محمدعلی زلفی‌گل: سند دانشگاه اسلامی در برنامه‌های راهبردی گنجانده شود

انتشارات موفقیت‌شناسی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سند دانشگاه اسلامی در برنامه‌های راهبردی کوتاه مدت دانشگاه‌ها گنجانده شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل روز دوشنبه در نشست سه روزه روسای دانشگاه‌ها که در دانشگاه تبریز در حال برگزاری است، تاکید کرد: روسای دانشگاه‌ها سرمایه های نمادین کشور هستند که علاوه بر علم و دانش و عقل، از نعمت مدیریت هم برخوردارند. نگاه وزارت علوم به روسا، نگاه سرمایه نمادین است. وقتی افراد به عنوان سرمایه نمادین شناخته می شوند، مسوولیت دینی و اجتماعی شان افزایش می یابد.

وی درباره انتظاراتی که از روسای دانشگاه‌ها وجود دارد، اظهار داشت: اولین انتظار این است که امانت دار شایسته ای باشید؛ چرا که فرزندان مردم به امانت نزد شما سپرده شده اند. ما یاد گرفتیم از نظر اخلاقی و شرعی امانت دار خوبی باشیم.

وزیر  علوم با بیان اینکه از همه توان برای حفظ این امانت ها استفاده کنید، ادامه داد: از این امانت ها حفاظت کنید و نسل عالم تر و داناتر تحویل دهید. دانشگاه باید نسل های داناتر تحویل جامعه دهد که وظیفه هر استادی است. 

زلفی گل در ادامه سخنان خود درباره تدوین برنامه های راهبردی دانشگاه‌ها، عنوان کرد: برنامه راهبردی کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت برای دانشگاه با توجه به اسناد بالادستی نظام به ویژه سند دانشگاه اسلامی تدوین و تصویب شود.

وی تاکید کرد: هنگام ارایه برنامه هایم به مجلس شورای اسلامی، سند دانشگاه اسلامی را بالا گرفتم و تعهد دادم اهداف در این سند را اجرا کنم. برای اجرای این سند، روسای دانشگاه‌ها باید زحمت این کار را بکشند.

زلفی گل همچنین درباره برنامه های پنجگانه خود، گفت: به احترام پنج تن آل عبا، پنج اولویت مشخص کردم که عبارتند از: مرجعیت و دیپلماسی علمی فناوری نوآوری‌، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد فناور ‌نوآور پروری و تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش.

وی بر ضرورت گنجاندن این اولویت ها در برنامه‌های راهبردی و کوتاه مدت دانشگاه ها تاکید کرد.

زلفی گل گفت: شعار سال در برنامه های راهبردی لحاظ شود؛ چرا که این شعار، یک نوع نگاه و فرهنگ است. دانایی، سزارینی و آسانسوری به دست نمی آید، بلکه تدریجی است و با برنامه تحقق می یابد.

وزیر علوم همچنین بر فعال شدن کمیسیون دانشجویی در استان ها تاکید کرد و گفت: این کمیسیون ها در شرایط خاص به روسای دانشگاه‌ها کمک می کنند. 

طبیعت دانشجویان مطالبه گری است

وزیر علوم درباره دانشجویان به روسای دانشگاه‌ها تاکید کرد: از دانشجو نترسید، در خوابگاه ها و سلف سرویس ها حضور یابید، با دانشجویان چای بنوشید. طبیعت دانشجویان این است که مطالبه گری، کسب تجربه و حتی اشتباه کند.

وی ادامه داد:،جامعه دانشگاهی همه با هم دیده شوند، دانشگاه بدون دانشجو مفهوم ندارد و همه چیز متعلق به دانشجویان است. از سوی دیگر، دانشگاه فقط وظیفه رشد علمی ندارد و فرهنگ دانشگاهی فرهنگ خاص خود است. 

زلفی گل با تاکید بر اینکه بهترین نوع سرمایه گذاری برای آیندگان، ایجاد فرهنگ سالم است، خاطرنشان کرد: فعالیت فرهنگی به استفاده از اوقات فراغت کمک می کند، تاکید کرد: دانشجو در هفته ۳۰ ساعت تحت آموزش رسمی است و ۸۵ ساعت وقت دانشجو با اوقات فراغت است و برای این ۸۵ ساعت برنامه داشته باشید.

وی با بیان اینکه می توانیم شور و نشاط را برای دانشجویان فراهم‌ کنیم، تاکید کرد: روسای دانشگاه ها شوراهای فرهنگی را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: با ایجاد بستر در تشکل های اسلامی، شوراهای صنفی و انجمن های علمی به دانشجویان فرصت دهید کسب تجربه کنند. اگر دانشجویان نگاه شما را ببینند، کمبودها را درک می کنند.

به گزارش ایرنا، اجالس سه روزه رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور برای بررسی مسائل مختلف حوزه آموزش عالی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فنوری صبح دوشنبه در دانشگاه تبریز آغاز شد. 

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا