سارا عرفانی: کانون بانوی فرهنگ پاتوق و سرپناهی برای علاقه‌مندان به نویسندگی است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

دبیر کانون «بانوی فرهنگ» معتقد است که کانون بانوی فرهنگ، محفلی برای تربیت نویسندگان جوان است، در این کانون تبعیضی مثبت به نفع زنان خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از آنا، سارا عرفانی نویسنده، مدرس داستان‌نویسی و دبیر کانون بانوی فرهنگ در نشست خبری جشن تولد پنج سالگی گردهمایی بانوان نویسنده در جشن رویش بانوی فرهنگ که پیش از ظهر امروز در حوزه هنری برگزار شد، گفت: هدف کانون بانوی فرهنگ، تربیت نویسنده و تولید آثار فاخر در فضای ادبیات داستانی است. در تلاش هستیم در سال‌های آتی این اتفاق بیفتد تا کتاب‌های خوبی منتشر شود. در واقع کانون بانوی فرهنگ محفلی برای تربیت نویسندگان جوان است، در این کانون تبعیضی مثبت به نفع زنان خواهیم داشت.

پاتوق و سرپناهی برای علاقه‌مندان به نویسندگی

وی در ادامه افزود: فضایی برای خانم‌ها با توجه به شرایط‌شان فراهم می‌شود تا روند آموزش برایشان تسهیل شود؛ تشکیل کلاس مجازی، حضور فرزند در کنارشان و یا مکانی برای نگهداری کودکان تهیه می‌شود. امیدواریم کانون بانوی فرهنگ، پاتوق و سرپناهی برای علاقه‌مندان و اهالی قلم باشد. در این کانون فضای حمایتی ایجاد می‌کنیم. کسانی که به نوشتن علاقه دارند بدانند بانوی فرهنگی هست که در این مسیر به آن‌ها کمک می‌کند. بعد از آموزش، آثار را خوانده و کارشناسی می‌شود، به آن‌ها در چاپ آثار کمک خواهیم کرد. گاهی برای بعضی کتاب‌ها نیز مراسم رونمایی برگزار می‌شود. کانون بانوی فرهنگ در تلاش خواهد بود که کتاب‌های چاپ شده ان‌ها دیده شود.

تسهیل روند رسیدن زنان به نویسندگی

معصومه امیرزاده، نویسنده و مسئول واحد آموزش کانون بانوی فرهنگ در ادامه این نشست، بیان کرد: بانوی فرهنگ کانونی برای تسهیل روند رسیدن زنان به نویسنده شدن و نوشتن درباره زنان است. برای این کانون اهمیت دارد که درباره زنان به درستی نوشته شود، چه نویسندگان زن و چه نویسندگان مرد باید ساحت زنان را بشناسند تا به ادبیاتی متعهد برسیم، در تلاش هستیم آن‌چه تولید و به بدنه ادبیات داستانی کشور وارد می‌شود حرف تازه و جدیدی داشته باشد که به کار عصر امروز بیاید. زن امروزی با بمباران‌های متفاوتی در زندگی مواجه است؛ از جهت‌های مختلف تحت فشار قرار می‌گیرد، باید در نهایت کمال خود را به نمایش بگذارد. ما نگاهمان تعادل است که زن همانند مرد، در قامت یک انسان می‌تواند در جامعه باشد و در کنار مادرانگی ساحت‌های خود را شکوفا کند. ظرافت او ضعف دیده نشود و حتی ابزار قدرتی برای تغییر فرهنگ و ارزش‌ها باشد.

نبود محدودیت در عضویت کانون بانوی فرهنگ

عرفانی در ادامه در پاسخ به پرسشی اظهار کرد: کانون بانوی فرهنگ از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را شروع کرد. در ابتدا جمع کوچکی بودیم، آن زمان کانون در فرهنگسرای انقلاب بود که پس از مدتی فعالیت‌ها گسترش پیدا کرد و نمی‌شد زیر مجموعه فرهنگسرا بمانیم، امکان حمایت از همه فعالیت‌ها دیگر ممکن نبود، ۲ سالی خودمان کار را پیش بردیم، در حال حاضر با تعامل و همکاری حوزه هنری کار خود را انجام می‌دهیم. ضمن حفظ استقلال بانوی فرهنگ از حمایت‌های حوزه هنری بهره‌مند می‌شویم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره شرایط عضویت در کانون، خاطرنشان کرد: برای عضویت در کانون بانوی فرهنگ محدودیت خاصی وجود ندارد. سن یا تحصیلات اهمیتی ندارد. هر فردی به صرف اینکه بخواهد درباره زن بنویسد یا یک نویسنده زن باشد می‌تواند عضو شود. ضمن اینکه آقایان هم می‌توانند در این کانون شرکت کنند. در سال گذشته مردان نیز در کلاس‌ها بودند. ما از حضور آن‌ها استقبال می‌کنیم زیرا که بخشی از جامعه نویسندگان هستند و در آثارشان شخصیت‌های زن هم وجود دارد که این باعث شناخت بیشتر برای آن‌ها می‌شود.

چاپ آثار با کمک کانون بانوی فرهنگ

عرفانی در پاسخ به اینکه اعضای فعال کانون بانوی فرهنگ چند نفر هستند، بیان کرد: ما ۳۰ عضو فعال داریم. در بعضی کلاس‌ها دوستانی بودند که تمایل به ادامه فعالیت نداشتند، در کلاسها شرکت کردند و کانون برای آن‌ها صرفا بستری بود که از آن بهره ببرند و کانون این فرضت را به همه علاقه‌مندان می‌دهد. برخی نیز با کمک بانوی فرهنگ توانستند کتاب خود را چاپ کنند. در جشن بانوی فرهنگ ۲ کتاب اعضای فعال رونمایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ در مورد جشن بانوی فرهنگ، ما در واقع به بهانه تولد این کانون هر سال نشستی برگزار می‌کنیم، کارهای سال‌های قبل را بررسی کرده و رویکردی برای سال آتی برنامه‌ریزی می‌کنیم. سال گذشته در همین مراسم نشست و تولد ۴ سالگی، به این رویکرد زن از گذشته با نگاهی به گذشته رسیدیم، در نگاه به گذشته از کهن‌های الگو در شاهنامه شروع کردیم. کلاس آموزشی در ۱۰ جلسه تشکیل شد، ۸۰ نفر در در سراسر کشور مجازی و حضوری در آن شرکت کردند. این رویکرد برای سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

جایزه سالانه بانوی فرهنگ از جشن ۵ سالگی

عرفانی افزود: در جشن تولد پنج سالگی کانون بانوی فرهنگ، از نویسندگان خانم به‌صورت عمومی دعوت می‌شود تا در این بستر شرکت کنند. دو کارگاه روز قبل از جشن به‌صورت مجازی برگزار می‌شود که حضور برای عموم آزاد و رایگان است. جشن کانون چهارشنبه ساعت ۱۵ تا ۱۷ است که در آن می‌خواهیم برای اولین بار جایزه سالانه بانوی فرهنگ را داشته باشیم. طبق این روند هرسال یک نویسنده خانم شاخص انتخاب و معرفی می‌شود. آثار این نویسنده برگزیده بررسی و از وی تجلیل خواهد شد. در جشن امسال از خانم کلر ژبرت تقدیر می‌شود و یکی از کتاب‌های ایشان با نام «ننه گلاب و امیرعلی» رونمایی خواهد شد.

وی درباه عضوگیری کانون بانوی فرهنگ اظهار کرد: عضوگیری از طریق سایت بانوی فرهنگ انجام می‌شود. فرم عضویت به دو صورت صورت فعال و عادی است.
عضویت فعال خدمات بیشتری دارد. در عضویت عادی حضور علاقه‌مندان در کارگاه‌های آموزشی همانند عضویت فعال واجب نیست و ریز به ریز کارهایشان رصد نمی‌شود. با نشست امروز عضوگیری فعال و سایت باز می‌شود. ضمن اینکه در نیمه راه عضوگیری نخواهیم داشت و روند آن به صورت سالیانه است. علاقه‌مندان با رجوع به سایت بانوی فرهنگ می‌توانند ثبت‌نام کنند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
آنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا