در یک پژوهش توقف رشد روانی کودک با اعتیاد والدین به گوشی‌های هوشمند بررسی شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

تحقیقات جدید نشان می‌دهد اعتیاد والدین به استفاده از گوشی‌های هوشمند، ممکن است در رشد فرزندانشان تأثیرگذار باشد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آیا شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به استفاده از گوشی هوشمندتان اعتیاد پیدا کرده اید؟ اگر چنین است باید به شما بگوییم که طبق یک پژوهش که به تازگی صورت گرفته، این مسئله می‌تواند بر رشد فرزند شما تأثیر بگذارد.

بر پایه یک پژوهشی که ماه گذشته میلادی از سوی دانشگاه تل آویو برای مجله علمی «Child Development» (رشد کودک) به انجام رسید، مشخص شد کودکانی که والدین شان برای ساعت‌های طولانی سرگرم گوشی‌های هوشمند هستند، از رشد کُندتری برخوردارند.

در این پژوهش که به سرپرستی دکتر «کیتی بورودکین» (Katy Borodkin) به انجام رسید، محققان «دانشکده پزشکی ساکلر» ۳۳ مادر را به همراه ۱۶ فرزند نوپایشان مورد بررسی قرار دادند. تمام این کودکان سنی بین ۲۴ تا ۳۶ ماه داشتند.

در این تحقیق از مادران شرکت کننده در پژوهش، بی آنکه از هدف تحقیق مطلع باشند، خواسته شد تا صفحات خاصی را در فیسبوک تماشا کنند، محتوا‌های مورد علاقه خود را «لایک» کرده، مجلات منتشر شده را مطالعه کنند و علاوه بر آن، در زمان‌هایی که تلفن و مجله شان در اتاق دیگری است، با فرزندان خود نیز بازی کنند.

هدف از این اقدامات آن بود تا فعالیت این مادران در زمانی که در حین مراقبت از فرزندانشان هستند و از سوی دیگر بخشی از توجه شان به گوشی‌های هوشمند شان هست، مورد رصد و پژوهش قرار گیرد.

در این پژوهش مشخص شد کاهش ارائه اطلاعات زبانی از سوی مادر به فرزند سبب می‌شود دایره لغات و واژگان کودکان محدود شده و این امر در بزرگسالی آن‌ها نیز مؤثر خواهد بود.

تعامل مادر با فرزند امری حیاتی در رشد کودک از جمله  رشد زبانی، شناخت عاطفی و اجتماعی دارد.

این محققان اعلام کردند استفاده از تلفن همراه و نیز مطالعه کردن به یک اندازه، سبب حواس پرتی از توجه به فرزندان می‌شود.

دکتر بورودکین، سرپرست این تحقیق گفت: در پژوهش حاضر ما بر روی مادران تمرکز داشتیم اما بر این باوریم که یافته‌های ما در خصوص رابطه میان پدران و کودکان نوپایشان نیز صادق است؛ چرا که الگوی استفاده از تلفن‌های هوشمند میان مردان و زنان یکی است.

با این حال محققان دانشگاه تل آویو اعلام کردند در حال حاضر شواهدی که ثابت کند تلفن همراه «به شکل مستقیم» بر رشد کودک تأثیر می‌گذارد، وجود ندارد؛ چرا که تلفن‌های هوشمند پدیده‌های جدیدی هستند که برای اثبات این مسئله زمان زیادی نیاز است؛ اما این یافته‌های کنونی حاکی از تأثیر مضر این پدیده بر «پایه و اساس رشد کودکان» به شمار می‌رود.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا