بعد از تزریق واکسن کرونا باید چه کارهایی انجام دهیم؟/ چه کسانی در اولویت دریافت واکسن هستند؟

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

واکسن کرونا برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا و ایجاد محافظت در بدن تزریق می‌شود که باید پس از تزریق، برای بهبودی عوارض آن در بدن اقداماتی صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، دکتر اسداله رجب متخصص غدد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا افزود: تزریق واکسن کرونا برای همه مردم توصیه می شود، در واقع این واکسن با تاثیرپذیری بر سیستم ایمنی موجب می‌شود اگر فردی در معرض ویروس کرونا قرار گرفت، بدن آماده مقابله با آن باشد.

این متخصص غدد گفت: همچنین واکسن‌ در برابر عفونت‌ها و ویروس‌ها، آنتی‌بادی‌های لازم را تولید و از بدن محافظت می کند، همچنین این آنتی‌بادی‌ها با میکروب‌هایی که وارد بدن ما می‌شوند مبارزه می‌کند. 

وی اظهار داشت: واکسن هایی که علیه ویروس کرونا در کشور ما استفاده می شود، عوارض جانبی خفیفی دارند و شدید نیستند، افرادی که بیماری های زمینه ای دارند باید برای تزریق این واکسن با پزشک معالج مشورت کرده و پس از انجام واکسیناسیون ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در محل تزریق واکسن بمانند و تحت نظر مراقبان بهداشتی باشند تا اگر عارضه شدیدی رخ داد، اقدامات درمانی سریع انجام شود.

این پزشک تاکید کرد: مشاهده شده پس از واکسیناسیون، سیستم ایمنی بدن در مقابل واکسن کرونا واکنش نشان داده و باعث بروز برخی عوارض جانبی مانند خستگی، تب، لرز، اسهال، سرگیجه، قرمزی، التهاب و تورم در محل تزریق و غیره می شود، این علائم طبیعی بوده و نشانه‌هایی از فعالیت بدن برای ایجاد ایمنی است.

رجب ادامه داد: علایم یاد شده اگر دو تا سه روز بهبود نیافت باید به پزشک مراجعه کرد و بهتر است افرادی که واکسن کرونا تزریق می کنند، استراحت کافی کرده و فعالیت فیزیکی کمتری داشته باشند، مایعات فراوان بنوشند و مواد غذایی چرب و آماده مصرف نکنند.

بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا تا پایان خرداد گروه‌های سنی ۶۰ سال به بالا تحت تزریق واکسن قرار می‌گیرند، گروه‌های خاص شامل مبتلایان به بیماری سرطان فعال (افراد تحت شیمی درمانی و رادیوتراپی)، بیماران دیالیزی، بیماران پیوند عضو و کلیه، کبد، قلب و عروق، مبتلایان به بیماری هموفیلی، تالاسمی، بیماران ام اس کنترل نشده جزو بیمارانی هستند که بانک اطلاعاتی آنها موجود و بر اساس فاز سوم تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

فاز دوم واکسیناسیون شامل تزریق سالمندان و بیماران خاص بود در فاز سوم مشاغل پر خطر مانند خلبانان، رانندگان، خبرنگاران، نیروی انتظامی، پادگان‌ها، زندان‌ها، مراکز تجمع و … جزو فاز سه تحت تزریق واکسن قرار می‌گیرند.

فاز چهار هم واکسیناسیون عمومی را شامل می‌شود. نکته دیگر اینکه باور بر این است که اگر بتوان افراد بالای ۶۰ سال را تحت تزریق واکسن قرار داد و در اقدام بعدی اگر سن افراد تحت تزریق واکسن را ۵ سال کاهش داده شود، جمعیت قابل توجهی از بیماری مصون می‌مانند.

با تزریق افراد بالای ۵۰ سال حدود ۸۵ درصد افراد دارای بیماری زمینه‌ای همچون فشار خون و دیابت تحت پوشش قرار می‌گیرند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا