گردهمایی بیست‌ویکمین دوره اهداء جایزه ترویج علم نقطه عطف آن است به این حقیقت صحه گذارد که دانشمندان، اندیشمندان و علاقه‌مندان به توسعه علمی کشور، امیدوار و خستگی ناپذیر با تمام وجود می‌کوشند تا با ارتقای علم و آگاهی اخلاق مدار و مسئولانه، آینده روشنی را برای این مرز و بوم رقم زنند.

آرزو داریم با ایجاد آگاهی و شناخت ظرفیت‌های بومی برای نسل جوان و ارتقای دانش و نگرش علمی آنها به همراه نیروی عشق بی‌انتهایی که به ایران در وجودشان موج می زند، روزهایی سرشار از امید و موفقیت در انتظارمان باشد.

انجمن ترویج علم ایران امیدوار است دسترسی به علم، اهمیت توسعه علوم و اشاعه و ترویج تفکر علمی بیش از پیش در جامعه بروز یابد تا امکان توسعه دانش و بهره‌مندی متوازن از آن فراهم شود. انجمن ترویج علم ایران از برندگان و تقدیرشدگان این جایزه که همگی از فعالان عرصه ترویج علم هستند؛ دعوت می‌کند تا زین پس به خانواده بزرگ این انجمن پیوسته و در معرفی هرچه بیشتر آن تلاش نمایند تا بتوانیم در کنار هم شاهد حضور گسترده‌تر دلسوزان و کوشندگان علم کشور در فضایی دوستانه و سرشار از همدلی باشیم و با هم در مسیر توسعه علمی کشور و ایجاد زیست‌بوم ترویج علم، گام‌های مؤثری برداریم.

هیئت مدیره انجمن ترویج علم ایران به پاس قدردانی از یک عمر تلاش بی‌وقفه استاد فرهیخته آقای دکتر مصطفی معین همزمان با بیست و یکمین دوره جایزه ترویج علم مراسم جایزه امسال را به نام “استاد مصطفی معین” مزین نموده و مراسم نکوداشتی را برای این استاد فرهیخته و پزشک خستگی‌ناپذیرِ عرصه‌ دانش پزشکی که با انگیزه، تداوم و عشق بیش از ۴۰ سال از عمر گرانمایه خویش را صرف فعالیت‌های علمی-ترویجی و ارتقاء سلامت مردم بویژه کودکان ایران نموده برگزار می‌کند.

هیئت‌ مدیره انجمن ترویج علم ایران با تشکر از هیئت ‌داوران خانم‌ها و آقایان دکتر فرشته تقوی، دکتر الهه حجازی، دکتر هادی خانیکی، دکتر شیوا دولت آبادی، بهاره صفوی، دکتر زهیر صباغ پور آذریان، مریم فیروزی، دکتر اکرم قدیمی، دکتر سعدالله نصیری قیداری، دکتر حسن نمکدوست تهرانی و دکتر منصور وصالی که زحمت بررسی و ارزیابی پرونده حائزین شرایط دریافت جایزۀ ترویج علم را بر عهده داشتند و بر اساس نظر این هیئت، جوایز بیست و یکمین دوره جایزه ترویج علم ایران در سال ۱۳۹۹ به افراد و نهادهای زیر اهدا می‌شود.

پس از قرائت این بیانیه بیست‌ویکمین جوایز ترویج علم به افراد و نهادهای زیر اهدا شد:

۱-  دکتر رضا پورحسین به دلیل فعالیت در حوزه‌­های متنوع دانشگاهی، آموزشی، پژوهشی و به ویژه گسترش و ترویج علم از طریق فراهم آوردن، تسهیل و هدایت و حمایت از امکان حضور مراکز مختلف علمی و دانشگاهیان در صدا و سیما و انتقال آراء و نظریه ها در گستره تمام نقاط کشور

۲- دکتر مهدی زارع به دلیل فعالیت‌ در راستای شناخت بیشتر عموم مردم با علم زلزله‌شناسی

۳- سید احمد محیط طباطبایی به دلیل فعالیت در راستای بسط علوم انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی، ایرانشناسی، تاریخ، فرهنگ و تعامل عموم جامعه با موزه

۴- دکتر عبدالرحمن نجل رحیم به دلیل فعالیت در راستای بسط علوم شناختی، مغز پژوهی، آشنایی عموم با شگفتی­‌های مغز و انتشار یافته‌های پیوند­دهنده این حوزه شناختی با علوم اجتماعی، هنر و فلسفه

۵- دکتر یحیی تابش به دلیل فعالیت در راستای ایجاد خانه­‌های ریاضیات به منظور بهبود تفکر و تحرک علمی در بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان

۶-  شهرزاد میرسلطانی به دلیل فعالیت در زمینه‌ی آموزش نجوم به کودکان و کمک به عمومی‌سازی علم جایزه توران میرهادی را دریافت کرد.

۷- پوریا ناظمی به دلیل فعالیت در عرصه نظری و عملی روزنامه‌نگاری علم و نیز احساس مسئولیت در انتشار اخبار دقیق و صحیح  مرتبط با بیماری کووید ۱۹ در جهت رشد آگاهی علمی جامعه و مقابله با بدفهمی‌ها، خرافه‌ها و اخبار جعلی

۸- موزه گل سنگ­های ایران به پاس فعالیت در زمینه‌­های ترویجی، علمی و آموزشی و نیز کمک به عمومی‌سازی علم و تعامل بهتر دانشمندان، مردم و مدیران

۹-  انجمن جامعه‌شناسی ایران برای فعالیت در زمینه بسط علم جامعه‌شناسی از طریق برگزاری دوره­‌ها، کارگاه‌­ها و اجرای برنامه­های متنوع علمی، پژوهشی وآموزشی

۱۰- محمد درویش به دلیل فعالیت در راستای بسط علوم زیستی و پاسداشت محیط زیست اولین دوره جایزه هنریک مجنونیان(جایزه مروجان علوم محیط زیست) را دریافت کرد.

۱۱- نسرین حکمی به پاس فعالیت در عرصه دانش زبان‌شناسی و علوم اجتماعی

۱۲-نسترن حکمی به دلیل فعالیت در عرصه دانش زبان‌شناسی و علوم اجتماعی

۱۳- محمد رئیسی قصر قندی به پاس فعالیت در راه آموزش در مناطق محروم، شوق‌انگیز کردن امر آموزش، فعالیت داوطلبانه و مؤثر جهت دسترس‌پذیر کردن آموزش برای دانش‌آموزان مناطق محروم کشور

۱۴- حسن حسینی به دلیل فعالیت در راه آموزش در مناطق محروم، شوق‌انگیز کردن امر آموزش، فعالیت داوطلبانه و مؤثر جهت دسترس‌پذیر کردن آموزش برای دانش‌آموزان مناطق محروم کشور بوده است؛ جایزه زنده یاد محمد بهمن بیگی (جایزه معلمان مروج مناطق محروم) را دریافت کرد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا