ناگفته‌هایی از نهم اردیبهشت؛ روز «روان‌شناس و مشاور» در ایران

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس انجمن روان‌شناسی سلامت ایران با بیان اینکه طی سال‌های اخیر به اشتباه نهم اردیبهشت به عنوان روز “جهانی” روان‌شناس و مشاور گرامی داشته شده است، گفت: طی سال‌های گذشته، در برخی پوسترها، سخنرانی‌ها و پیام‌های تبریک، نهم اردیبهشت به عنوان روز جهانی روان‌شناس و مشاور ذکر شده و این در حالی است که نهم اردیبهشت، فقط روز روان‌شناس و مشاور در ایران است و اطلاق روز جهانی به آن نادرست است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، دکتر حمید پور شریفی بیان کرد: در آستانه روز روانشناس و مشاور با بیان اینکه در سطح جهانی روز ثابتی تحت عنوان روان‌شناس و مشاور و یا روان‌شناسی و مشاوره وجود ندارد، اظهار کرد: گویا تنها روز جهانی در این خصوص، روزی تحت عنوان «روز روان‌شناسی در سازمان ملل متحد» است که روز ثابت سالانه‌ای ندارد و مراسم آن هر سال، در سازمان ملل و بیشتر در ماه آوریل، مقارن با فروردین یا اردیبهشت‌ماه و نیز در روزهای متغیری برگزار می‌شود.

نایب رئیس انجمن روان‌شناسی ایران درباره چرایی نامگذاری نهم اردیبهشت به عنوان روز روانشناس و مشاوره در کشور توضیح داد: ضرورت هویت بخشیدن به روان‌شناسان در ارائه خدمات حرفه‌ای، انجمن روان‌شناسی ایران را در نیمه دوم دهه هفتاد بر آن داشت که پیش‌نویس طرح «تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی» را تهیه کند. این طرح در سایه پیگیری‌های مجدانه افراد حقیقی و حقوقی زیادی و البته بعد از تغییراتی در نهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۲ با عنوان «قانون تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره» در مجلس شورای اسلامی تصویب و نقطه عطفی در استقلال روان‌شناسان و مشاوران کشور شد. بر این اساس، شورای مرکزی سازمان نظام‌ روان‌شناسی و مشاوره کشور نیز روز نهم اردیبهشت را به عنوان روز روان‌شناس و مشاور تصویب کرد و چند سالی است که این روز در سراسر کشور گرامی داشته می‌شود.

دانشیار روان‌شناسی سلامت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با بیان اینکه در سال‌های گذشته و نیز امسال «روز روان‌شناسی در سازمان ملل متحد» در تاریخ‌های مختلفی برگزار شده است، ادامه داد: این روز  در ۲۸ آوریل سال ۲۰۱۶ مقارن با ۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۵، ۲۰ آوریل سال ۲۰۱۷ مقارن با ۳۱ فروردین سال ۱۳۹۶، ۱۲ آوریل سال ۲۰۱۸ مقارن با ۲۳ فروردین سال ۱۳۹۷، ۲۵ آوریل سال ۲۰۱۹ مقارن با ۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۸، ۲۷ می  سال ۲۰۲۰ مقارن با ۷ خرداد سال ۱۳۹۹، ۱۵ آوریل سال ۲۰۲۱ مقارن با ۲۶ فروردین سال ۱۴۰۰ و ۲۱ آوریل سال ۲۰۲۲ مقارن با اول اردیبهشت سال ۱۴۰۱ برگزار شده است و به نظر می‌رسد تقارن تصادفی روز روان‌شناس و مشاور در سال ۱۳۹۵ با «روز روان‌شناسی در سازمان ملل متحد» در سال ۲۰۱۶ باعث شده است که نهم اردیبهشت به نادرست به عنوان روز “جهانی” روان‌شناس نامیده شود.


پور شریفی در عین حال تاکید کرد: البته اینکه این روز صرفا در سطح ملی و نه جهانی است، از اهمیت آن نمی‌کاهد و امید می‌رود که این روز به طور وسیع گرامی داشته شود و فرصتی برای توجه بیش از پیش به مسائل و نیازهای روان‌شناسان پدیدآورد. درواقع اختصاص روزی برای روان‌شناسی و مشاوره، فرصتی را پدید می‌آورد تا از روان‌شناسان که همچون شمع عمل می‌کنند و با وجود درگیر بودن با چالش‌های زندگی، سعی دارند نیازهای جامعه را بر خود مقدم دانسته و سلامت را به انسان‌ها و جامعه ارمغان بخشند، تقدیر به عمل آید. چنین روزی کمک می‌کند بیش از پیش به نیازهای روان‌شناسان پرداخته شود تا آنها با انرژی و توان بیشتری برای رشد انسان‌ها و جامعه همت کنند.  

وی با تبریک این روز به متخصصان، پژوهشگران، دانش‌آموختگان و دانشجویان روان‌شناسی در پایان سخنان خود افزود: روان‌شناسی در ایران، با وجود چالش‌ها و فرصت‌های رو به رشد، به عنوان یک رشته علمی به جایگاه در خور توجهی دست یافته است. به طوری که تعداد انجمن های علمی، گروه‌های دانشگاهی، آزمایشگاه‌های تاسیس شده، پژوهش‌های انجام شده، مقالات منتشر شده، کتاب های ترجمه و تالیف شده در گرایش‌های مختلف روان‌شناسی چشمگیر و حتی قابل رقابت با خیلی از کشورهای منطقه است. از سوی دیگر روان‌شناسی به عنوان یک حرفه، تنوعی از نیازهای جامعه و هم‌میهنان را پوشش داده است به طوری که الان بسیاری از آحاد جامعه، دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های خصوصی، بدون دریافت خدمات روان‌شناسی در ایفای نقش‌های خود با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا