رایزنی وزیران ایران و ونزوئلا برای توسعه همکاری گردشگری و رزرو سفر به مازندران

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، در حالی که کرونا بعد از یک سال از همه‌گیری کرونا، سرو کله نوع انگلیسی این ویروس پیدا شده، حالا با نزدیک شدن به نوروز بسیاری به دنبال سفر رفتن هستند. البته ناگفته پیداست که فعالان صنعت گردشگری که بیشتر در بخش خصوصی بودند در این یک سال گذشته ضرر هنگفتی را تحمل کردند. وزیر گردشگری همین هفته از ضرر ۲۲ هزار میلیار تومانی صنعت گردشگری در ۹ ماه اخیر خبر داد. البته دولت نیز به اندازه مقدوراتش تلاش کرد و حمایت‌هایی از فعالان آسیب دیده انجام داد که البته چندان برای آنها دلگرم کننده نبود. حالا وزارت گردشگری توانسته اجازه مشروط سفر را از ستاد ملی مقابله با کرونا بگیرد تا شاید بخشی از آسیب های این بخش جبران شود.

وزیر گردشگری یک کشور آمریکای لاتین به ایران آمده تا تور گردشگری میان دو کشور که هر دو ضررهای زیادی از تحریم آمریکا دیده‌اند راه‌اندازی کند. حالا باید صبر کرد و دید این تورها چه زمانی اجرایی شود؟

تورهای گردشگری ایران و ونزوئلا راه‌اندازی می‌شود

علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر ضرورت تقویت روابط همه‌جانبه ایران و ونزوئلا، گفت: تورهای گردشگری میان ۲ کشور به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد.

مونسان در مراسم امضای تفاهم‌نامه برنامه همکاری گردشگری ایران و ونزوئلا با حضور آلی پادرون وزیر گردشگری این کشور در هتل اسپیناس پلاس تهران، گفت: در راستای برنامه‌های راهبردی که دو کشور ایران ونزوئلا دارند تلاش خواهیم کرد تا گردشگری بین ایران و ونزوئلا نیز تقویت شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به روابط دوستانه و خوب تهران- کاراکاس افزود: در گفت و گو با وزیر سابق گردشگری ونزوئلا قرار شد توسعه گردشگری دو کشور در دستور کار قرار گیرد و این مهم اتفاق افتاده است؛ تقویت روابط گردشگری بین کشورها باعث نزدیک‌تر شدن روابط ملت‌ها می‌شود و این موضوع در حوزه گردشگری که مردم نقش مهمی دارند،  اهمیت فراوانی دارد.

دو کشور در حوزه گردشگری دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی هستند، ایران کشوری تاریخی و تمدنی است که ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی، طبیعی و فرهنگی متعددی دارد و می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگری ونزوئلا باشد. از آن طرف نیز ونزوئلا دارای ظرفیت‌های گردشگری و طبیعی است که مورد اقبال گردشگران است و می‌تواند برای گردشگران ایرانی هم جذاب باشد.

سفر نوروزی به مازندران رزروی شد

مهران حسنی معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران از برپایی ستاد تسهیل سفر در استان پس از یک سال وقفه خبر داد و گفت که نوروز امسال سفر به استان مازندران با شرایط خاص و الگوهای جدید، برقرار است. ستاد مقابله با کرونا اجازه فعالیت واحدهای گردشگری و همچنین برقرار بودن سفر را داده است و بر همین اساس هم استان مازندران می تواند همانند سنوات گذشته برای پذیرایی از مهمانان نوروزی ستاد تسهیلات سفر را برقرار کند و به ارائه خدمات نوروزی به گردشگران و مسافران بپردازد.

وی به تشکیل نشدن ستاد سفر در نوروز ۹۹ نیز اشاره کرد و گفت: در آن زمان ویروس کرونا کاملا ناشناخته بود و ستاد مقابله با ویروس کرونا برای سلامت مردم دستور به لغو ستاد سفر و همچنین ممنوعیت مسافرت داد، ولی در حال حاضر نه تنها شاهد سطح مناسبی از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و آگاهی عمومی هستیم، بلکه واحدهای گردشگری نیز در شرایط مطلوبی برای اجرای صحیح پروتکل‌ها و راهنمایی گردشگران هستند که می‌توان با هوشیاری سفر را مدیریت کرد.

علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه در گردشگری علاوه بر این که دولت‌ها به هم نزدیک می‌شوند، ملت‌ها نیز به یکدیگر نزدیک خواهند شد که این یک اتفاق مهم است؛ گفت: امیدورایم سفر وزیر گردشگری ونوزئلا به تهران موجب توسعه همکاری در این زمینه شود.

مونسان در دیدار با پادرون وزیر گردشگری ونزوئلا با بیان این مطلب، افزود: ایران و ونزوئلا در حوزه‌های مختلف با یکدیگر همکاری دارند و امیدواریم در حوزه گردشگری نیز این همکاری‌ها ادامه داشته باشد و در جریان سفر وزیر گردشگری ونزوئلا به ایران شاهد تقویت روابط گردشگری بین دو کشور باشیم.

وی خطاب به وزیر گردشگری ونزوئلا گفت: این سفر فرصت مغتنمی برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی، طبیعی و تاریخی ایران است؛ از این رو در مدت سفر چهار روزه شما، برای سفر به دو استان کرمان و اصفهان و بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این دو استان تدارک دیده شده است.

مونسان اضافه کرد: خوشبختانه ایران کشوری است که دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری در حوزه گردشگری است و در خصوص گردشگری طبیعی نیز کشور ما با دارا بودن جنگل، کوه، دریا، کویر و … یکی از کشورهای ممتاز در حوزه گردشگری طبیعی و اکوتوریسم است.

دیپلماسی فرهنگی ایران نافذتر از دیپلماسی سیاسی است

محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی، با طرح این سوال که ارج نهادن به میراث گذشتگان چه دستاوردی برای ما دارد، گفت: کشورمان بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی ۱۱ هزار سال تمدن مستمر دارد و دیپلماسی فرهنگی متکی بر این تمدن گاهی نافذتر از دیپلماسی سیاسی است.

کارگر در آیین آغاز به کار بنیاد مراغه‌شناسی و رونمایی از کتاب آثار فرهنگی هنری موزه ایلخانی ایران که همزمان با روز گرامیداشت خواجه نصیرالدین طوسی در مراغه برگزار شد، افزود: امروزه اگر جامعه و گذشته آن را نشناسیم، به هیچ وجه نمی‌توانیم به اصول راهبردی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره بر اینکه همین شناخت، راهبرد ما را در قبال تنوع اقوام و ادیان ایرانی مشخص می‌کند، بیان کرد: اقوام و ادیان بر اساس یک شناخت تاریخی همواره به صورت مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند و امروزه میراث فرهنگی، این همزیستی را برای ما تجلی می‌بخشد.

وی کثرت در وحدت و وحدت در کثرت را از ویژگی‌های ایران بر اساس شناخت متکی بر میراث فرهنگی عنوان کرد و افزود: اگر موزه‌های کشور، اشتراک‌های اقوام و ادیان را برای هر یک از آنان آشکار کنند، اهمیت میراث فرهنگی بیش از پیش در جامعه مشخص می‌شود.

کلوت‌های مند دشتی ثبت ملی شد

سودابه معموری مسئول ثبت آثار اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان بوشهر گفت: کلوت‌های «مند»  شهرستان دشتی این استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. کلوت‌های مند شهرستان دشتی میان روستاهای “درازی” و “چاوشی” واقع شده که پس از پژوهش‌ها و کارشناسی‌های انجام شده و موافقت کمیته‌ ملی ثبت آثار به ثبت ملی درآمد.کلوت‌های مند دشتی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی پس از شناسایی و جمع‌آوری مستندات روز گذشته در وزارت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور به ثبت ملی رسید.

کلوت‌های مند با نام علمی کوآستاها در رسوبات دوران چهارم زمین شناسی بر اثر ترکیبی از فرسایش آبی و بادی و بیشتر آبی شامل عوامل جوی مانند باران به اشکال بدیع ژئومورفولوژیکی تشکیل شده که در گویش محلی به آن کلات به معنی تپه بلند گفته می‌شود که تشابه زیادی با کلوت‌ها دارند.

نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران بازدید عمومی ندارد

خشایار نیکزادفر مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهانگردی گفت: نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی به صورت کاملا تخصصی برگزار می‌شود و بازدید حضوری عمومی و مردمی ندارد.نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی که در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی آغاز به کار می کند به صورت کاملا تخصصی برگزار می‌شود و صرفا ازبخش‌های خدمت‌دهنده گردشگری کشور دعوت شده است و به هیچ عنوان بازدید عمومی برای حضور مردم در نظر گرفته نشده است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهانگردی افزود: در این نمایشگاه شیوه‌های نوین خدمات گردشگری در دوران کرونا به نمایش گذاشته می‌شود همچنین خدمات دهندگان گردشگری در این سه روز تجربیات خود در دوران کرونا را با یکدیگر تبادل می‌کنند و علاوه بر آن دوره‌های آموزشی گردشگری در دوران همه‌گیری طراحی شده، که برگزار می‌شود.

خانه تاریخی خیابانی در مراغه ثبت ملی شد

یعقوب طالبی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مراغه گفت: با تأیید کمیته ثبت آثار غیرمنقول کشور، ثبت ملی «خانه خیابانی» که در خیابان امام خمینی (ره) و بافت تاریخی این شهر قرار دارد، نهایی شد.

طالبی افزود: خانه تاریخی خیابانی از قدیمی‌ترین خانه‌های موجود در این شهرستان به شمار می‌رود که معماری آن مربوط به دوره اواخر قاجار و اوایل پهلوی است.

به گفته وی این خانه تاریخی با برخورداری از سردابه و ۲ طبقه، دارای اندرونی و بیرونی بوده و در ساخت آن از آجرکاری خفته‌راسته و حصیری استفاده شده است.

وی با بیان اینکه تلفیق آجر لعابدار از بارزه‌های تزئیناتی این ساختمان محسوب می‌شود، اظهار داشت: گوشه‌سازی و باغ ایرانی نیز از ویژگی‌های ساختاری آن است.  طی یک‌ونیم سال گذشته دیوارهای بیرونی، نمای بنا، قسمت‌های مختلف دیوارهای داخلی و درب و پنجره‌های این خانه مرمت و بندکشی شده و بخشی از دیوارهای محوطه و حیاط این خانه نیز بازسازی شده است.

هرمزگان میزبان گردشگران نوروزی می‌شود

فایقه اتابک معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: برنامه‌ریزی برای سفر ایمن و مسوولانه در راستای حمایت از صنعت سفر و گردشگری برای این استان درحال انجام بوده و در صورت تداوم وضعیت زرد و آبی این استان میزبان گردشگران نوروزی می‌شود. دستورکاری به عنوان سفر ایمن و مسئولانه در ستاد ملی کرونا در جهت حمایت از فعالان صنعت سفر گردشگری در نوروز ۱۴۰۰ برای استان‌ها و شهرهای زرد و آبی مصوب شده است.  اغلب شهرستان‌های هرمزگان اکنون در وضعیت زرد و آبی قرار دارند و اگر این شرایط با رعایت دستورکارهای بهداشتی پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا مانند زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی تا نوروز حفظ شود این استان هم می‌تواند یکی از استان‌های گردشگر پذیر باشد.

وی اضافه کرد: طبق تصمیم اتخاذ شده سفرها در ۲ قالب قابل انجام است که یکی از آنها ثبت نام مسافران و گردشگران در تورهای مجاز بوده و دیگری هم بدون ثبت نام در این تورهاست، البته در هر ۲ نوع گردشگران و مسافران بایستی در هتل‌های مجاز اقامت داشته باشند.

هشت مسجد تاریخی هورامان ثبت ملی شد

پویا طالب‌نیا  مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان گفت: در جلسه شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی کشور هشت مسجد تاریخی منظر فرهنگی هورامان ثبت ملی شد.

طالب‌نیا اظهار داشت: مسجد محمدی علیا و مسجد محمدی سفلی در روستای دولاب، مسجد جامع و مسجد محمد رسول الله (ص) در روستای پالنگان، مسجد عبدالله بن عمر روستای تنگی ور، مسجد پیر عمر روستای گلین، مسجد عبدالله بن عمر روستای طا، مسجد تاریخی روستای بزلانه در جلسه شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی ثبت ملی شدند.این مساجد جزو آثار شاخص معماری منظر فرهنگی هورامان محسوب می‌شوند و در راستای حفاظت بهتر این آثار در فهرست آثار ملی با تایید شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت شدند.

قلعه خاندان بهادری شهرستان کُمیجان استان مرکزی مرمت شد

سعید نیک‌نام رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کمیجان گفت: عملیات مرمت قلعه خاندان بهادری روستای اسفندان در این شهرستان به پایان رسید.

نیک‌نام افزود: عملیات مرمت اضطراری و پاکسازی این بنای ارزشمند تاریخی با اعتباری بالغ بر ۶۵۰ میلیون ریال  از اول دی ماه آغاز شده بود. در  این مرمت دیوار ضلع شمال غربی ساختمان شاه‌نشین قلعه و فضای مطبخ غربی و بخش‌های دیگری  از آن مورد بازسازی قرار گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کمیجان اظهار داشت: دیوار ضلع شمالی و در ورودی اصلی و دو  طاق  آخرین بار در ۲ سال گذشته از سوی این اداره مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته بود.  قلعه خاندان بهادری یکی از بناهای به جا مانده از دوره قاجار است که در وسعت تقریبی  ۱۱ هزار مترمربع زمین  وسه هزار مترمربع  بنا احداث شده است.

نگرانی از ادامه ساخت سازه متوقف در حریم جهانی فین کاشان

زمین چمن با فنس‌گذاری‌های مرتفع به تازگی در حریم درجه یک باغ فین کاشان احداث شده است که برغم متوقف شدن این طرح اما شماری از فعالان میراث فرهنگی همچنان نگران ادامه این اقدام در حریم این اثر جهانی هستند.

محدوده حریم باغ فین و آثار پیرامون آن تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی است و اتخاذ هرگونه تصمیمی از جمله ایجاد یا نصب هرگونه سازه و دکل باید از فیلتر میراث ‌فرهنگی بگذرد.

آنچه رخ داده است، درست در مقابل این قانون قرار دارد، اقدام شهرداری بدون هماهنگی و استعلام از میراث فرهنگی در حریم درجه یک باغ فین برای احداث یک مکان تفریحی، ورزشی با فنس‌گذاری‌های ۸.۵ متری. در حالی‌که ارتفاع مجاز در حریم درجه یک،   ۴.۵متر است و تنها شامل ساخت و ساز هم نیست و بلکه هرگونه ایجاد سازه‌ای را شامل می‌شود.

پیشتر در سال ۹۸ تمامی ضوابط حریم و عرصه باغ فین کاشان به تمامی نهادها از جمله شهرداری کاشان ابلاغ شده است و در واقع  آنها در جریان کامل این ضوابط با تمامی مفاد و توضیحات و نقشه‌ها هستند.

اما اینکه چگونه شهرداری کاشان بدون استعلام و ارائه طرح به میراث فرهنگی اقدام به فنس‌گذاری‌ با ارتفاع ۸.۵ متر کرده است، سوالی است که  شهرداری کاشان پاسخ آن را عدم اطلاع شهرداری منطقه از ضوابط و مقررات دقیق میراث فرهنگی در حریم درجه یک باغ فین دانست.

نگران سفرهای بی‌ضابطه نوروزی هستیم

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اهمیت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مسافرت‌های نوروزی، ضمن تاکید بر ممنوعیت برپایی چادرهای مسافرتی در نوروزامسال، ‌ تصریح کرد: نگران سفرهای بی ضابطه هستیم.

مونسان در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره فجر صنایع دستی در موزه ملی برگزار، گفت: در صورت مهار کرونا امکان برقراری مشروط سفرهای نوروزی وجود دارد، اما آنچه برای ما اهمیت دارد رعایت تمام شیوه نامه های بهداشتی از سوی مردم است.

وی در ادامه با اشاره به تورهای مسافرتی و اقامت در مراکز اقامتی مورد تایید وزارت میراث فرهنگی گفت: نگرانی ما از این دو گونه سفر نیست ما نگران سفرهای بی ضابطه هستیم که در آنها تجمع موجود دارد. به عنوان مثال در نوروز ۱۴۰۰ برپایی چادر های مسافرتی و هر گونه کمپ و تجمع ممنوع است.در نظر داریم در نوروز ۱۴۰۰ سیاست توزیع یکنواخت گردشگر را برنامه ریزی کنیم. در این راستا تلاش می‌کنیم از تجمع سفرها در استان ها که پیش از این همواره جمعیت زیادی را پذیرا بود، جلوگیری شود.

تپه های باستانی کنارصندل جیرفت ارزش جهانی دارد

نصیر اسکندری سرپرست تیم‌کاوش باستان شناسی کنارصندل گفت: این تپه های باستانی یکی از بزرگترین شهرهای نخستین در دنیا به شمار می آیند که دارای ارزش جهانی است.

اسکندری افزود: طبق کاوش های صورت‌گرفته، این سایت باستانی با وسعت چندصد هکتار یکی از بزرگترین شهرهای نخستین در دنیا به شمار آمده که دارای ارزش جهانی بسیار مهم است.

وی به عملیات گمانه‌زنی برای تعیین حدود سایت باستانی کنارصندل اشاره و هدف از کاوش های این محوطه باستانی را تعیین عرصه و حریم این سایت اعلام کرد.

کرونا ۲۲ هزار میلیاردتومان به صنعت گردشگری کشور آسیب زده است

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با اشاره به آسیب‌های گسترده این صنعت ناشی از کرونا گفت: گردشگری کشور ۲۲ هزار میلیاردتومان آسیب دیده است.

وی در آیین افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی با اشاره به آسیب گسترده این صنعت گفت: امیدواریم با تولید واکسن های داخلی، گردشگری در سال ۱۴۰۰ رونق بگیرد. امیدواریم با رونق گردشگری تمامی مدل های گردشگری کشور همچون گردشگری کشاورزی، اکوتوریسم و طبیعت گردی نیز رونق بگیرد.

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به شرایط سخت دولت دوازدهم گفت: تحریم های گسترده و ظالمانه ‌سبب شرایط سخت و بودجه انقباضی برای دولت شد و به‌طور طبیعی بودجه معیشتی و بهداشتی در اولویت قرار گرفت.

مونسان با اشاره به اتفاقات اخیر کشور گفت: سیل ابتدای سال ۹۸  و پس از آن شیوع کرونا از آسیب هایی بود که به گردشگری ضربه زد اما نتوانست گردشگری را زمین‌ گیر کند.

وی دلیل این امر را اتخاذ سیاست های هوشمندانه در وزارتخانه دانست و گفت: با وجود ضربات‌ مکرر به گردشگری، ورود گردشگر خارجی رکورد زد و گردشگری داخلی نیز دچار تحول شد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا