بررسی نارضایتی افرادی که بیش از ۷ ساعت اوقات فراغت دارند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

همه ما دوست داریم در روز کمی اوقات فراغت داشته باشیم، اما به نظر می‌رسد که داشتن بیش از حد آن در واقع خوب نیست چراکه به گفته محققان سبب نارضایتی، خستگی و بی‌حوصلگی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، بر اساس نتایج یک مطالعه جدید ، افراد اگر روزانه بیش از هفت ساعت وقت آزاد داشته باشند، کمتر خوشحال و راضی هستند.

تحقیقات محققان انجمن روان‌شناسی آمریکا نشان داد پس از دو ساعت زمان آزاد، احساس سلامتی و رضایت افراد افزایش می یابد، اما پس از پنج ساعت این خصیصه ها کاهش یافتند.

«ماریسا شریف» نویسنده اصلی این مطالعه، می گوید: مردم اغلب از مشغله زیاد شکایت دارند و اظهار تمایل بیشتری برای برخورداری از اوقات فراغت می کنند، اما آیا زمان آزاد بیشتر در واقع با شادی بیشتر ارتباط دارد؟

وی افزود: ما دریافتیم کمبود ساعات فراغت در روز به بروز استرس بیشتر و رفاه ذهنی کمتر منجر می شود، درحالی که داشتن زمان آزاد بسیار کم، بد است داشتن اوقات فراغت بیشتر نیز همیشه خوب نیست.

در این مطالعه، محققان داده های مربوط به ۲۱ هزار و ۷۳۶ آمریکایی را که در فاصله زمانی سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳  در یک نظر سنجی در مورد استفاده بهینه از زمان در آمریکا شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

آنها شرح مفصلی از آنچه در طول یک دوره ۲۴ ساعته انجام می دادند و نیز احساس رفاه خود گزارش کردند. به طور تصادفی به آنها ۱۵ دقیقه، سه ساعت و نیم یا هفت ساعت زمان آزاد اختصاص یافت و از آنها خواسته شد میزان لذت، شادی و رضایت خود را ثبت کنند. نتیجه این بررسی نشان داد، افراد گروه میانی که سه ساعت و نیم اوقات فراغت داشتند از بالاترین میزان رضایت و احساس سلامت برخوردار بودند.

در آزمایش دوم محققان نقش بالقوه بهره وری این افراد را بررسی کردند. نتیجه این آزمایش نیز نشان داد میزان بهره وری آنها پس از دو ساعت شروع به صعود می کرد، اما پس از پنج ساعت کاهش می یافت.

نتایج هر دو این آزمایش نشان داد که داشتن اوقات فراغت زیادی در روز نه تنها خوشحالی و رضایت به بار نمی آورد بلکه موجب بروز احساس خستگی و بی حوصلگی نیز می شود. این مطالعات نشان دادند که احساس سلامتی و خوشحالی افراد پس از دو ساعت زمان آزاد در روز افزایش،  اما این احساس پس از پنج ساعت زمان فراغت کاهش می یابد.

نتایج این مطالعه در مجله  Journal of Personality and Social Psychology منتشر شده است.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا