حضور کمرنگ زنان در جایگاه‌های بالای دانشگاه‌ها

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، به نقل از مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، نشست زنان در آموزش عالی (با نگاهی به دانشگاه ایلام)، به همت گروه مطالعات زنان مؤسسه مطالعات فرهنگی واجتماعی و با همکاری دفتر مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده و دانشگاه ایلام برگزار شد.

تبعیض های جنسیتی در دانشگاه‌ها /حضور کمرنگ زنان در پست های بالای دانشگاهی

خدیجه کشاورز، مدیر گروه مطالعات زنان موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این نشست گفت: با اشاره به تاریخچه ای از حضور زنان در آموزش عالی ایران و بسته بودن چندساله درهای دانشکده های حقوق و پزشکی و … دانشگاه تهران بر روی دانشجویان زن در سال‌های اول تأسیس دانشگاه در ایران اظهار داشت: با گذشت چندین دهه از آن زمان، با تمام تلاش های صورت گرفته تبعیض های جنسیتی در دانشگاهها همچنان وجود دارد و هر چه در سلسله مراتب پست های دانشگاهی بالا می رویم، حضور زنان کمرنگتر می شود که این قبیل تبعیض ها در برخی رشته های دانشگاهی به وضوح شدیدتر است.

وی با اشاره به سوگیری های مردمحور و نیز هنجارهای جنسیتی در دانشگاه، آن‌ها را منشاء تبعیض علیه زنان دانست و اظهار داشت: بعد از موج گسترده راهیابی دختران به دانشگاهها در دهه های ۱۳۷۰ و ۸۰ در سالهای اخیر سهم دختران در جامعه دانشجویی هم دستخوش تغییر شده به طوری که طبق آمار سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ دختران ۴۴ درصد ورودی های جدید و ۴۶ درصد کل دانشجویان را تشکیل می دادند که البته وضعیت در دانشگاه های دولتی کمی بهتر است و دختران ۴۵ درصد ورودی های جدید و ۴۹ درصد کل دانشجویان را شامل می شدند.

مدیر گروه مطالعات زنان موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به سهم بسیار پایین تر زنان از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها خصوصا در رتبه های استادی و دانشیاری گفت: این موضوع نشان دهنده دشواری بیشتر زنان در کسب رتبه های دانشگاهی و زندگی آکادمیک است که امیدوارم برگزاری این سلسله نشستها در درک بهتر از شرایط و مشکلات زنان دانشگاهی موثر باشد.

لحاظ نشدن دوره زایمان زنان در آیین نامه های جذب هیات علمی

مینا پیرزادنیا، در ادامه به چالش های زنان عضو هیئت علمی دانشگاه ها به لحاظ نشدن دوره زایمان زنان در آیین‌نامه‌ها اشاره کرد و گفت: در حالیکه دانشجویان دختر ممکن است در دوره دکتری تا چهار ترم هم در مرخصی زایمان باشند، ولی این وقفه در آیین نامه های جذب هیئت علمی در نظر گرفته نشده و این گروه از مادران هم مشمول محدودیت سنی مشابه سایر متقاضیان جذب در هیئت علمی می شوند.

مدیر تحصیلات تکمیلی و مشاور رییس دانشگاه ایلام در امور زنان و خانواده مشکل دیگری که زنان با آن مواجهند حساسیت مضاعفی است که درباره عملکرد آنها در پستهای مدیریتی وجود دارد. از آنجا که برخی واگذاری پست های مدیریتی به زنان را لطفی در حق آنها تلقی می کنند، لذا انتظاراتی که از آنها دارند چند برابر مدیران مرد است و زیر ذره بین هستند و کوچکترین اشتباه آنها را بزرگ نمایی می کنند، در حالیکه در مورد مدیران مرد این طور نیست.

پیرزادنیا با بیان این که با رویکرد مثبت رییس این دانشگاه نسبت به عدالت جنسیتی در مواردی مثل جذب اعضای هیئت علمی حتی تبعیض مثبتی نسبت به زنان اعمال می شود گفت: متاسفانه در اغلب دانشگاهها شرایط کاملا متفاوت است و زنان با تبعیض های منفی در فراخوان جذب اعضای هیئت علمی روبه رو هستند. امیدوارم با وضع قوانینی که با تغییر دولتها و براساس سلایق مدیران قابل تغییر نباشد، شاهد ترسیم شرایطی مناسبتر برای زنان باشیم.

طرح «دانشگاه دوستدار خانواده» در حال تدوین است

فائزه رحمانی با اشاره به پیگیری‌هایی که در زمینه مرخصی زنان از طریق شورای فرهنگی اجتماعی زنان در حال انجام است، گفت: با هدف حمایت از زنان شاغل در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و البته تحکیم بنیاد خانوده، طرح «دانشگاه دوستدار خانواده» در حال تدوین است.

وی هدف از برگزاری نشست‌های زنان در آموزش عالی را فراهم کردن زمینه‌ای برای طرح دغدغه‌ها، مسائل و نقطه نظرات زنان دانشگاهی با هدف رفع مشکلات و ارتقای جایگاه زنان وی در عرصه آموزش عالی کشور عنوان کرد.

مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده با توجه به ابلاغ شرح وظایف مشاوران امور زنان و خانواده در اوایل ابان ماه توسط وزیر علوم به این موضوع اشاره کرد که از اهداف کلی این دستورالعمل میتوان به ۱- افزایش مشارکت فعال زنان در توسعه علمی کشور، ۲- ارتقاء کیفیت زندگی و ایجاد بالندگی علمی و اجرایی زنان و ۳-  فرصت‌های عادلانه در مدیریت و ارتقاء علمی زنان اشاره کرد که یکی از این وظایف تعریف شده در این دستورالعمل،   «برنامه ریزی به منظور توانافزایی علمی- تخصصی زنان» است. این نشست، و سلسله نشستهای آینده، به نوعی کمک برای ترسیم وضعیت واقعی موجود و برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای حرکت به سمت وضعیت ایده آل و پیش نیازی برای توان افزایی زنان دانشگاهی است. زیرا از ابزار لازم برای این توان افزایی، آگاهی بخشی به جامعه مخاطب است تا بتوانند مطالبات خود را را در جهت تحقق آرمان ها و ایده ال ها و دستیابی به آنچه حقوق محسوب می شود، ارائه کنند.

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا