نقش رژیم غذایی مدیترانه‌ای در بهبود وزن و سلامت کودکان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

پیروی بیشتر کودکان از رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند به بهبود وضعیت وزن و سلامت آنان کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، چاقی کودکان یکی از جدی‌ترین چالش‌های بهداشت عمومی در قرن ۲۱ در سراسر جهان است. چاقی کودکان معمولا تا بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند و عوارض بسیاری برای سلامتی به همراه دارد. سبک زندگی و تغذیه در ایران در حال حرکت به سمت الگوی غذایی غربی و ناسالم همراه با بی‌تحرکی است که باعث افزایش شیوع چاقی شده است.

رژیم مدیترانه‌ای به عنوان یک الگوی غذایی سالم و سرشار از غذاهای گیاهی همراه با روغن زیتون و مصرف متوسط تا بالای ماهی و غذاهای دریایی، مصرف متوسط تخم مرغ، گوشت ماکیان و فرآورده‌های لبنی و مصرف کم گوشت قرمز تعریف می‌شود.

به نقل از پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور، به همین دلیل علی حجتی و همکارش پژوهشی را در این زمینه با عنوان “بررسی سبک زندگی، الگوهای غذایی و فعالیت فیزیکی در فنوتیپ‌های مختلف چاقی در کودکان ۲ تا ۱۸ سال شهر تبریز” انجام داده‌اند.

در مطالعه حاضر ۲۵۱ کودک ۲ تا ۱۸ ساله از نقاط مختلف شهر تبریز با استفاده از یک پرسشنامه، از نظر کیفیت رژیم غذایی و مطابقت آن با رژیم مدیترانه‌ای ارزیابی شدند.

نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد که درصد پسران چاق در مقایسه با دختران بیشتر است و به طور کلی میزان تبعیت از رژیم غذایی مدیترانه‌ای در کودکان متوسط است و ۱۶.۳ درصد از کودکان الگوی غذایی بی‌کیفیتی دارند. بنابراین ایجاد عادات غذایی و سبک زندگی سالم‌تر در دوران کودکی برای پسران و همچنین دختران در سنین نوجوانی اهمیت ویژه‌ای دارد و باعث می‌شود که وضعیت وزنی مناسبی داشته باشند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا