آشنایی با برخی ویژگی‌های مثبت افراد خلاق

افراد خلاق دارای ویژگی‌هایی هستند که ممکن است فراگیری آن‌ها زندگی را برای انسان آسان کند.

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هرچه بیشتر از آن چه که وظیفه‌ دارید کار انجام دهید، چیزی هم که به دست می‌آورید، بیشتر خواهد بود.

تفکر خلاقانه مستلزم این است که شما مدام در خود فرو بروید و ایده‌های متفاوت، جدید، بهتر، سریع‌تر، ارزان‌تر و با بهره‌وری بهتر تولید کنید که می‌توانید از آن ها برای بهبود بخش‌های مهم زندگی خود استفاده کنید.

افرادی با تفکر خلاق، هفت ویژگی مشترک دارند و وقتی یک یا چند مورد از این خصوصیات را با خود تمرین می‌کنند، در جهت بهبود شرایط حرکت می کنند و بالاخره به نبوغ خود پی خواهند برد.

سؤال بپرسید

اولین ویژگی افراد خلاق این است که به شدت کنجکاو و همیشه مانند کودکان، مشتاق یاد گرفتن و دانستن مسائل هستند و سؤال می‌کنند و علاوه بر این، اگر کاری هم در طول تاریخ انجام نشده باشد به دنبال جواب این سؤال هستند که چرا خودشان این کار را انجام ندهند.

تفکر مبتنی بر صفر را تمرین کنید

یکی دیگر از ویژگی‌های افراد خلاق این است که همیشه، همه چیز را مبتنی بر صفر نگاه می‌کنند و بر این اساس، از خود می‌پرسند: «اگر من اطلاعات حال حاضر خود را داشتم، باز هم کاری که شروع کرده‌ام را انجام می‌دادم یا خیر؟»

اگر پاسخ به این سؤال منفی باشد، در همین نقطه، کار‌ی که آغاز کرده‌اند را قطع کرده و به سرعت، یک فعالیت دیگر را آغاز می‌کنند و واقعاً تعجب‌برانگیز است که تعداد زیادی از افراد، اصرار به انجام کاری که آغاز کرده‌اند را دارند، هرچند که آن کار اشتباه باشد و علاوه بر این، معترض هستند که چرا پیشرفت نمی‌کنند.

نظرتان را عوض کنید

ویژگی سوم متفکران خلاق این است که آن‌ها تمایل به تغییر دارند.

آن‌ها تشخیص می‌دهند که در جهانی مانند جهان ما، تمایل یا  توانایی نداشتن برای تغییر کُشنده است و ترجیح می‌دهند مسئولیت زندگی خود را به عهده بگیرند تا اینکه گرفتار سیل انبوه تغییراتی شوند که اجتناب‌ناپذیر است.

به گفته محققان، به طور کامل ۷۰ درصد تصمیماتی که می‌گیرید، در طولانی مدت اشتباه است و این بدان معنی است که شما باید تمایل داشته باشید که نظر خود را تغییر دهید و بیشتر اوقات، راه دیگری را امتحان کنید چراکه انعطاف‌پذیری ذهنی، مهم‌ترین کیفیتی است که شما برای موفقیت در قرن ۲۱ نیاز دارید.

اشتباه خود را بپذیرید

ویژگی چهارم افراد بسیار خلاق، تمایل آن‌ها به اعتراف به اشتباه خودشان است.

۸۰ درصد افراد، با دفاع در برابر اعتراف به اینکه تصمیم اشتباهی گرفته‌اند، بیشتر انرژی ذهنی و عاطفی خود را می‌سوزانند. بنابراین، اجازه ندهید این اتفاق برای شما بیفتد.

این افراد، واقعاً باهوش، کاملاً خلاق، دارای ذهنی باز، انعطاف‌پذیر و مایل به تغییر عقیده هستند و تصدیق می کنند که گاهی اوقات مرتکب اشتباه می شوند، زیرا تصمیمات قبلی نادرست است.

به یاد گرفتن ادامه دهید

پنجمین ویژگی افراد خلاق این است که به راحتی می‌گویند: «نمی‌دانم.»

آن‌ها می‌دانند که غیرممکن است کسی همه چیز را بلد باشد و احتمالاً همه تا حدّی اشتباه می‌کنند. پس مهم نیست که چه کاری انجام می‌دهند و وقتی کسی سؤال خاصی از آن‌ها می‌پرسد که جوابش را نمی‌دانند، به سرعت، اطلاع نداشتن از پاسخ صحیح را قبول می‌کنند.

آن‌ها به سادگی می‌گویند “من نمی‌دانم” و در صورت لزوم، به دنبال یافتن پاسخ می‌روند و در اینجا یک نکته مهم وجود دارد که مهم نیست که چه مشکلی دارید، شخصی در جایی وجود دارد که همین مشکل را داشته و قبلاً مشکل را حل کرده است و شما هم می توانید امروز از راه حل استفاده کنید.

یکی از هوشمندانه‌ترین و خلاقانه‌ترین کار‌هایی که می‌توانید انجام دهید، یافتن شخص دیگری در جایی است که از قبل، راه حل را با موفقیت اجرا کرده است که می توانید این راه حل را دنبال و استفاده کنید.

باهوش‌ترین فرد، لزوماً شخصی نیست که ایده را ارائه می‌دهد، بلکه این مسئله ممکن است فقط یک بینش باشد که با شانس همراه بوده است.

باهوش‌ترین فرد کسی است که ابتدا ایده را دنبال می‌کند و اغلب، این شخص است که ارزش یک ایده جدید را می‌داند که از این ایده، ثروت به دست می‌آورد در حالی که فردی که این فکر به سرش زده است هیچ برنامه‌ای برای انجامش ندارد.

افراد خلاق هدف‌محور هستند

یکی دیگر از ویژگی‌های افراد خلاق این است که این دسته از افراد تا حدّ زیادی روی اهدافشان متمرکز هستند.

آن‌ها دقیقاً می‌دانند چه می‌خواهند و اهداف خود را بسیار واضح نوشته‌اند و آن‌ها را به صورت منظم تجسم می‌کنند.

آن‌ها تصور می‌کنند اگر امروز یک واقعیت باشد، هدف آن‌ها چگونه خواهد بود و هرچه بیشتر هدف خود را به عنوان یک واقعیت تجسم و تصور کنند، خلاق‌تر می‌شوند و سریع‌تر به سمت دستیابی به آن می‌روند.

نفس خودتان را نادیده بگیرید

هفتمین ویژگی افراد بسیار خلاق این است که آن‌ها نسبت به همه چیز انصاف را رعایت می‌کنند و بیشتر به فکر این هستند که چه چیزی درست است تا اینکه چه کسی حق بیشتری دارد و در نهایت باید گفت آن‌ها مایلند ایده‌ها را از هر منبعی برای رسیدن به هدفی، غلبه بر مانعی یا حل مسئله بپذیرند.

تفکر خلاقانه، ایده‌های جدید تولید می‌کند

مهم‌ترین قسمت تفکر خلاق توانایی شما در ایده‌پردازی است و هرچه تعداد ایده‌هایی که تولید می‌کنید، بیشتر باشد، کیفیت ایده‌های شما نیز افزایش خواهد یافت. هرچه ایده بیشتری داشته باشید، احتمالِ داشتن ایده مناسب در زمان مناسب بیشتر است، اما تولید ایده تنها یک درصد کار است.

توانایی شما در ارائه ایده، آزمایش و اعتبارسنجی آن و سپس اجرای آن از طریق تفکر خلاق و اجرای آن در زندگی برای دستیابی به نتایج، نشان واقعی نبوغ است. بنابراین، هر بار که ایده جدیدی به به ذهنتان می‌رسد، آن را بنویسید، از طریق تفکر خلاق برنامه‌ای برای اجرای آن تنظیم کنید و سپس اقدام کنید.

هرچه بیشتر، از این طریق خلاقیت خود را مدیریت کنید، باهوش‌تر می‌شوید و هرچه باهوش‌تر می‌شوید، در هر زمینه ای از زندگی خود به موفقیت‌های بیشتری خواهید رسید.

برگرفته از مقاله برایان تریسی

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا