محمدحسین ساعی مطرح کرد؛ تشکیل کارگروه تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی با رویکرد حل مشکلات فرهنگی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدتی است تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی با تمرکز بر مقوله فرهنگ مطرح و برنامه‌ها و سیاستگزاری‌های این نهاد انقلابی بر موضوعات فرهنگی متمرکز شده است؛ یکی از این برنامه‌ها تشکیل کارگروه تحول این شورا است که به عنوان مهمترین اقدام برای کمک به حل مسایل حوزه فرهنگی کشور از آن یاد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی اعضای شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی را برای دوره جدید منصوب کردند و فرمودند: ورود به دومین چهل واره‌ انقلاب اسلامی که با آغاز سده‌ جدید هجری شمسی همزمان شده است، نگاهی نو، آسیب‌شناسانه و روز آمدساز، به مجموعه‌ای از زیرساخت‌های تمدنی را ضروری می‌سازد. در راس این مجموعه، مقوله‌ فرهنگ است. فرهنگ، جهت دهنده‌ همه‌ اقدام‌های اساسی و زیربنایی جوامع بشری و شتاب‌دهنده یا کُندکننده‌ آن است.

این رویکرد در مقطع کنونی، عمدتاً ناظر به ارتقای نگاه و احساس مسئولیت متصدیان فرهنگی، نخبگان و فعالان عرصه‌های گوناگون کشور به مقوله‌ فرهنگ و پدیدآمدن این باور عمیق است که فرهنگ‌سازی در هر یک از اجزاء تمدّنی جامعه، برترین وسیله‌ پیشرفت و موفقیت آن، بی‌نیازکننده از ابزارهای الزام‌آور و تحکّمی است.

همچنین ناظر به این نکته‌ حیاتی است که شاکله و آرایش عمومی فرهنگ در همه‌ بخش‌های گسترده‌ آن، نیازمند نظم و محتوای انقلابی است. این یگانه وسیله‌ مصون‌سازی فرهنگ عمومی کشور در برابر هجوم فرهنگی و رسانه‌ای برنامه‌ریزی شده‌ بیگانگان بدخواه است.

ماموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی، از آغاز، ساماندهی به وضعیت فرهنگ و دانش در کشور و سیاستگزاری در این دو مقوله و هدایت دستگاه‌های متصدی آن به سمت ارزش‌ها و هدف‌های انقلاب و برآوردن نیازهای فکری این دستگاه‌ها و ظاهر شدن در نقش قرارگاه فرهنگی کشور بوده است.

پس از این بیانات مقام معظم رهبری دستور تشکیل کارگروه تحولی شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار اعضای این شورا قرار گرفت. محمدحسین ساعی تشکیل این کارگروه را یکی از مهمترین اقدامات مطرح شده برای کمک به حل مسایل و مشکلات موجود حوزه فرهنگی در کشور دانست و ابراز امیدواری کرد به زودی پیش‌نویس آن تهیه و در صحن علنی شورا مطرح شود.

ساعی در خصوص سازوکار تشکیل این کارگروه توضیح داد:‌ اولین قدم برای اجرای برنامه‌های تحولی در شورا تعیین ماموریت‌ها و وظایف این کارگروه و راه اندازی دبیرخانه آن است. به همین منظور جلسات متعددی برای اجرای این برنامه‌ها در حال برگزاری است تا ظرف یک یا دو ماه آینده، پیش‌نویس اولیه آن تهیه و به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی برود.

وی تصریح کرد: به همین منظور قرار است کارگروه تحول شورا برای اجرای برنامه تحولی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود و رییس جمهوری به عنوان رییس شورا جلسات این برنامه را به صورت هفتگی برگزار کند تا به دستورات آن بهتر رسیدگی شود که این اقدام می‌تواند یک تغییر ساختاری برای مدیریت بهتر، هماهنگی بیشتر و ساماندهی بهتر میان دستگاه های فرهنگی داشته باشد.

ساعی ادامه داد: همچنین در این کارگروه پشتیبانی‌هایی که به لحاظ حقوقی، انسانی و مالی برای عملیات دستگاه ها و فعالیت نخبگان حوزه فرهنگی نیاز است تمهید می‌شود که امیدواریم در چند ماه آینده به نتیجه برسد.

حرکت شورای عالی انقلاب فرهنگی به سمت جوانگرایی

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب تغییراتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی لحاظ کرده‌اند که مهمترین برنامه این بوده است که شورا به سمت جوانگرایی پیش رفته است و فرمودند حتما از تجربیات افراد قدیمی‌تر استفاده شود البته این روحیه جوانی را به شورا تزریق کردند تا بتوانیم تحولات را به بهترین شکل ممکن دنبال کنیم تا ظرف یک تا سه ماه آینده به نتیجه خوبی برای حوزه تحولی شورا برسیم.

ساعی در پاسخ به این سوال که برای تحول در حوزه علم و فناوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی چه برنامه‌ای دارید، گفت: چند آیین‌نامه در شوراهای اقماری و شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است که از جمله آن می‌توان به آیین‌نامه ارتقای اساتید اشاره کرد تا بتوانیم حتی‌المقدر برای هر کدام از اساتید، گروه های آموزشی، دانشکده‌ها و دانشگاه ها ماموریت مشخصی برای حل مشکلات کشور ارایه بدهیم.

وی تاکید کرد: بر اساس این موضوع، برای هر استادی مشخص است که برای حل کدام بخش از مشکلات کشور، برنامه‌ریزی خواهد داشت و تلاش خواهیم کرد تمام فرآیندهای استادان را به این سمت پیش ببریم که حتما مبتنی بر حل مشکلات واقعی کشور باشد نه صرفا انجام یک پژوهشی که ممکن است خیلی ارتباطی به مسایل کشور نداشته باشند.

تحول کیفی جایگزین تحول کمی

ساعی ادامه داد: این اتفاق و نگاه به پژوهش‌های کاربردی با توجه به حل مشکلات فرهنگی کشور اگر رخ بدهد، بسیاری از مسایل کشور حل خواهد شد چون ۲۰ سال قبل شورای عالی انقلاب فرهنگی یکسری برنامه‌ریزی ها برای افزایش کمی پژوهش و تحقیقات انجام داد که به لحاظ کمی جهش قابل توجهی داشتیم و اکنون میزان پژوهش و تولید مقاله در کشور حدود ۱۰۰ برابر ۲۰ سال قبل است و این جهش قابل توجهی در کشور و کم نظیر در دنیا است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شورای عالی انقلاب فرهنگی این مساله را مدنظر دارد که این تحول کمی را به تحول کیفی تبدیل کند و حتی‌المقدور مقالاتی که توسط استادان نوشته می‌شود معطوف به حل مساله و مشکل عینی در کشور باشد. ما دنبال این هستیم که مقالات حتما کاربردی باشد.

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: باید در سطح استادان، دانشکده‌ها و گروه های آموزشی مشخص باشد هر کدام از آنها مسئول حل کدام یک از مشکلات کشور است تا به نتیجه‌ای مطلوب برای رفع مشکلات حوزه فرهنگی در کشور برسیم.

وی درباره اجرای برنامه‌های تحولی برای مهدهای کودک نیز گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای برای مهدهای کودک دارد که در دوره‌های قبل در دستور کار قرار گرفته است که انتقاداتی نسبت به سازمان تعلیم و تربیت کودک دارد و معتقدیم اگر نخبگان و خبرگان این حوزه نکته‌ای دارند ارایه کنند که البته بخشی از آن به شورا منتقل شده است تا مورد بررسی قرار گیرد و اشکالات آن مصوبه هم رفع شود.

ظرفیت‌افزایی برای دستگاه های فرهنگی با هدف حل مشکلات

ساعی درباره مسایل و مشکلات حوزه فرهنگی و اینکه چه راهکارهایی برای حل آنها وجود دارد اینگونه توضیح داد: باید ظرفیت‌های دستگاه های فرهنگی فعلی را به گونه‌ای تمهید و فراهم کنیم که بتوانند مشکلات فرهنگی کشور را حل کنند و این وظیفه اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است که وارد یک تعامل یا رابطه‌ خوب با دستگاه ها از موضع قانونی شوند که امکان و ظرفیت حل مسایل فرهنگی کشور برای آن دستگاه ها فراهم شود.

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: به عنوان مثال اگر وزارت آموزش و پرورش برای حل مشکلات این حوزه دچار معضلی است، شورا باید با همکاری آن وزارتخانه مشکل را حل کند اما موضوعی که اکنون ما روی آن تمرکز داریم این است که چگونه این ساماندهی و ظرفیت‌افزایی را برای دستگاه های مرتبط با علم، آموزش و فرهنگ ایجاد کنیم و نقاط ضعف را رفع کنیم.

ساعی ادامه داد: البته برخی قوانینی که ۲۰ تا ۳۰ سال قبل برای دستگاه ها نوشته شده اند، نیاز به به روزرسانی دارد که باید برای این مسایل هم چاره‌ای اساسی اندیشید و در فضای تحولی که در دنیا و کشور اتفاق افتاده است، لحاظ شود و یک بازآرایی کرد چون معتقدیم زمانی که قرارگاهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشته باشد و آن قرارگاه در حوزه عملیات مشخص دستگاه ها را راهبری کند، مشکلات حل خواهد شد.

وی معتقد است: البته باید این نکته را هم مدنظر داشته باشیم که نحوه ورود شورا به حل مسایل و مشکلات به این شیوه و با نگاه تحول گرایی است و خود به طور مستقیم بازوی اجرایی ندارد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا