تجلیل و معرفی از خادمان قرآنی سال۱۴۰۰

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مراسم تجلیل و تکریم از خادمان قرآنی سال ۱۴۰۰ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، مراسم تجلیل و تکریم از خادمان قرآنی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی عصر امروز (دوشنبه، چهارم مرداد) در حسینیه شماره دو جماران برگزار شد.

محمدرضا پورمعین دبیر انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در مورد این آیین گفت: حدود دو هزار نفر برای انتخاب خادم قرآنی از سراسر کشور نامزد هستند و این نامزدها کسانی هستند که حتی از دورترین نقاط و برخی روستاها معرفی می شوند و برخی از این افراد ۴۰ سال در حوزه قرآن فعالیت داشته اند. این افراد طی سال ها به انجمن معرفی شده و هر سال به بررسی می پردازیم. البته فراخوان نیز در رسانه و خبرگزاری های تخصصی منتشر می‌شود و برای مراکز فرهنگی، آموزشی و اجتماعی به ویژه قرآنی نامه ارسال می کنیم.

این خادم قرآنی ادامه داد: ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر استان ها نیز موظف اند این آمارها را جمع آوری کنند. همچنین برای دفاتر ائمه جمعه، نیروهای مسلح، سازمان تبلیغات در سراسر کشور، رایزنی ها، ناشران، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، حوزه های علمیه و تمام مراکزی که انتظار می رود فعالیت های قرآنی داشته باشند، نامه ارسال می شود.

پورمعین اضافه کرد: هشت گروه در انجمن خادمان قرآنی وجود دارد که شامل حافظان و قاریان، استادان آموزش و داوری، تحقیق و پژوهش، ترجمه و تفسیر، هنرمندان مانند سینماگران، خوشنویسان، ‌اهالی تئاتر و هنرمندانی که در صنایع دستی فعالیت می کنند. همچنین حوزه نشر، فضای آی تی، رسانه و تولید نرم افزار و شخصیت های برجسته از دیگر گروه های هشت گانه این انجمن است.

وی با اشاره به برخی از معیارهای انتخاب خادم قرآنی در حوزه مدیریت گفت: مدیری که وظیفه خود را انجام می دهد، به عنوان خادم انتخاب نمی شود بلکه کسی انتخاب می شود که در خارج از وظایف و در حد ایثار و کار فوق العاده کارهای مهمی را انجام دهد. قضاوت و انتخاب خادم قرآنی کار سختی است. متاسفانه گاهی دچار انحراف و اشتباه هم شده ایم. من حدود پنج سال است مسئول مستقیم هستم و به جرات می توانم بگویم انحراف ما از آیین نامه و خطای انسانی صورت گرفته شاید پنج درصد باشد. معتقدیم خادم قرآن را نمی توان با سفارش انتخاب کرد و لذا  جلوی خیلی از سفارش ها را گرفته ایم.

وی درباره مزایای کسانی که مدال خادم قرآنی را به گردن می آویزند، اظهار کرد: رئیس جمهوری بالاترین مقام اجرایی کشور است که لوح خادمی قرآن را اهدا می کند. کسانی که کارمندان دولت باشند از مزایای استخدامی آن بهره مند می شوند. مثلا اگر کسی عضو هیات علمی است و بخواهد بازنشست شود، دو تشویق از روسای جمهوری یا چهار تشویق از وزرا داشته باشد یک امتیاز ممتاز به او تعلق می گیرد.

پورمعین ادامه داد: این افراد در انجمن خادمان قرآنی به عضویت در می آیند و آیین نامه ای برای حمایت از آنها وجود دارد. مثلا کسی که خوشنویس است و نمی تواند قرآن خود را چاپ کند ما برای انتشار قرآن از او حمایت می کنیم.

عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت برای تجلیل از خادمان قرآنی در چهار سال گذشته گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با دو هدف ما را در این کار تشویق کرده تا به این وظیفه خود عمل کنیم. یکی ارج گذاری به ساحت قرآن کریم و خدمت به کلام الهی و دیگر زمینه سازی برای الگودهی به جوانان و نوجوانان در پیروی از راه و رسم زندگی قرآن.

حجت الاسلام محمدعلی خسروی مشاور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تجلیل از خدمات آیت الله سید مهدی امام جمارانی به دو جلد کتاب منتشر شده درباره خاطرات وی اشاره و برخی از سوابق و خدمات امام جمارانی را بیان کرد.
وی از امام جمارانی به عنوان یکی از موفق ترین امام جماعت هایی یاد کرد که در سلسله گذشتگانش نیز این مسئولیت را به خوبی انجام دادند و آنان پناه مردم بودند.
خسروی تاکید کرد: اگر نهاد تمام جماعت فعال می شد بسیاری از آسیب های اجتماعی کاهش می یافت و ای کاش سازمان تبلیغات اسلامی جلساتی ترتیب می دادند تا امام جماعت های موفق به عنوان الگو معرفی شوند.
وی همچنین از خدمات امام جمارانی در سازمان اوقاف سخن گفت و افزود: احداث دانشکده های علوم قرآنی، تاسیس مرکز ترجمه های قرآن، برگزاری مسابقات بین المللی قرآن و تاسیس چاپخانه قرآن محصول اندیشه های امام جمارانی و همکارانش بوده است.
خسروی افزود: کتاب خاطرات امام جمارانی از زبان خودش است اما دوستانی که نکات اخلاقی وی را مشاهده کرده اند، مجموعه دیگری را برای نسل آینده آماده کنند.

چهره های قرآنی نماد معارف دینی خواهند بود

در این مراسم همچنین پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت شد. سید عباس صالحی در این پیام عنوان کرد: قدرشناسی از خادمان قرآن کریم گامی موثر در جهت گسترش و تعمیق فرهنگ دینی و کمک به گفتمان سازی قرآنی در جامعه است. سنت حسنه تجلیل از نخبگان و شخصیت‌های قرآنی در حوزه‌های مختلف پژوهشی، هنری، مدیریتی و تبلیغی در راستای رسالت و ماموریت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ابتکار مدیران فرهنگی کشور پی‌ریزی طراحی و به اجرا درآمده و خوشبختانه در حال برگزاری بیست و ششمین دوره آن هستیم.
صالحی در این پیام افزود: از ویژگی های این تلاش فرهنگی تنوع و فراگیری آن است به گونه‌ای که اختصاص به قشر خاص و یا صنف خاصی نداشته و شاخه‌های مختلفی را از پژوهشگری و تحقیق، حفظ و قرائت و نشر تا ابداع نرم افزارهای قرآنی شامل می شود.
وی ادامه داد: البته این وسعت نگاه برخاسته از ظرفیت بی‌نظیر این کتاب آسمانی است. زیرا قرآن کریم منبع پایان ناپذیر برای ظهور خلاقیت های شگفت انگیز و اعجازهای هنری در تاریخ ۱۴۰۰ ساله خود بوده و به شهادت تاریخ پرافتخار اسلام همواره منشاء پیدایش انواع خلاقیت های فرهنگی و هنری و علمی در حوزه های گوناگون خوشنویسی، معماری، تذهیب گری، جلد آرایی، صوت و آواز، بلاغت و سخنوری، پژوهش‌های تاریخی، نوآوری‌های اندیشه‌ای، اخلاقی و تربیتی و تحولات سیاسی و اجتماعی بوده است.

در دوره‌های گوناگون هر کس به فراخور استعداد، تلاش و ظرفیت از این مشکات هدایت،  اقتباس نور کرده و گوشه ای از چهره زیبای قرآن را به نمایش گذاشته است. انبوه عظیم خوشنویسان، هزاران پژوهشگر و مفسر برجسته درسده های مختلف، قاریان برجسته و خوش صوت، صحافان، جلدآرایان، نگارگران، محدثان، مورخان، مربیان نفوس و جامعه‌شناسان، خوشه چین خرمن پرفیض قرآن و به رهبران این منبع جوشان بوده‌اند.

در این آیین از برگزیدگان به شرح زیر تجلیل شد:

حسین اخوان اقدم در رشته آموزش قرآن کریم
کریم پارچه باف دولتی در رشته مدیریت امور قرآنی
مهدی حسنی در رشته حفظ قرآن
محمدتقی حق بین در رشته نشر و تولید محصولات قرآنی
ابوالفضل خزاعی در رشته کتابت قرآن

هاشم روغنی در رشته قرائت قرآن
حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی در رشته ترجمه و تفسیر
عبدالهادی فقهی زاده در رشته تحقیق و پژوهش و مدیریت امور قرآنی
امیرمحمود کاشفی در رشته آموزش قرآن،
محمدرضا مسیب زاده در رشته مدیریت امور قرآنی
سیدمحمد داود میرباقری در رشته هنرهای نمایشی قرآنی،
رسول فلاح زرگران در رشته نرم افزار قرآنی

۱۸ تن از خادمان قرآنی دوره‌های بیست‌وچهارم و بیست‌و پنجم تکریم از خادمان قرآن مجید نیز در رشته‌های مختلف، ۲۵ بهمن سال گذشته با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل شدند. 

تاکنون ۲۶۱ خادم قرآنی طی ۲۵ دوره موفق به دریافت مدال خادمی قرآن شده اند.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا