گرفتن مدرک تحصیلی به معنای متخصص شدن نیست/ بیشتر مطالعات روان شناسی ما درباره جامعه غربی است
به گزارش پایگاه خبری موفقیتشناسی، عزیزالله تاجیک اسمعیلی، رئیس دانشکده روان شناسی دانشگاه خوارزمی درباره مشکلات روان شناسی اظهار کرد: روان شناسی یک علم بسیار پیچیده است.
او افزود: همه افراد نمیتوانند بعد از گرفتن مدرک تحصیلی لیسانس یا فوق لیسانس در رشته روان شناسی، خود را درمانگر بدانند و برای ارائه مشاوره و خدمات آماده کنند چرا که این کار بسیار خطرناک بوده و ممکن است باعث گمراهی مراجعه کنندگان شود یعنی گرفتن مدرک به معنای متخصص شدن نیست.
تاجیک اسمعیلی با بیان اینکه گاهی اوقات روان شناسان سودجو در جامعه فعالیت میکنند، تاکید کرد: بازار داغ روان شناسی باعث شده است که برخی از افراد به اشتباه حرفهای خوشایندی بزنند و طرفداران زیادی جذب کنند که همین عامل باعث ایجاد آسیبهای بزرگ اجتماعی در جامعه خواهد شد.
او درباره افرادی که تنها در زمان بروز مشکل به روان شناس مراجعه میکنند، تاکید کرد: یکی از بزرگترین مشکلات جامعه بشری این است که تنها در زمان بروز مشکل به روان شناس مراجعه میکنند، در واقع فرهنگ جامعه گاهی اوقات ضد عقلانی است یعنی افراد خیلی از روشهای معقول برای حل مسائل زندگی استفاده نمیکنند.
تاجیک اسمعیلی با بیان اینکه یک آموزه عقلانی به نام مشورت گیری در فرهنگی ایرانی وجود دارد، تاکید کرد: مشورت گیری، همفکری و خرد جمعی به عنوان ویژگی جامعه دینی مطرح میشود و نیاز ضروری بشر است که تحقق آن لازمه مراجعه افراد نزد متخصص آن حوزه در زمان بروز مشکل است.
رفع مشکلات رفتاری باید نزد متخصص مربوطه انجام شود
رئیس دانشکده روان شناسی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: بروز مشکلات رفتاری در جامعه باید نزد متخصص همان حوزه رفع شود حتی ممکن است یک نوع تفکر استبداد زده در جامعه وجود داشته باشد یعنی ممکن است هر فردی خود را عقل کل بداند، در واقع در زمان ایجاد یک مشکل فردی و اجتماعی و خانوادگی مردان خود را برای مراجعه به متخصص به منظور حل مشکل بی نیاز میدانند چرا که یک نوع کبر و غروری در آنان وجود دارد که نمیتوانند جزء رای خود، نظر دیگران را قبول کنند و همین موضوع عاملی برای هلاک شدن آنان خواهد بود.
تاجیک اسمعیلی درباره فواید مشورت گیری در زمان بروز مشکل گفت: یکی از مهمترین فواید مشورت گیری در زمان بروز مشکل یا ایجاد مسئله جدی این است که افراد میتوانند از عقل دیگران برای رفع آنها استفاده کنند و تا زمانی که این عامل به عنوان فرهنگ در جامعه تحقق پیدا نکند افراد تنها در زمانی به متخصص مراجعه میکنند که فرصت مناسب را از دست داده اند و دیگر نمیتوانند با منطق خود کاری را جلو ببرند.
او اضافه کرد: ممکن است افراد زمانی هم که به روان شناس مراجعه میکنند به علت خود سری به دستورات آنان عمل نکرده و کار خود را انجام دهند که بروز این عامل باعث ایجاد شکست های بزرگ تر و مشکلات بیشتر برای مراجعه کنندگان نزد روانشناس خواهد شد.
عزیزالله تاجیک اسمعیلی، رئیس دانشکده روان شناسی دانشگاه خوارزمی درباره وضعیت رشته روان شناسی اظهار کرد: رشته روان شناسی دارای شاخههای متفاوتی از جمله تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش، یادگیری، کارهای درمانی، روان شناسی صنعتی و سازمانی، روان شناسی بالینی، روان شناسی شخصیتی و … در حوزههای فردی و اجتماعی بوده و برای مثال روان شناسی تربیتی دارای شاخههای متفاوت کودکان استثنایی و تیزهوش است.
تاجیک اسمعیلی با بیان اینکه استقبال افراد از رشته روان شناسی روز به روز پیشرفت میکند، تاکید کرد: از آن جایی که نیاز جامعه به علت پیچیدهتر شدن مشکلات و سختتر شدن مسائل زندگی روزانه برای مراجعه به روان شناس به خصوص در حوزه مشاوره و بالینی بیشتر میشود بنابراین افراد تمایل بیشتری به تحصیل در این رشته دارند.
رئیس دانشکده روان شناسی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: رشته روان شناسی در کشورهای پیشرفته به عنوان رشتههای پرطرفدار شناخته می شود و دانشگاهها ظرفیت بالایی در پذیرش دانشجو در این رشته دارند.
او درباره بزرگترین معضل روان شناسان جامعه امروزی گفت: بحثهای نظری یکی از مهمترین معضلات جامعه روان شناسی بوده و از آن جایی که انسان یک موجود پیچیده است عوامل مختلفی مانند مسائل اجتماعی و فرهنگی روی رفتار، خصوصیات روانی و شخصیت بر آن تاثیر میگذارد بنابراین برای فعالیت در حوزه روان شناسی لازم است تا جنبههای اجتماعی و فرهنگی در نظر گرفته شود.
تاجیک اسمعیلی ادامه داد: اکثر مطالعات روان شناسی امروزی در خصوص جامعه غربی است در حالی که ما به مطالعات و تحقیقات متناسب با فرهنگ و جامعه خودمان احتیاج داریم، یعنی بحثهای نظریه پایه در روان شناسی بسیار گمراه کننده است چرا که وقتی رفتار افراد در جامعه عمومیت پیدا میکند یک الگوی غلط رفتاری ایجاد می کند و حساسیتها برای اصلاح آن رفتار کمتر می شود و همین عامل منجر نشر رفتار بیمارگونه در جامعه خواهد بود.
رقابت جویی مختص جامعه صنعتی است
رئیس دانشکده روان شناسی دانشگاه خوارزمی اضافه کرد: رفتارهای بیمارگونه مانند رقابت جویی خصوصیت جامعه صنعتی و سرمایه داری است و در این جوامع همه افراد سعی در جلو افتادن از یک دیگر دارند یا برای این افراد از همان اول زندگی این نکته گوشزد میشود که تو مسئول زندگی خودت هستی و با تلاش و اراده ات باید مشکلات زندگی را حل کنی که همین عامل باعث میشود تا این افراد بعدها در جامعه درد هم نوع خود را احساس نکنند و این موضوه باعث ایجاد مشکلات فراوانی خواهد شد.
تاجیک اسمعیلی بیان کرد: باب شدن رقابت جویی و احساس نیاز به آن، آرامش جامعه را بر هم می زند و در این جوامع تفاوت طبقاتی، مشکلات اقتصادی و نابرابری بسیار زیاد دیده میشود.