اکبر قنبری مطرح کرد: نمایشگاه مجازی کتاب زمینه‌ساز ایجاد نوآوری در صنعت نشر کشور است

انتشارات موفقیت‌شناسی

مدیر انتشارات نگاه معاصر، نمایشگاه مجازی کتاب را زمینه‌ای برای ورود تکنولوژی به صنعت نشر دانست و گفت: ما جامعه‌ای هستیم در گذار از سنت به تجدد و تمامی این تکنولوژی‌ها و نمایشگاه‌های مجازی ابزاری است برای گذر ما از دنیای سنت به مدرنیته است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، اکبر قنبری، با تأکید بر این‌که در زمان کرونا نمایشگاه مجازی کتاب محلی است برای ارتباط گرفتن مخاطبان با ناشران، اظهار کرد: با توجه به این‌که برخی از شهرستان‌ها و شهرهای کوچک کتابفروشی‌های بزرگی ندارند که همه کتاب‌ها را پوشش دهد، لذا ساکنان این مناطق و مردمی که در حاشیه شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند از فرهنگ محروم می‌شوند، اما به واسطه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب می‌توانند به کتب مدنظرشان دسترسی پیدا کنند، بنابراین این دومین اهمیت این نمایشگاه است.

وی افزود: اهمیت بعدی نمایشگاه مجازی کتاب این است که نمایشگاه بستری است برای عرضه کردن تازه‌های نشر به‌صورت زنده برای خوانندگانی که در شهرهای مختلف هستند تا آن‌ها هم از تحولات فرهنگی و کارهای پژوهشی و ترجمه‌ای که نویسندگان مختلف از سراسر ایران داشته‌اند، مطلع شوند. 

این فعال فرهنگی درباره ظرفیت‌های نمایشگاه مجازی به‎ عنوان مکمل نمایشگاه حضوری، ادامه داد: ظرفیت این نمایشگاه حتی فراتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم. ما فکر می‌کنیم که می‌تواند مکمل نمایشگاه فیزیکی باشد، درصورتی‌که می‌تواند حیات مستقلی برای خود داشته باشد. نمایشگاه‌هایی که به شکل حضوری داریم باید عرصه نمایش باشد نه فروشگاه، درحالی‌که نمایشگاه‌های حضوری ما فروشگاه است نه نمایشگاه.

قنبری همچنین گفت: مخاطب در نمایشگاه باید ببیند و بعد یا سفارش بدهد یا برود از کتابفروشی بخرد، اما به دلایل مختلف و به دلیل مشکلات صنعت نشر، ماهیت نمایشگاه از ابتدا در ایران به نوعی فروشگاه تبدیل شد و اکثر ناشران هم چون فروشگاه نداشتند آنجا را بهترین مکان برای عرضه آثار خودشان دیدند، به این دلیل که برایشان نقدینگی دارد و این برای حیات‌شان واجب است، چراکه حیات ناشران بدون نقدینگی تقریبا غیرممکن است.

ناشران سنتی باید از موقعیت گذار به بازار مدرن استفاده کنند

وی نمایشگاه مجازی کتاب را عاملی برای ایجاد انگیزه ناشرانی که به شکل سنتی کار می‌کنند به منظور فعالیت در فضای مجازی و زمینه‌ای برای ورود تکنولوژی به صنعت نشر دانست و اظهار کرد: نمایشگاه مجازی کتاب زمینه‌ساز ایجاد نوآوری در صنعت نشر کشور است، ما جامعه‌ای هستیم در گذار از سنت به تجدد و تمامی این تکنولوژی‌ها و نمایشگاه‌های مجازی ابزاری است برای گذر ما از دنیای سنت به مدرنیته و این بهترین وسیله است که ناشران سنتی بدانند چه امکاناتی وجود دارد و از این امکانات چطور بهره‌برداری کنند که هم نشرشان را توسعه دهند و روزآمد کنند و هم این‌که خوانندگان‌شان را به سرعت در جریان تحولات فرهنگی قرار دهند. 

مدیر انتشارات نگاه معاصر درباره اِمکان پایش مخاطبان توسط ناشران در نمایشگاه مجازی، گفت: این موضوع نیازمند یک تحلیل مستقل است، اما در صورت این اقدام، اولا سطح خوانندگان و دوم این‌که از چه شهری و با چه بافت جغرافیایی هستند مشخص می‌شود و این در سیاستگذاری نشر بسیار تأثیرگذار خواهد بود. اطلاع از این مؤلفه‌ها به ناشر و سیاستگذار کمک شایانی می‌کند، مثل این‌که مثلا کتاب‌های عرفانی و صوفیانه یا مذهبی و شعر یا روانشناسی در چه شهرهایی خوانندگان بیشتری دارند، کما این‌که ما متوجه شدیم در شهرهای کردنشین بیشتر به متون عرفانی گرایش دارند یا در تهران یک سری متون دیگر مورد توجه است یا در قم و مشهد همین‌طور. به‌طور کلی با آگاهی از این آمار و داده‌ها می‌توان برای توسعه نشر، جهت‌دهی و برنامه‌ریزی کرد.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ماه آغاز شده و امروز به پایان می رسد. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به سایت خانه کتاب و ادبیات ایران مراجعه کنند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا