جایزه ویژه فتوت به منظورتجلیل از خادمان فرهنگ عمومی اجرا خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، گفت: جایزه ویژه فتوت به زودی به منظور تجلیل از خادمان فرهنگ عمومی یا همان اصناف به اجرا درخواهد آمد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، سید مجید امامی عصر دوشنبه در جلسه هم اندیشی اخلاق حرفه ای با دستور جلسه جریان سازی گفتمان اخلاق حرفه ای در اصناف در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:

در دولت‌های قبل بیشتر رسم بر این بوده در ایامی خاص بزرگان اصناف یا صاحب نظران سایر نهادها را در یک جلسه پیش وزیر می‌بردیم و هر کسی حرف خودش را می‌زد.

تاکید بر کار جدی و متمرکز بر بسترها و بازوان تاثیرگذار

اما امروز از ما خواسته شده که به سوی بسترهای متمرکز و مراکز اصلی فرهنگ مردم بازگردیم. پس ما هم داستان و جریان این دیدارهای دوره ای را کلا حذف کرده و بر کار جدی و متمرکز بر روی بسترها و بازوان تاثیر گذار و قدرتمند موثر بر فرهنگ عمومی مردم اهتمام ورزیدیم.

هیچ حکمرانی بدون بسترسازی ممکن نیست

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: در ادبیات روز سیاسی دنیا هم هیچ حکمرانی بدون بستر سازی ممکن و محتمل نیست.

وی در ادامه ضمن اشاره به فرهنگ عمومی مردم کشورمان گفت: ما در زندگی خودمان بر اساس منزلت خودمان زندگی خواهیم کرد و با ادبیات تربیتی بر مبنای دستورالعمل فرهنگ‌های خارجی کاری نداریم. به گفته وی، باید بپذیریم که تاکنون آنچنان که باید و شاید باور نکردیم که فرهنگ را خود ما مردم می‌سازیم و حتی تربیت فرهنگی فرزندان خود را هم به سیستم و نظام آموزش پرورش محول کردیم.

فتوت نامه ها بین اصناف ایران ریشه فرهنگی دارد

امامی افزود: در گذشته بازار و اصناف از جایگاهی دیگرگونه در بین مردم و جامعه برخوردار بودند و بازار به‌عنوان یک نهاد باور داشت و دارد که که اگر اصناف بخواهند نگاه و فرهنگ مورد نظر به جامعه منتقل خواهد شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور خاطرنشان کرد: قبلا بازار بزرگترین نهاد فرهنگی ما بود و به همین خاطر هم مسجد و مدرسه و بازار همیشه در کنار هم بودند.

امامی گفت: فتوت نامه های دوران گذشته در بین اصناف که هزاران سال است در ایران ریشه فرهنگی دارد نشان و گواه این مدعاست که اصناف و بازاریان در طول تاریخ بعنوان نهادی فرهنگ ساز در ایران بوده اند.

آغازدوران جدید نهادگرایی در حاکمیت

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: فتوت نامه ها همان منشورهای اخلاقی روزگار ما بودند که توسط هر صنف و اعضای زیر مجموعه آن صنف نوشته میشد.

وی در ادامه افزود: همانگونه که قبلا گفتم بازار از دیر باز یکی از بزرگترین نهادهای فرهنگی کشور بوده و امروز ما در لحظه ای ایستاده ایم که باید بگوییم دوره نگاه از بالا به پایین در حکمرانی تمام شده و دوران جدید نهادگرایی در حاکمیت آغاز شده است.

امامی در ادامه گفت:‌ امروزه سه رویداد جهانی جام جهانی فوتبال و المپیک و اکسپوها بسیار پر مخاطب و تاثیر گذار هستند. چرا ما باید با مدیریت غلط این فرصت طلایی معرفی فرهنگ غذایی کشور خود را با بیش از ۳۰۰۰۰ مدل غذای ثبت شده ایرانی از طریق خوراک به جهان معرفی کنیم.

وجود ادامه دار گفتمان اخلاقی میان اصناف

در ادامه این جلسه امامی گفت: هیات‌ها، مساجد و حسینیه ها مهم ترین مراکز فرهنگی ما بودند که همگی توسط اصناف اداره می‌شدند و اصولا آغاز گفتمان اخلاقی چه در گذشته و چه در زمان حال با وجود کم رنگ شدن هنوز هم از میان اصناف رخ می‌دهد. 

 وی در خاتمه گفت: جایزه ویژه فتوت ایده‌ایست که به زودی به منظور تجلیل از خادمان فرهنگ عمومی یا همان اصناف به اجرا درخواهد آمد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا