در روان شناسی بدگمانی با بدبینی متفاوت است

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، انسان‌ موجود پیچیده‌ای است و این پیچیدگی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی در ارتباط با خود و دیگران شود و به ناچار باید این مسیر سخت و پیچیده را پشت سر گذاشت. پس باید به دنبال راهی بود که بتوان در طول دوره زندگی خود کمترین آسیب و تنش را در برخورد با مشکلات از جمله ضربه‌های روحی روانی متحمل شد چراکه تجربه چنین ضربه‌های سنگینی، آسیب‌های جسمی و روحی وارده به آدمی را دوچندان می‌کند؛ به طوری که جبران آن حتی تا پایان عمر کاری سخت و در برخی موارد محال خواهد بود.

در این راستا سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با هدف آموزش ساده و کاربردی روانشناسی و با محوریت آسیب‌های روانی و خودشناسی، هر هفته برنامه‌ای اینستاگرامی را با عنوان سایکولایو برگزار می‌کند که شاید گامی موثر در آشنایی با این مسائل باشد.

محمدجواد ربانی در این برنامه و در خصوص چراغ قرمز یا علائم خطر در یک رابطه اظهار کرد: از نظر طبقه‌بندی علمی سوء‌مصرف برابر است با اعتیاد اما در مورد سرمایه‌گذاری عاطفی نمی‌توانیم بایستیم و مشاهده کنیم فردی که مواد مصرف می‌کند، حتما وابسته می‌شود یا خیر. فردی که گرایش به مصرف مواد دارد، در واقع این موضوع را انتخاب کرده و این زمینه برای او وجود داشته که مواد مصرف کند.

وی افزود: زمینه‌ای که فرد را به سمت مصرف تفریحی مواد سوق می‌دهد، می‌تواند وابستگی به مواد را هم فراهم کند تا حدی که او روی عواطف و رابطه خود ریسک کند. ما این امر را چراغ خطر جدی می‌دانیم.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: دومین چراغ قرمزی که اگر در طرف مقابل باشد، باید حواس خود را جمع کنیم، این است که فرد مقابل خشمناک و پرخاشگر است؛ یعنی زمینه‌هایی درون شخصیت فرد وجود دارد که منجربه بروز خشم، کینه‌توزی و شکل‌گیری ساختار روانی دیگری می‌شود. بنابراین نمی‌توان متصور شد چنین فردی مسئولیت رفتار و گفتار خود را بپذیرد و این چراغ قرمز جدی به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: در روابط عاطفی محدودیت‌ها به وجود می‌آید و همه هم تقریبا آن را قبول دارند اما گاهی افراد به طور عجیب و غیر عادی محدود کننده و سلطه‌گر هستند که این موضوع چراغ قرمز جدی دیگری برای یک رابطه است. معمولا در بیشتر موارد این توقعات و انتظارات و محدودکنندگی‌ها پایانی ندارد و فرد دائما باید طرف مقابل خود را محدود کند. بخشی از انسان‌بودن به آزادی انتخاب‌های ما بستگی دارد. اگر فردی آزادی ما را بگیرد، در واقع ما را غیر مسئول کرده و اگر غیرمسئول شویم، دچار انسان‌زدایی شده‌ایم. بنابراین برای انسان بودن باید از یکسری مواردی برای خودمان پاسداری کنیم.

ربانی با بیان اینکه چهارمین علامت خطر، رابطه با فرد بدگمان است، خاطرنشان کرد: در روانشناسی بدگمانی با بدبینی متفاوت است. بعضی‌ از افراد می‌گویند مگر با فرد بدگمان نمی‌توان زندگی کرد. در پاسخ به این سوال باید گفت که با هر کسی می‌توان زندگی کرد اما با چه کیفیتی. اگر بخواهیم با فرد بدگمان زندگی کنیم، همیشه و در همه لحظه‌ها باید توضیح داد که در حال انجام چه فعالیت‌هایی هستیم. هیچ توضیح قانع کننده‌ای هم برای چنین فردی وجود ندارد و این امر خط قرمز روابط است. این چهار خط قرمز رابطه آسیب‌های روانی جدی را برای فرد به وجود می‌آورد.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: عده‌ای از افراد پروایی از این ندارند که همزمان در چند رابطه باشند و با یک رابطه نمی‌توانند زندگی کنند. این امر مشکلاتی را به همراه دارد. ششمین چراغ قرمز افراد ناپخته و نابالغ هستند که بی‌مسئولیت و بی‌خیال‌اند و هیچ‌گاه نخواستند مسئولیت‌های واقعی زندگی خود را بپذیرند. رابطه مسئولیت دارد و هیچ تضمینی هم وجود ندارد که فرد با ازدواج کردن تغییر کند.

وی گفت: در گروه هفتم افرادی در رابطه حضور دارند که دروغ گفتن را از آن‌ها زیاد مشاهده می‌کنیم و یا ترس‌هایی در درون دارند که تصور می‌کنند اگر راست بگویند، مورد طرد و سرزنش دیگران قرار می‌گیرند. فردی که بیشتر فعالیت‌های خود را با دروغ پیش می‌برد، علامت خطر جدی برای رابطه است. در گروه هشتم افرادی هستند که تحمل ناکامی را ندارند و در مواجهه با ناکامی افسرده، پرخاشگر و مضطرب می‌شوند. این افراد برای ازدواج توصیه نمی‌شوند چراکه سرشار از ناامیدی‌ها و شکست‌ها هستند.

ربانی عنوان کرد: افرادی هستند که تهدید به خودکشی می‌کنند و باید همه مسائل به خواست آن‌ها باشد. اگر برعکس خواسته آنان عمل شود، می‌گویند که من خود را می‌کشم. فرد عاقل چنین استدلالی نخواهد داشت. اگر فردی چنین دیدگاهی داشت، نباید به فکر ازدواج با آن‌ها بود و واقعا برای یک رابطه سازنده، کارآمد، آرام و با ثبات به هیچ وجه به سرمنزل مقصود نخواهد رسید. اگر به این ۹ چراغ قرمز توجه کنیم امکان شکست عاطفی افراد کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا