طراحی پلتفرم بومی خودروی هوشمند توسط محققین ایرانی
محققان در یک شرکت دانش بنیان محصولات نرم افزار و سخت افزاری را تهیه کردند که زمینه تولید خودروی متصل به اینترنت فراهم شده و به واسطه آن ارتباط با خودرو و ارسال اطلاعات به آن امکان پذیر است.
به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از مهر، هدی اسکندری مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان تولیدکننده «پلتفرم خودرو متصل» گفت: روز به روز اتومبیلهای هوشمند یا متصل به اینترنت در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند و بسیاری از شرکتهای خودروساز دنیا به دنبال طراحی و تولید این نوع از وسایل نقلیه هستند.
وی گفت: یکی از نیازهای تولید خودروی متصل ایجاد زیرساخت ارتباطی و کسب و کار آن است که بتوان انواع سرویسهای ارزش افزوده را بدون صرف زمان بر روی یک بستر ارایه کرد که توانستیم در این شرکت دانش بنیان زیرساخت کامل خودروی متصل را طراحی، اجرا و به مرحله بهره برداری برسانیم.
مدیر شرکت دانش بنیان افزود: با توجه به تعدد واحدهای کنترل در هر خودرو و همچنین تنوع خودرو در بازار، شناخت زبانهای ارتباطی آنها نیازمند زیرساختی دقیق و به روز است؛ از این رو پلتفرمی طراحی کردیم که این زیرساخت را برای خودروی متصل فراهم میکند.
اسکندری با تاکید بر اینکه اساس پلتفرم خودروی متصل، دانش ارتباط با خودرو است، خاطرنشان کرد: پلتفرم خودروی متصل طراحی شده در این شرکت امکان ارتباط دوطرفه با خودرو و ارسال فرمان به عملگرهای خودرو را فراهم میسازد.
مدیر این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه علاوه بر پلتفرم خودروی متصل، موفق به تولید دو محصول «ردیاب پلاس اولت را» و «دیاگ بلوتوثی» شدیم، ادامه داد: این دو محصول تنها دو نمونه از محصولاتی هستند که میتوانند بر اساس پلتفرمی که طراحی کردیم زمینه خودروی متصل را فراهم بیاورند.
به گفته وی، محصولات دیگری همچون تلماتیک، سرویسهای ارزش افزوده و … نیز میتوانند تحت پلتفرمی که طراحی کردیم قرار بگیرند و زمینه ایجاد یک خودروی هوشمند را ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه موضوع مدیریت ناوگان حمل و نقل با خودروی متصل متفاوت است، گفت: بسیاری از شرکتهای دانش بنیان و غیر دانش بنیان در راستای مدیریت ناوگان حمل و نقل محصولاتی ارائه کردند اما در این شرکت توانستیم از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری در زمینه خودروی متصل محصولاتی را به تولید برسانیم.
اسکندری افزود: سامانههای مدیریت ناوگان صرفاً جهت کنترل و مدیریت ناوگان حمل و نقل ایجاد شدهاند و در برخی سامانهها امکان ارتباط یکطرفه و محدود بر بستر پروتکل OBD فقط با ECU موتور خودرو وجود دارد. این ارتباط محدود فقط قادر به خواندن پارامترهای موتور خودرو مرتبط به استاندارد آلایندگی است اما موضوع خودروهای متصل فراتر از این مباحث است.
وی تاکید کرد: به بیان دیگر، قابلیت مدیریت ناوگان حمل و نقل بخش کوچکی از قابلیتهای پلتفرم خودروی متصل است.
وی با تاکید بر این اینکه در ایران تاکنون اقدامی جدی در جهت توسعه بستر خودروهای متصل انجام نگرفته، گفت: تجمیع سوابق و دانش فنی لازم در شاخههای تخصصی متنوع در این شرکت، منجر به تولید «پلتفرم خودرو متصل» و چند محصول دیگر بر اساس این پلتفرم شده است.
اسکندری با بیان اینکه در حال حاضر با یکی از خودروسازها رایزنیهایی برای به کار گیری این محصول دانش بنیان داشتهایم، گفت: این خودروساز بعد از یک سال و نیم تست، تاییدیه استفاده از پلتفرم خودروی متصل و دو محصول ردیاب پلاس اولت را و دیاگ بلوتوثی را ارائه کرده و قرار است روی خودروهای تولیدی خود استفاده کند.
به گزارش مهر، این شرکت دانش بنیان توسط ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری مورد حمایت قرار گرفته است.
انتهای پیام/