روش‌های مهار غیبت کردن و شایعه‌سازی در محیط کار

۱۰ راه‌حل را بیان کرده‌ایم که باعث مهار و جلوگیری از غیبت کردن می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از کاربوم، هیچ دفتر کاری در جهان، در برابر غیبت‌ کردن های شرورانه، بدخواهانه و اثرات منفی گوناگون شایعه‌سازی و غیبت کردن درمورد افراد دیگر مصون نیست؛ در حالی که همه افراد، هرازگاهی از شنیدن کمی اطلاعات درمورد رئیسشان لذت می‌برند؛ اما اکثر افراد شایسته نمی‌توانند به صحبت‌ها و اطلاعاتی گوش بدهند که اصلا به آنها مربوط نیست.

در واقع ممکن است که گوش‌دادن به شایعات و غیبت ها در ابتدا سرگرمی بی‌ضرری به نظر برسد، اما این روند هرچه طولانی‌تر شود، برای کسب‌وکار شما بدتر خواهد بود. چرا؟ زیرا شایعات در محل کار می‌توانند به تعداد زیادی از کارمندان صدمه بزند؛ به‌خصوص اگر به آزارواذیت منجر شوند. با حرکت به‌سمت جلو، اجرای سیاست‌هایی برای پرورش محیطی احترام‌آمیز، تفاهم، رفاقت و رفاه ضروری است.

روش‌های زیادی برای مهار غیبت کردن و شایعه‌سازی وجود دارند، اما ابتدا باید بپرسید:

آیا مشکلی وجود دارد؟

هر سازمانی با هر نوع مشاغلی، باید انتظار شایعات و غیبت های معینی را داشته باشند. این کار فقط طبیعت انسان است که درمورد کولر آبی، آخرین فرد استخدام‌شده یا همسر رئیس شرکت صحبت کند. فکر نمی‌کنید که غارنشینان، هنگام شکار حیوانات وحشی، شایعات مفصلی را راجع به یکی از همسایگانشان در غار دیگر پخش می‌کردند؟ این در DNA تکاملی ما است!

اما وقتی که فقط زمزمه‌ای درمورد چیزی وجود دارد و سپس به‌صورت اپیدمی، در همه‌جا پخش شود، از کجا می‌فهمید که چیزی از کنترل خارج شده است و به توجه فوری شما نیاز دارد؟ در اینجا چند نکته وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

  • غیبت کردن بر کل محیط کار اثر می‌گذارند و سطح بهره‌وری را مختل می‌کنند؛
  • روحیه کارمندان پایین می‌آید و کارمندانی از رفتار ناشایست دیگران شکایت می‌کنند؛
  • برخی از کارمندان کارشان را انجام نمی‌دهند و طبق معمول، پشت میزشان نیستند؛
  • گروهی از افراد بدبین می‌شوند و دیگران را جدا از خود می‌بینید.

ممکن است حتی در این شرایط، فکر کنید که برخی از پرسنل شما، رفتار کودکانه‌ای در پیش می‌گیرند. متأسفانه افراد زیادی وجود دارند که در تمام طول زندگی خود، کودک باقی می‌مانند.

چگونه آن را مهار می‌کنید؟

ممکن است صاحبان مشاغل، منابع انسانی، سرپرستان و حتی کارمندان سطح پایین اجازه دهند که شایعات ادامه یابند. شایعات و غیبت کردن فقط مسمومیت ایجاد می‌کنند و با توجه به اقتصاد، بازار کار و رقابت، دیگر به وجود شایعات نیازی ندارید؛ به زبان ساده، باید در اسرع وقت، تمام غیبت ها را مهار کنید.

روش‌های مهار غیبت کردن و شایعه‌سازی در محیط کار

در ادامه، ۱۰ راه‌حل را بیان کرده‌ایم که باعث مهار و جلوگیری از غیبت کردن می‌شوند.

۱. خط‌مشی شرکت را مرور کنید

هریک از حوزه‌های قضایی، مجموعه‌ای از دستورات و مقررات خاص خود را دارند که باعث می‌شوند شرکت‌ها به‌گونه‌ای سیاستشان را تدوین کنند که به مسائل پیرامون آزار و اذیت ‌ها، قلدری‌ها و سایر مواردی که کارمندان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، رسیدگی کنند. اگر یکی از این موارد را دارید، وقت آن است که تیمتان را براب بار دیگر بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه افراد، قوانین و پیامدهای رفتارهای أسف‌بار را درک می‌کنند. اگر سیاست خاصی ندارید، وقت آن رسیده است که سیاستی را برای شرکتتان تنظیم کنید که این حوزه‌ها را کنترل کند.

۲. سیاست تحمل صفر را اجرا کنید

در ابتدا، بسیاری از شرکت‌های خصوصی به شخصی که سیاست‌های شرکت را نقض می‌کند، برای بار دوم یا سوم فرصت می‌دهند؛ با این حال، اگر در طول سالیان متمادی، مجبور شده‌اید که کارمندان خود را چندین بار برای غیبت کردن  مهار کنید، شاید زمان آن رسیده است که سیاست «تحمل صفر» را تنظیم کنید؛

برای مثال، اگر تحقیق کاملی را درمورد ادعاهای مطرح‌شده در دفتر خود انجام داده باشید، با اخراج فرد شایعه‌ساز، خدمات کلی شرکتتان بهتر خواهد شد. هیچ بهانه‌ای برای وجود شایعات و غیبت کردن در هر شرکتی همیشگی نیست، زیرا آنها معیشت دیگران را تهدید می‌کنند؛ پس قوانین و سیاست‌های سخت را تنظیم کنید تا افراد بدانند که درست‌کردن شایعه و غیبت کردن، چه عواقبی دارد.

۳. نمای کلی شرکت را در نظر داشته باشید

وقت آن است که سلول‌های خاکستری خود را تحریک کنید و اندکی همچون کارآگاهان کار انجام دهید؛ به‌بیان دیگر، شما باید نمای کلی دفتر کار را ببینید تا مشخص کنید که به‌واقع تا چه اندازه غیبت کردن در جریان است، چه کسی این کار را انجام می‌دهد و این شایعات، بر بافت محل کار چه اثری دارند. در واقع، با این پیگیری ممکن است از انجام سایر وظایفتان عقب بمانید، اما ازبین‌بردن برنامه‌های فردی کارشکن و اطمینان از اینکه همه از محیط کارشان رضایت دارند و بااحترام رفتار می‌کنند، سرمایه‌گذاری ارزشمندی به شمار می‌آید.

به یاد داشته باشید که «کارمند راضی، کارمند مولدی است» و متوقف‌کردن غیبت کردن، این امر را محقق می‌کند.

۴. به شایعه‌سازان بیشتر کار دهید

آیا بعضی از افراد، بیشتر وقت کارشان را برای غیبت کردن و شایعه‌سازی صرف می‌کنند؟ راه‌حل واضح است؛ می‌توانید کار بیشتری را به آن کارمندان واگذار کنید. این کار، با ازبین‌بردن شایعات و افزایش سطح بهره وری، با ۱ تیر، ۲ نشان می‌زند.

اگر آنها با وظایف بسیاری سرگرم شوند و به رعایت مهلت‌ها و ضرب‌الاجل‌ها نیاز داشته باشند، وقت و انرژی کمتری خواهند داشت تا به همکارشان این‌طور بگویند: «درمورد مدیر مالی شنیدی؟ گویا او بابت اختلاسش تحت‌نظر قرار گرفته است؛ ظاهرا، او از شرکت دزدی کرده است تا برای همسرش ماشین بخرد!»

۵. مثالی بزنید

چه دستیار ناظر باشید و چه مدیر اجرایی، می‌توانید غیبت کردن را با ذکر مثالی ریشه‌کن کنید. این کار می‌تواند از جلوگیری‌کردن از افشای اطلاعات شخصی افراد گرفته تا شرکت‌کردن در این مکالمات ناپاک را در بر بگیرد.

با احترام به همکاران خود، به‌طور بالقوه دیگران را تشویق کنید که از این الگو پیروی کنند. به‌قول معروف، شما نمی‌توانید دنیا را تغییر دهید، اما می‌توانید برای آینده‌ای بهتر امیدوار باشید.

۶. مشارکت در شایعات را قطع کنید

شایعه، مثل معشوق کور و وسوسه‌کننده‌ای است. درگیرشدن و اغواکردن دیگران با شایعات تلخ، کثیف و غیرواقعی، می‌تواند ناشی از نبود هیجان در زندگی شما باشد؛ بنابراین، چگونه می‌توان با این روحیه اهریمنی و سطح پایین ​​مبارزه کرد؟ در ادامه چند ایده آورده شده است:

  • با شوخی‌کردن مسخره کنید که شایعه می‌سازند، نه آنهایی را که شایعه درموردشان است؛
    برای این افراد، پلاکارد یا نوشته‌ای چاپ کنید که می‌گوید: «اگر چیز خوبی ندارید که درباره کسی صحبت کنید، بیایید کنار من بنشینید!»
    داستانی درمورد خطرات شایعات را بیان کنید؛
    یک رویداد شرکتی را برای ایجاد ارتباطات بهتر و ساختن تیمی قدرتمندتر برگزار کنید.

۷. شایعات مثبت را تشویق کنید

آیا همه‌چیز را امتحان کرده‌اید تا غیبت کردن را در محل کارتان متوقف کنید؟ چرا شایعات مثبت را تشویق نمی‌کنید؟ با این کار، فرهنگی را ایجاد می‌کنید که کارمندان در آن اظهارنظرها، داستان‌ها و کلمات مثبتی را درباره یکدیگر، مشتری‌ها و حتی کار خود به اشتراک می‌گذارند. این کار ممکن است به‌اندازه شایعات منفی سرگرم‌کننده نباشد، اما مطمئنا زننده نیست؛ برای مثال، سعی کنید درخصوص سخت‌کوشی یکی از کارکنان در محیط کار شایعه‌سازی کنید. شایعات مثبت، سرانجام کلمات بدخواهانه را از بین می‌برند و گستره‌ای از جلوه‌های عالی را به وجود می‌آورند.

۸. با شایعه‌سازها برخورد کنید

متأسفانه ممکن است که همه افراد علائم، نکات و پیشنهادات مربوط به غیبت کردن‌ را متوجه نشوند یا به آنها اعتنا نکنند. آنها برای جلوگیری از کاری که انجام می‌دهند، به ارتباط مستقیم نیاز دارند؛ در این صورت، تذکردادن یا ایماواشاره کافی نیست؛ آنها نیاز به نظم و انضباط دارند.

به زبان ساده، مهم این است که اگر افراد شایعه‌سازی را آغاز می‌کنند یا با آنها شایعه‌سازها مشارکت می‌کنند، با آنها برخورد کنید. باید به‌طور مستقیم با آنها ارتباط برقرار کنید و به آنها بگویید که آنچه انجام می‌دهند، سیاست شرکت را نقض می‌کند، به هدف موردنظر آسیب می‌رساند و نجابت انسانی را نادیده می‌گیرد؛ حتی ممکن است گاهی اوقات، این کار نیز مؤثر نباشد؛ بنابراین ممکن است تنها راه‌حل اخراج‌کردن آنها باشد.

۹. زندگی شخصی را شخصی نگه‌ دارید

سرانجام تنها راه شایعه‌سازی و غیبت کردن افراد در دفتر کار، این است که جزئیات زندگی خصوصی‌تان را با آنها در میان بگذارید؛ به‌عنوان مثال، ارتقا‌گرفتن خود را فاش کنید؛ بگویید که بیش از ۱۳ سال است که با فردی دوست هستید یا با یکی از همکارانتان قرار عاشقانه می‌گذارید.

هرگز نباید این موارد را به کسی بگویید؛ در غیر این صورت، تمام این حرف‌ها مانند آنفولانزا در اواسط زمستان گسترش می‌یابند؛ همچنین باید همه را تشویق کنید که زندگی شخصی‌شان را برای خودشان نگه دارند. با این کار، بهانه‌ای دست افراد فرصت‌طلب نمی‌دهید و آتش غیبت کردن را شعله‌ور نمی‌کنید.

۱۰. بهترین کارمندان را استخدام کنید

با استخدام بهترین کارمندان، می‌توانید از غیبت کردن در محل کار پیشگیری کنید. با بررسی معرفی‌نامه‌ها، مصاحبه با متقاضیان و پرسیدن نظراتشان درمورد محیط‌های اداری، می‌توانید تشخیص دهید که آنها شایعه‌پراکنی و غیبت می‌کنند یا کسانی هستند که فقط می‌خواهد کار کنند و درآمدی به دست آورند.

همه ما ادعا می‌کنیم که از شایعات و غیبت کردن بیزاریم؛ با این حال، اگر تقاضایی برای وجود این متخصصان شایعه‌ساز وجود نداشته باشد، پس عرضه مداوم این شایعات نیز وجود نخواهد داشت؛ این قضیه، اقتصاد ابتدایی یا سیاست تعامل است. از یک طرف، می‌گوییم شایعات را دوست نداریم و از طرف دیگر، آماده‌ایم و تمایل داریم که به هرچیزی درباره همکارمان یا مدیر اجرایی‌ که اطلاعات زیادی را درمورد آخر هفته‌های خود منتشر نمی‌کنند، گوش دهیم.

غیبت کردن، یک بیماری است و قبل از اینکه دیگران به آن آلوده شوند، باید ضدعفونی شود. این به شرکت شما بستگی دارد که چگونه بهترین راه‌حل‌ها را، از صدور نامه‌های جدی و هشداردهنده گرفته تا سیاست تحمل صفر، اعمال کند. شما باید قبل از اینکه ابعاد شایعه خیلی بزرگ شود، آن را از بین ببرید.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
کاربومcareeraddict.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا