غلامحسین رحیمی: شرکت‌ها یا سازمان‌های سرمایه‌گذار وابسته به دانشگاه‌ها ایجاد شوند

انتشارات موفقیت‌شناسی

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: باید شرکت‌ها یا سازمان‌های سرمایه‌گذار وابسته به دانشگاه‌ها ایجاد شوند تا به موازات بدنه علمی، پژوهشی و فناوری بتوانند در حوزه اقتصاد نیز فعالیت کنند.


به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامحسین رحیمی در اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و پارک های علم و فناوری که با محوریت «تبیین برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری ۱۴۰۰» در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، به ایجاد معاونت فناوری در این وزارتخانه اشاره کرد و اظهار داشت: دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور باید در چند سال آینده اهتمام ویژه ای به مقوله فناوری داشته باشند.
وی با بیان اینکه مقالات چاپ شده در داخل و خارج مهم ترین رکن افتخار آفرینی برای جمهوری اسلامی ایران بوده است، افزود: در سال ۲۰۲۰ بیش از ۷۰ هزار سند علمی در سطح بین المللی و همچنین نزدیک به همین تعداد نیز در مجلات داخلی به چاپ رسیده است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: ۸۰ تا ۸۵ هزار عضو هیئت علمی با میانگین ۱.۷ در سال ۱۳۹۹ مقاله به چاپ رسانده اند، که این امر نشان دهنده حیات پربار تحقیقاتی است که در نهادهای علمی وجود دارد.
وی افزود: هیچ گرایش علمی وجود ندارد که خودش را از معرض قرار دادن چاپ مقالات در پایگاه های بین المللی مبرا بداند. در کشورمان تحقیقات اصیل و نابی انجام می شود که حرف های جدیدی برای دنیا دارد.
رحیمی در ادامه سخنان خود به گسترش مقالات مشترک با پژوهشگران خارجی و همچنین بین المللی سازی تحقیقات اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه ها و سیاست های اجرایی بین المللی سازی مجلات چاپ داخل است. اعتبارات خوبی برای این امر وجود دارد تا مجلات بین المللی شده و به ویژه مجلاتی که در اسکوپوس و سایر پایگاه های معتبر نمایه شده اند تقویت کنیم تا سالیانه ۵ درصد به مجلات بین المللی شده اضافه شود.
وی در خصوص تحقیقات تقاضامحور خاطرنشان کرد: در این زمینه افراط و تفریط نباید صورت گیرد. استاد دانشگاه، صنعتگر و مدیر عامل شرکت نیست. اساتید باید کمک به تشکیل شرکت های دانش بنیان کنند؛ نمی شود هم استاد برجسته بود و هم مدیر عامل یک شرکت رو به رشد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: هم اکنون دورانی است که دانشگاه ها و پژوهشگاه ها باید کمک به پدید آمدن شرکت های دانش بنیان کنند.
وی عنوان کرد: تحقیقات معطوف به کاربرد باید ملاک ارزیابی عملکرد اساتید باشد. از هر ۴ تحقیق که توسط استادان انجام می شود، یک تحقیق در راستای علم برای گسترش مرزهای دانش، ۲ تحقیق معطوف به کاربرد و یک تحقیق نیز مبتنی بر قرارداد است. این تحقیقات هسته اصلی تحقیقات دانشگاه ها و پژوهشگاه ها است.
رحیمی افزود: خدمات فناورانه و تخصصی و علمی که دانشگاه ها به بیرون می دهند نیز باید مولفه اصلی باشد.
به گفته وی دانشگاه های بزرگ باید دارای پارک های علم و فناوری وابسته و یک یا چند مرکز رشد واحدهای فناور و بویژه تخصصی باشند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم خاطرنشان کرد: دانشگاه های بزرگ کشور همچنین این پتانسیل را دارند که بتوانند به عنوان هسته علم و فناوری اهتمام ورزند.
وی افزود: باید به سمت آن برویم که شرکت ها یا سازمان های سرمایه گذار وابسته به دانشگاه ها و پژوهشگاه ها ایجاد شود تا به موازات بدنه علمی، پژوهشی و فناوری بتوانند در حوزه اقتصاد نیز فعالیت کنند و منشأ تجاری سازی بسیاری از تحقیقات دانشگاهی باشند.
رحیمی در ادامه صحبت‌های خود بر لزوم ایجاد مراکز مواریث پژوهی در دانشگاه ها تأکید کرد و گفت: کشور ما دارای سابقه علمی درخشانی است لذا هر دانشگاه با توجه به آنکه در کدام شهر پدید آمده باید دارای مرکزی شود که روی آثار مواریث خود کار کند و آن را به زبان علمی جدید بیان کند تا بتوانیم پیوند عمیق علمی با ریشه های خود بیابیم.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: در کنار تولید مقاله باید به تولید کتاب‌های معتبر نیز اهتمام ورزیم.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
شورای عالی انقلاب فرهنگی

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا