آغاز تدوین آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسی نهایی لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، ۲۴ آذرماه در مجلس شورای اسلامی انجام و در نهایت به تصویب نمایندگان رسید. بر اساس ماده ۸ این لایحه، وزارت آموزش و پرورش مکلف شده است آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی را تا یک ماه بعد از ابلاغ قانون تدوین کند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، بر اساس مصوبه جدید مجلس، حقوق و مزایای معلمان پس از اعمال رتبه‌های مندرج اینگونه است که برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ۱۰ درصد، مربی معلم ۱۵ درصد علاوه بر افزایش رتبه قبلی، استادیار معلم ۱۲ درصد علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی، دانشیار معلم ۱۰ درصد علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی و استاد معلم ۵ درصد علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی، به مجموع حقوق، مزایا و فوق العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی افزوده می‌شود.

همچنین چنانچه حقوق و فوق العاده‌های هریک از معلمان از ۸۰ ‌درصد مجموع حقوق و فوق‌العاده‌های هیئت علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران، کمتر باشد، مابه التفاوت تا سقف مذکور تحت عنوان «تفاوت تطبیق» در احکام کارگزینی آنان درج خواهد شد. افزایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون نیز تحت عنوان «فوق العاده رتبه‌بندی» و «تفاوت تطبیق» همه ساله متناسب با تغییرات حقوق و فوق العاده‌های هیئت علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران محاسبه و مشمول کسور بازنشستگی نیز می‌شود.

بر اساس مصوبه مجلس، دولت مکلف است همه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت، به مشمولین این قانون اختصاص دهد و فوق العاده رتبه بندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصدهای مزبور است. افزایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ در سقف ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت و از ابتدای سال ۱۴۰۱ منوط به پیش‌بینی بار مالی در قوانین بودجه سنواتی، به صورت کامل اعمال خواهد شد.

طبق ماده ۸ مصوبه، ‌آیین‌نامه اجرایی این قانون در خصوص نحوه تشکیل هیئت‌های ممیزه مرکزی، استانی، شهرستانی و منطقه‌ای، چگونگی تعیین امتیاز معلمان برای رتبه‌بندی، شرایط کسب، ارتقا، توقف و تنزل رتبه و جزئیات تعیین میزان فوق‌العاده رتبه‌بندی حسب امتیازات حاصله، حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، توسط وزارت آموزش و پرورش و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون(به عنوان ناظر) با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

آغاز تدوین آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان

 ناصر سلیمان‌زاده، رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش، در این باره توضیح داد و گفت: تدوین آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان را آغاز کرده‌ایم، ولی فعلا و تا زمانی که شورای نگهبان آن را تصویب نکند نمی‌توانیم درباره جزئیات آن سخن بگوییم.

وی افزود: از اساتید مختلفی برای تدوین آیین‌نامه کمک گرفته‌ایم. زمانی می‌توانیم جزئیات را به صورت عمومی اعلام کنیم که در شورای نگهبان تصویب شده باشد. سپس باید با همراهی نمایندگان سازمان برنامه، سازمان اداری و استخدامی و دو تن از نمایندگان مجلس آیین نامه را ارائه دهیم. هنوز این افراد در جلسات حضور ندارند، ولی خودمان داریم کار را پیش می‌بریم.

سلیمان‌زاده درباره برخی ابهامات ارتقای رتبه‌ها در این مصوبه اظهار کرد: آیین‌نامه تازه دارد نوشته می‌شود و وقتی هنوز نوشته نشده، ابهامی ندارد، زیرا هنوز شاخص‌های آن اعلام نشده است. مشکل خاصی نداریم و فقط منتظر تصویب در شورای نگهبان هستیم تا آیین نامه برای اجرا آماده شود.

پایان پیام /

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا