تحقیقات و فعالیت‌های علمی باید بتوانند بخشی از نیازهای کشور را مرتفع سازند

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، غلامحسین رحیمی بر لزوم اهتمام دانشگاه‌ها در انجام تحقیقات اصیل تأکید کرد و گفت: بدون هیچ استثنائی در رشته‌ها باید مقالات برآمده از تحقیقات اصیل و ناب با نوآوری و تازگی چاپ گردد.

رحیمی در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه بیرجند که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: در یک‌سال گذشته به همت تمامی اعضای هیئت علمی، کشور رشد خوبی از نظر علمی و فناوری داشته است.

وی به برابری رتبه کمی و کیفی مقالات علمی کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی اشاره کرد و افزود: به همت استادان پژوهشگر سهم کشورمان از نظر مقالات کیفی و استنادات بسیار بالا رفته است و در سال ۲۰۲۰ کیفیت مقالات کشور از کمیت آن بالاتر رفته است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، خاطر نشان کرد: حدود ۱۰ هزار شرکت فعال در پارک‌های علمی و فناوری و مراکز رشد حضور دارند که در آن تعداد ۱۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان فعال است.

وی بر لزوم اهتمام دانشگاه‌ها در انجام تحقیقات اصیل تأکید کرد و گفت: بدون هیچ استثنائی در رشته‌ها باید مقالات برآمده از تحقیقات اصیل و ناب با نوآوری و تازگی چاپ شود

رحیمی گفت: فعالیت‌های نوآورانه، نتایج تحقیقات را در بستر ملی و بین‌المللی در معرض قضاوت داوران قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات و فعالیت‌های علمی باید بتوانند بخشی از نیازهای شهر، استان و کشور را مرتفع سازند و باید این بسترها در دانشگاه با همکاری مراکز کارآفرینی، نوآوری، اشتغال‌پذیری و پردیس‌های علم و فناوری و پارک‌های علم و فناوری فعال شود و هرچه این بسترها با مشارکت اساتید و دانشجویان قوی‌تر شوند می‌توان مأموریت‌ها را بهتر به سرانجام رساند.

رحیمی با تأکید بر توجه ویژه به ارتباط با جامعه و صنعت و انجام فعالیت‌های نوآورانه بیان داشت: دانشگاه‌ها می‌توانند آزمایشگاه مرکزی خود را تبدیل به آزمایشگاه همکار استانداردکنند تا از این طریق بستر مناسبی برای ارتباط دانشگاه و جامعه و صنعت ایجاد شود.

حمیدرضا نجفی، معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند در ادامه با ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های این حوزه و حرکت رو به جلوی این معاونت در راه ارتقای زیرساخت‌های دانشگاه گفت: سامانه علم‌سنجی دانشگاه و سامانه گرنت اساتید در سال جاری راه‌اندازی شد.

وی یکی از اهداف پژوهش و فناوری را جهش تولید نامید و گفت: تدوین و اصلاح فرآیندها در جهت افزایش بهره‌وری، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی در فعالیت‌ها، توسعه زیرساخت‌های پژوهشی و فناوری، ارتقای سطح تعامل دانشگاه با جامعه و صنعت، افزایش ضریب تأثیر دانشگاه، تقویت ارتباط با سایر نهادها و ارگان‌ها، تقویت نیروی جوان و با انگیزه با استفاده از تغییر موج آموزش عالی و افزایش سهم درآمدهای اختصاصی پژوهش و فناوری بخشی از راهبردی کلان این معاونت است.

نجفی تعداد طرح‌های تحقیقات داخلی در سال ۱۳۹۹ را ۵۴ طرح عنوان کرد و بیان داشت: ۶۰ درصد طرح‌های تحقیقاتی که در کارگروه استانی مصوب شده است توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه اجرا شد و مبلغ ۵ میلیارد تومان قرارداد جاری با ۲۵ درصد رشد را درحال اجرا داریم.

وی درخواست کرد: با توجه به بودجه‌های موجود در سامانه‌های ساتع، تاپ تعداد بیشتری از اعضای هیأت علمی دانشگاه به عضویت این سامانه‌ها درآیند تا این کمبود نیز به همت تمامی همکاران مرتفع شود.

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا