نحوه تهیه کتاب از طریق طرح بهارانه کتاب

ایوب دهقانکار درباره چگونگی خرید حضوری و مجازی در طرح بهارانه ۱۴۰۰ توضیحاتی داد.

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، درباره طرح بهارانه کتاب گفت: یکی از سیاست‌های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از نشر و تقویت بنیه اقتصادی حلقه‌های متعددی است که در زنجیره نشر کشور حضور دارند. در صنعت نشر از حلقه اولی که صاحب اثر، مولف و صاحب فکر و ایده است که اصطلاحاً او را پدیدآورنده اثر می‌نامیم، تا رسیدن کتاب به مصرف کننده حلقه‌های متعددی در زنجیره نشر وجود دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به ناشر و سیستم توزیع اشاره کرد.

وی افزود: کتابفروشان یکی از حلقه‌های مهم صنعت نشر هستند. از این جهت که آخرین حلقه‌ای هستند که به مردم متصلند. کتابفروشان معمولا کتاب هایشان را از سیستم توزیع دریافت می‌کنند، سیستم توزیع هم در واقع کتاب را از ناشران تهیه می‌کند و ناشر هم قراردادی با مولف دارد. به این ترتیب تمام حلقه‌های نشر با هم ارتباط دارند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بیان کرد: با این نگاه که سیاست وزارت ارشاد در زمینه حمایت از کتابفروشان می‌تواند از بخش‌های دیگر نشر حمایت و اثرات آن را مشاهده کند، طرح‌های فصلی حمایت از کتابفروشان آغاز شد و در مدت کوتاهی جایگاهش را میان کتابفروشان و مردم باز کرد. مردم عزیز کشورمان می‌توانند با مراجعه به کتابفروشی‌های عضو طرح بهارانه کتاب‌های مورد علاقه شان را تهیه کنند و در فرآیند خریدشان از یارانه معاونت فرهنگی یا همان تخفیف کتاب بهره‌مند شوند.

دهقانکار اظهار کرد: تخفیفی که در طرح‌های فصلی لحاظ می‌شود، همان یارانه وزارت ارشاد است که به خریداران کتاب داده می‌شود. کتابفروشان کتاب‌ها را با تخفیف ۲۰ تا ۲۵ درصد در طرح‌های فصلی در اختیار مخاطبان کتاب قرار می‌دهند. وزارت ارشاد هم فرآیند تسویه حساب با کتابفروشان از طریق موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران که مجری طرح است را انجام می‌دهد. امسال هم شاهد استقبال خوب مردم و کتابفروشان از طرح بهارانه کتاب بودیم. نزدیک به ۹۰۰ کتابفروشی در طرح شرکت کردند. در دو روز اول نزدیک به ۶ میلیارد تومان کتاب خریداری شد.

وی اظهار کرد: حدود ۱۱۵ هزار نسخه کتاب در دو روز اول اجرای طرح فروخته شد. این نشان می‌دهد سیاست‌های حمایتی در قالب یارانه کتاب تاثیرات بسیار خوبی روی اقتصاد نشر دارد. جالب توجه این است که در دو روز اول اجرای طرح حدود یک میلیارد تومان یارانه برای طرح تخصیص دادیم که کتابفروشی‌ها آن را مصرف کردند. این میزان یارانه به خرید ۶ میلیارد تومان کتاب منجر شد. این رقم بسیار قابل اعتنا و توجه است. پس نمی‌توان با وجود انتقادات مطرح شده درباره این طرح‌ها، به سادگی از اجرای آن گذشت.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: یارانه‌ای که در طرح‌های فصلی کتاب در اختیار مخاطبان آن قرار می‌گیرد، خرید ۵ تا ۶ برابری کتاب را به همراه دارد و شاهد انس بیشتر مردم با کتاب هستیم. از این رو اجرای این طرح‌ها جای خوشحالی دارد و معتقدیم طرح‌های حمایت از کتابفروشان جای خود را باز کرده است. با بهبود و ارتقای کیفی طرح‌ها امیدواریم اثر بخشی آن افزایش یابد. مردم می‌توانند در این طرح‌ها تمام کتاب‌هایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفتند به جز کتاب‌هایی که موظف به مطالعه آن هستند و در اصطلاح جزو مطالعه اجباری مردم قرار می‌گیرد، تهیه کنند.

دهقانکار با اشاره به اینکه در چند طرح اخیر امکان خرید آنلاین را فراهم کردیم و از جمله آن‌ها می‌توان به نمایشگاه مجازی کتاب اشاره کرد، گفت: در نمایشگاه مجازی کتاب تهران بالغ بر ۶۴ میلیارد تومان کتاب خریداری شد. در طرح فصلی هم این امکان وجود دارد. مردم می‌توانند کتاب‌های مورد نیازشان را درصورتی که امکان مراجعه حضوری در کتابفروشی را ندارند از کتابفروشی‌هایی که سایت دارند و کتاب هایشان را در سایت بارگذاری کردند، خریداری کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اصحاب حوزه نشر و کتاب معتقدند تورق و دیدن کتاب خالی از لطف نیست، امکان خرید حضوری هم وجود دارد و مردم می‌توانند به دو شکل حضوری و مجازی کتاب‌های مورد علاقه شان را تهیه کنند. دست یاری رسانه‌ها را از جمله رسانه ملی را می‌طلبیم وقتی شاهدیم حدود ۹۰۰ کتابفروشی در طرح شرکت کردند، این نشان می‌دهد اطلاع رسانی خوب بوده است. در عین حال معتقدم باید اطلاع رسانی افزایش یابد و رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه به ما بیشتر کمک کنند.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: شهرداری‌ها هم از طریق امکانات محیطی می‌توانند در زمینه اطلاع رسانی طرح‌های فصلی کتاب کمک کنند. انتظار داریم آن‌ها وظیفه فرهنگی شان را در این زمینه انجام دهند. از آنجا که طرح‌های فصلی خانه کتاب در چند دوره برگزار می‌شوند یارانه اختصاص یافته به این طرح‌ها محدود است. برای همین نباید یک باره یارانه را به یک طرح اختصاص داد. از سوی دیگر بودجه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محدود است و ردیف بودجه مشخصی دارد. یارانه اختصاص یافته به کتابفروشی‌ها تابعی از بودجه‌ای است که به معاونت فرهنگی اختصاص داده می‌شود.

دهقانکار ادامه داد: ما در سال ۹۹ علیرغم محدودیت‌های اعتباری  و ضرر و زیان ناشی از کرونا با اختصاص اعتبار خوب معاونت فرهنگی توانستیم برای اولین بار در کشور چهار طرح فصلی کتاب را اجرا کنیم. درحالی که سال‌های قبل دو تا سه طرح فصلی اجرا می‌شد. علاوه بر آن هم سقف خرید مردم از ۱۵۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافت و هم شاهد افزایش اعتبار اختصاص یافته به طرح‌ها بودیم.

وی بیان کرد :  ۴ میلیارد تومان یارانه به طرح زمستانه کتاب اختصاص داده شد. این میزان یارانه به خرید ۲۰ میلیارد تومانی کتاب منجر شد. این مسئله نشان می‌دهد افزایش اختصاص یارانه طرح‌ها به هر میزان که باشد به چرخه اقتصادی نشر کمک می‌کند. این مسئله به حمایت سازمان بودجه کشور نیازدارد. شاید کمتر از یک ماه پس از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران طرح زمستانه کتاب را برگزار کردیم. به ما انتقاداتی می‌شد که با این اقدام سبدخرید کتاب مردم پرشده است. اما ما بنا بر وظیفه مان در حمایت از کتابفروشی‌ها در کنار ناشران طرح زمستانه کتاب را برگزار کردیم. در این طرح ۴ میلیارد تومان کتاب فروش رفت. آن هم در شرایطی که مردم ما در نمایشگاه مجازی کتاب تهران ۶۴ میلیارد تومان کتاب خریده بودند. این مسئله نشان می‌دهد باوجود مشکلات اقتصادی کتاب در سبد خانواده‌ها وجود دارد.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ابراز کرد: فرهنگ و تمدن کشورمان باید خود را درجایی نشان دهد این مسئله خود را باید در کتابخوانی و استقبال از کتاب نشان دهد. مسئله‌ای که در طرح‌های فصلی کتاب آن را مشاهده می‌کنیم. میزان یارانه اختصاص یافته به طرح بهارانه کتاب ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود باتوجه به استقبال مردم از این طرح، میزان یارانه اختصاص یافته به ۴ میلیارد تومان افزایش یافت. به دلیل استقبال خوب از طرح امکان تمدید مهلت زمانی وجود ندارد. تنها درصورتی که یارانه ۴ میلیارد تومان تا پایان طرح مصرف نشود روز‌های اجرای طرح تمدید می‌شود.

دهقانکار درپایان گفت: مردم می‌توانند به سامانه طرح بهارانه کتاب مراجعه کنند و لیست کتابفروشی‌های عضو طرح را مشاهده کنند. درصورتی که بخواهند می‌توانند با مراجعه به نزدیکترین کتابفروشی به صورت حضوری خرید کنند. در غیر این صورت می‌توانند با مراجعه به سایت کتابفروشی عضو در طرح کتاب مورد نظرشان را از سایت کتابفروشی تهیه کنند. خرید مجازی از کتابفروشی به پنل او در سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران منتقل می‌شود ما در پایان طرح با کتابفروشی تسویه می‌کنیم. یارانه طرح‌های فصلی تنها یارانه خرید کتاب است و کتابفروشان می‌توانند در صورت تمایل برای ارسال کتاب هم به مخاطبان تخفیف بدهند، اما ما یارانه‌ای برای ارسال کتاب درنظر نگرفتیم.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا