روان شناسی باید با فرهنگ ما منطبق باشد/ تلاش جهت بومی ‌سازی رشته مشاوره در ایران

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت‌شناسی، محمد حاتمی در همایش آنلاین خدمت کریمانه که به همت دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مرکز مشاوره و آموزش مهارت‌های علمی و کاربردی حوزه علمیه خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: سازمان روانشناسی و مشاوره با سه هدف عمده تأسیس شده است، هدف نخست ارتقاء رشته است و هدف دوم حفظ و حمایت از حقوق مراجعان است که این حقوق تعریف دارد و با توجه به اینکه افراد و مراجعان جهت دریافت خدمات مشاوره متنوع هستند، از حقوقی نیز برخوردارند.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور اضافه کرد: خدمت کریمانه و توجه به ارزش‌ها، عزت، مقام و جایگاه افراد که هر کدام از آن‌ها حقوقی دارند که روانشناسان باید در جایگاه خودش به آن توجه کنند.

وی ادامه داد: برای شناخت کرامت و ارزش‌های انسان‌ها و شناخت روان افراد و برای رسیدن به کمال، انسان لازم است به سلامت روان توجه شود.

حاتمی با بیان اینکه مفهوم سلامت روان انسان‌ها بسیار پیچیده است، بیان کرد: سلامت روان انسان شامل ارزش‌ها و مؤلفه‌های بسیاری زیادی است و آن مواردی که سلامت روان را تأمین می‌کند، آرامش درونی و زدودن رنج‌ها و دردها است.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در این خصوص گفت: عمده سخنان ایشان بر حفظ کرامت انسانی و نگهداری پایگاه مراجعان و حقوق تأکید دارد و ایشان در بحث اول به خطیر و حساس بودن کار مشاوره اشاره داشتند و  به مشاوران و روانشناسان توصیه کردند به کار ظریف، حساس و خطیر خود توجه ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین رهبر انقلاب اشاره داشتند که مسأله روان انسان بسیار حساس‌تر از جسم اوست و در خصوص اهمیت و ضرورت مراجعه مردم به مشاوران تاکید کردند.

حاتمی عنوان کرد: رهبری فرمودند، مردم هم باید به مقوله مشاوره توجه ویژه داشته باشند و از طرف دیگر مراجعه به مشاور و روانشناس را تنها به زمانی که بیماری و مشکلی پیش می‌آید، موکول نکنند و به موضوع پیشگیری توجه داشته باشند.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور افزود: متاسفانه به مقوله پیشگیری در کشور ما کمتر پرداخته شده از همین رو ما باید با کمک حوزه  امر مشاوره را بومی‌سازی کنیم تا دستورات آقا را در این خصوص اجرا کرده باشیم.

وی با اشاره به جولان افراد بیگانه و دشمن در فضای مجازی بیان کرد: از زمان شیوع کرونا فضای مجازی جولانگاه افراد فاقد صلاحیت در این زمینه شده است که حتی از کشورهای بیگانه خود را تحت عنوان مشاور و روانشناس با توجه به نیاز مردم در این زمینه به فعالیت مشغول هستند.

حاتمی افزود: سازمان روانشناسی و مشاوره کشور تمام تلاش خود را برای انجام وظایف قانونی‌اش در این خصوص معطوف کرده است اما به دلیل گستردگی که در این فضا وجود دارد و مدعیان مختلفی که در آن حاضر هستند، ما مستأصل شده‌ایم.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: ضرورت دارد به مسئله مشاوران و روانشناسان با صلاحیت و مومن توجه کنیم، زیرا موضوع سلامت روان برای حفظ کرامت انسانی لازم و ضروری است.

وی با اشاره به بخش دیگری از سخنان رهبری در خصوص ضرورت اخلاق حرفه‌ای در امر مشاوره اظهار کرد: مهم‌ترین بخش صحبت‌های رهبری در زمینه اخلاق حرفه‌‌ای و قابل اعتماد بودن مشاوران و روانشناسان برای خانواده‌ها است و دغدغه ایشان در خصوص مسئله اخلاق حرفه‌ای است که باید در کار روانشناسان و مشاوران جهت ارائه خدمت کریمانه مورد توجه قرار دهیم.

حاتمی با اشاره به اصول نظامنامه اخلاق حرفه‌ای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: اصل احترام به شأن و آزادی انسان و تکریم شخصیت مراجعان، اصل وظیفه‌شناسی و مسئولیت‌پذیری، اصل ارائه خدمات مؤثر و اجتناب از آسیب‌رسانی اجتماعی، اصل عدم تبعیض، اصل توجه به رفاه دیگران و اصل توجه به نظام ارزش‌های جامعه و مراجعان جزو این اصول است.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور تصریح کرد: ما می‌توانیم در خصوص این مسائل با دانشگاه اسلامی علوم رضوی تفاهمنامه داشته باشیم.

وی با اشاره به حضور هفت هزار مشاور و روانشناس در سراسر کشور و ۳۲ هزار عضو رسمی در این سازمان تاکید کرد: تمامی این افراد این آمادگی را دارند تا در زمینه اخلاق حرفه‌ای و دغدغه‌هایی که مقام معظم رهبری دارند، فعالیت کنند تا خدمات مشاوره و روانشناسی بومی‌سازی شود.

حاتمی ضمن اشاره به فرایض رهبری در خصوص قابل اعتماد بودن مشاوران و روانشناسان و تاکید ایشان در حفظ اسرار مردم اظهار کرد: رهبری فرموند، وقتی زن و مردی به مشاور و روانشناس مراجعه می‌کند باید یقین داشته باشد اطلاعاتش مورد دستبرد دیگران قرار نمی‌گیرد.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور بیان کرد: روانشناسان باید به حفظ ارزش‌ها و مسئله رازداری توجه کنند، زیرا بر طبق سخنان رهبری روانشناسان امانتداران اسرار مردم هستند.

وی با اشاره به فرایض دیگری از تأکیدات رهبری در خصوص ارکان مشاوره و روانشناسی گفت: آخرین باب اهمیت دین و پایبندی مذهبی در آرامش و سلامت روان است و باید در سرلوحه برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد، از همین رو در شورای برنامه‌ریزی این سازمان تاکید شده حتما تعهد دینی و پایبندی به مسائل شرعی در مجموعه فعالیت‌ها و برنامه‌‌ریزی‌ها قید شود.

حاتمی تاکید کرد: مجموعه روانشناسان و مشاوران باید حضور دین را در مسئله مشاوره یک موهبت بزرگ‌ بدانند، زیرا در دین یعنی همان ایمان مذهبی، یاد خدا، دینداری و توسل به پروردگار در آرامش روانی مردم جامعه تأثیرگذار است.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور بیان کرد: در همین نقطه کار ما در سازمان روانشناسی و مشاوره با کار حوزه‌های علمیه و دانشگاه اسلامی رضوی گره می‌خورد، از همین رو این سازمان نیازمند است با حوزه‌های علمیه پیوند و تعامل دوجانبه‌ای برقرار کند.

وی افزود: خوشبختانه در این خصوص تلاش‌های بسیاری شده  است، به‌طوری‌که در سفر ما به قم و ملاقات با اعضای حوزه علمیه آنجا تفاهم‌نامه‌های همکاری بین دو طرف امضا شد.

حاتمی با اشاره به امضا تفاهم‌نامه مشترک بین این سازمان و حوزه علمیه خواهران قم تصریح کرد: این تفاهم‌نامه‌ها با دو هدف،نخست بومی سازی رشته روانشناسی است، روانشناسی که بتواند در فرهنگ ما قابل استفاده باشد و در چارچوب فرهنگ‌ ملی و مذهبی ما مشاوران و روانشناسان فعالیت مشاوره خود را انجام دهند.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور تأکید کرد: در این راستا باید روانشناسان و مشاوران خود را آموزش دهیم، از همین رو جهت تحقق  این هدف و بومی‌سازی رشته روانشناسی لازم است با حوزه‌های علمیه تعامل برقرار کنیم.

وی به انعقاد تفاهم‌نامه‌ دیگری در همین خصوص با کمیته امداد امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: جهت بومی‌سازی این رشته حتما باید از ظرفیت دانشگاه اسلامی علوم رضوی نیز استفاده کنیم و ما این آمادگی را داریم در هر زمانی یک کارگروه برای تحقق هدف بومی‌سازی بین ما و این دانشگاه تشکیل شود.

حاتمی عنوان کرد: نکته پایانی که باید به آن اشاره کرد این موضوع است که چه خدماتی سازمان نظام روانشناسی کشور می‌خواهد به طلبه‌ها و حوزه‌های علمیه ارائه دهد.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه در واقع ما از خدمات حوزه‌های علمیه بهره می‌بریم، بیان کرد: بسیاری از رشته‌های ما در پژوهشگاه امام خمینی(ره) دایر است و اخیرا دفتر حوزه علمیه قم از شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی حوزه‌های علمیه مجوز ایجاد رشته مشاوره اسلامی را گرفته‌ است تا فارغ التحصیلان این رشته بتوانند کار مشاوره اسلامی خود را انجام دهند‌.

وی ادامه داد: اولین موردی که برای روحانیون می‌توان در این خصوص استفاده کرد این نکته است که جمعیت بسیاری از روانشناسان ما از روحانیون و طلبه‌های حوزه‌های علمیه کشور تشکیل شده است.

حاتمی با بیان اینکه باید یک جلسه هم‌اندیشی بین این سازمان و حوزه‌های علمیه و دانشگاه علوم رضوی برگزار شود، عنوان کرد: بیش از ۲۰۰ نفر از روحانیون در کشور مشاور و روانشناس هستند و پروانه تأسیس دفاتر خدمات مشاوره و روانشناسی دارند و در سراسر کشور مشغول تولید محتوا هستند.

نگاه توحیدی زمینه‌ساز خدمت کریمانه است

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز در این جلسه اظهار کرد: باید در خدمت‌رسانی به محرومان شور و نشاط داشت و خدا را سپاسگزار بود، حالا که فرصت خدمت کریمانه را به ما ارزانی آن را داشته غنیمت بشماریم.

حجت‌الاسلام سید حسن وحدتی شبیری بیان کرد: خدمت کریمانه مستلزم آن است که نگاه ما به انسان‌ها نگاه توحیدی باشد زیرا اگر ما انسان‌ها را مخلوق خداوند بدانیم، آفریده‌ای که خداوند در هنگام آفرینش آن خداوند به خود احسنت گفته است، بهترین نوع خدمت را به نیازمندان ارائه خواهیم داد.

وی افزود: باید از خداوند و در توسل‌های خود به ائمه(ع) باید بخواهیم که نگاه ما انسان‌ها را همچون نگاه خودشان یک نگاه توحیدی قرار بدهند.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی تصریح کرد: اگر خداوند نگاه توحیدی را به انسان ارزانی کند، آن گاه به خدمت کریمانه می‌رسیم، خدمتی که خداوند آن را می‌پسندد و دوست دارد.

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا