جلوگیری از تخریب پایه‌های زندگی با مداخله زودهنگام

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، طلاق یکی از معضلاتی است که حجم بسیار زیادی از پرونده‌های مطرح شده در محاکم قضایی را به خود اختصاص داده است؛ در حالی که بسیاری از مشکلات ایجاد شده بین زوجین با انجام مشاوره با متخصصان فن، قابل حل است. پیچیدگی‌های زندگی نوین، تغییرات سریع و دگرگونی‌های موجود، موجب شده سطح سلامت روان در جامعه کنونی کاهش یافته و نیاز به مشاوره برای ارتقای سلامت روان، امری اجتناب‌ناپذیر باشد.

ساماندهی مراکز مشاوره در زنجان

رئیس نظام روان‌شناسی استان زنجان در رابطه با افرادی که از سازمان بهزیستی مجوز راه‌اندازی مراکز مشاوره به خصوص در بخش طلاق گرفته‌اند، اظهار می‌کند: طبق نامه ابلاغ شده از سوی معاونت توان‌بخشی سازمان بهزیستی، همه افرادی که خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌کنند، باید از نظام روان‌شانسی مجوز لازم را کسب کنند و پس از تایید صلاحیت، اجازه فعالیت خواهند داشت.

اباذر چراغی با بیان اینکه اکثر مسئولان فنی مراکز مشاوره استان دارای دکتری تخصصی هستند که پس از جمع‌بندی مدارک آنان تا پایان امسال از طریق نظام روان‌شناسی استان به نظام روان‌شناسی کشور برای مصاحبه و صلاحیت علمی ارسال می‌شود، می‌افزاید: گفتنی است همه افراد مشغول به کار در مراکز مشاوره استان، باید دارای مدرک کارشناسی ارشد بوده و هر دو مدرک آنان باید در یک رشته و با حوزه کاری آنان مرتبط باشد.

وی با اشاره به بررسی فرآیند صلاحیت علمی افراد توسط نظام روان‌شناسی، تصریح می‌کند: افراد پس از کسب صلاحیت علمی از نظام روان‌شناسی در حوزه فعالیت خود از طریق سازمان بهزیستی می‌توانند فعالیت داشته باشند و افرادی که صلاحیت ندارند نیز دیگر اجازه فعالیت نخواهند داشت و اگر افراد بدون صلاحیت فعالیت کنند، به تعزیرات حکومتی معرفی و ارجاع داده می‌شوند.

این مسئول از نظارت فردی بر مراکز خدمات مشاوره استان از طریق نظام روان‌شناسی استان و معرفی متخلفان به تعزیرات حکومتی خبر داده و خاطرنشان می‌کند: سال آینده افرادی که در حوزه نظام روان‌شناسی و حوزه روان‌شناسی و خدمات روان‌شناختی فعالیت می‌کنند، از طریق کمیسیون تلفیقی استان و اعضای هیئت‌علمی بررسی شده و فعالیت آنان ساماندهی خواهد شد.

جلوگیری از تخریب پایه‌های زندگی با مداخله زودهنگام

طلاق فقط به قطع رابطه بین زن و شوهر معطوف نمی‌شود، بلکه خانواده دو طرف و کودکان نیز از آسیب‌های طلاق دور نیستند، بنابراین زوجین باید قبل از اینکه برای همیشه دیر شود، یک بار دیگر سعی کنند حقایق را دریابند و برای حفظ زندگی خود تلاش کنند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان در رابطه با بررسی عملکرد دفاتر مشاوره و روان‌شناختی استان، اظهار می‌کند: طبق بررسی نحوه عملکرد مراکز خدمات مشاوره‌ای استان در بخش مشاوره و راهنمایی متقاضیان ارجاعی از سوی مراجع قضایی به مراکز مذکور، برابر چندین جلسه بازدید انجام و موارد و نکات حائز توجه جمع‌بندی شده است.

مسیح‌الله سلطانی با بیان اینکه از مجموع نزدیک به ۳۴۰۰ متقاضی ارجاعی طی ۱۰ ماه گذشته امسال، حدود ۱۲ درصد مصالحه انجام شده است، می‌افزاید: متقاضیان پس از مرحله غربالگری برای طی کردن چهار جلسه مشاوره به مراکز معرفی می‌شوند و همه مراکز در مدت ۴۵ روز در چهار جلسه خدمات مشاوره ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد مراجعان دارای وکیل بوده و دخالت وکلا و تعارض منافع وکلای مراکز، یکی از مشکلات جدی است، تصریح می‌کند: در برخی از پرونده‌ها، وکیل یا راهنمایی موکل مبنی بر مراجعه و همکاری نکردن و یا مراجعه مستقیم وکیل به مرکز، عملاً مخل مشاوره هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه زوجین به دلیل مداخله دیرهنگام و اجباری بودن مشاوره مقاومت نشان می‌دهند، ادامه می‌دهد: همه مدیران مراکز مشاوره بر دیرهنگام بودن مداخله تاکید داشته و به نظر می‌رسد با چهار جلسه اجباری مشاوره پس از تخریب پایه‌های زندگی، مراکز بیش از این نمی‌توانند کاری انجام دهند و از طرفی حضور افراد غیرمتخصص به لحاظ علمی در دفاتر به عنوان مشاور نیز مشکل‌ساز شده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با تاکید بر لزوم تقویت مبادی و مبانی تفاهم‌نامه مربوط به مشاوره قبل از هر اقدام قضایی، زوجین به مراکز ارجاع داده شوند، اظهار می‌کند: باید هرگونه اقدام قضایی از قبیل جلب در هنگام مدت مشاوره ممنوع و از دخالت و تحریک وکلا و ورود پزشکان و روان‌پزشکان در مرحله مشاوره ممانعت به عمل آید و بخش اصلی مشاوره، قبل از ازدواج حتی قبل از عقد رسمی انجام شود.

سلطانی با بیان اینکه از مجموع ۲۸ مرکز خدمات مشاوره‌ای، ۱۰ مرکز به امر مشاوره خانواده و ازدواج اختصاص یافته است که شش مرکز در شهرستان زنجان و چهار مرکز نیز در سایر شهرستان‌های استان فعالیت می‌کنند، خاطرنشان می‌کند: گفتنی است باید نسبت به اصلاح تعرفه‌ها، اقدام لازم انجام شود و برای استمرار از خدمات مشاوره، افراد خاصی آموزش دیده و تربیت شوند.

مشاوره؛ موثرترین واکسن طلاق

دادستان زنجان با بیان اینکه هرگونه طلاق باید مسبوق به گذراندن دوران مشاوره باشد و ساز کار قانونی برای این امر تعریف شود، اظهار می‌کند: علاوه بر مشاوره‌های قبل از ازدواج باید استفاده از ظرفیت مشاوران در حین زندگی نیز مورد توجه زوجین قرار گیرد.

حجت‌الاسلام محسن کرمی با بیان اینکه بسیاری از مشکلاتی که منجر به طلاق می‌شود با مشاوره قابل حل است، می‌افزاید: کسانی که در مراکز مشاوره مشغول فعالیت هستند باید حتماً دوره‌های تخصصی را طی کنند و این دوره‌ها باید پربار باشد و تبلیغات در حوزه اهمیت مشاوره و مراکز مشاوره از موضوعات مهمی است که نباید فراموش شود.

وی، دوری از معنویت را یکی از دلایل اختلافات در زندگی عنوان کرده و تصریح می‌کند: با بررسی دلایل ۷۰ درصد اختلافات زناشویی، به این موضوع بیشتر پی می‌بریم که مشاوره در این مورد نیز باید مدنظر قرار گیرد، گفتنی است یکی از دلایل عمده طلاق، اعتیاد بوده که نیازمند نگاه تخصصی و کارشناسی برای حل مشکل اعتیاد است.

محققان در پژوهشی با عنوان «فراتحلیل مطالعات و تحقیقات درباره عوامل مرتبط با طلاق در ایران» آورده‌اند، همواره تغییرات سریع و دگرگونی الگوهای فرهنگی و تقابل و تضاد میان هنجارها و نقش‌های اجتماعی به تغییر شکل و همچنین از هم‌پاشیدگی روابط متقابل اجتماعی و انسانی منجر شده است.

متاسفانه امروزه می توانیم شاهد طلاق های بسیار باشیم که به دلیل تفاهم نداشتن زوجین با یکدیگر شکل می گیرد و دلیل عمده ازدواج هایی که به طلاق منتهی می شوند این است که افراد تنها شور و اشتیاق عشق اولیه خود را در نظر می گیرند و مابقی موارد را پشت گوش خواهند انداخت و همین مسئله در آینده گریبان‌گیر آن‌ها خواهد شد.

سامانه تصمیم؛ بانک اطلاعاتی جامع متقاضیان طلاق

مدیرکل بهزیستی استان زنجان در رابطه با سامانه تصمیم، اظهار می‌کند: در سامانه تصمیم که لینک بین دستگاه قضایی و سازمان بهزیستی است اطلاعات متقاضیان طلاق ثبت می‌شود و وضعیت پرونده‌ها بررسی شده و با ذخیره اطلاعات، روند پرونده با انجام مشاوره‌ها پیگیری می‌شود که در صورت سازش، ختم پرونده اعلام و در غیر این صورت، وارد مسیر دادگاه می‌شود.

محمد محمدی‌قیداری از فعال بودن سامانه تصمیم در شهرستان‌های زنجان، خدابنده، خرم‌دره و ابهر خبر داده و می‌افزاید: سامانه تصمیم بهزیستی در راستای کاهش و کنترل طلاق از سال ۹۷ در شهرستان زنجان و از دهه اول تیرماه پارسال در سه شهرستان خدابنده، ابهر و خرم‌دره راه‌اندازی شده است.

این مسئول خاطرنشان می‌کند: کاهش طلاق، شناسایی و کمک به حل مسائل خانوادگی و حفظ تعادل عاطفی و روانی از مهم‌ترین وظایف کارشناسان و روان‌شناسان مراکز مداخله در بحران‌های اجتماعی و فردی بهزیستی و مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی همکار با طرح کنترل و کاهش طلاق است.

پیشگیری، کلید طلایی

پیشگیری بهتر از درمان است؛ بنابراین زوجین باید پیش از ازدواج و بدون رو دربایستی به کلینیک‌های مشاوره برای مرحله آشنایی و امر ازدواج و شناخت بهتر یکدیگر مراجعه کنند و با مطالعه کتاب‌های مشاوره قبل از ازدواج، گواهی‌نامه ازدواج خود را دریافت کنند.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا