«دکتر محمد حاتمی» درباره نحوه برخورد با غیرروان‌شناسان توضیح داد/ روان‌شناسانی که تخلف‌های زیادی دارند به مردم معرفی خواهند شد

انتشارات موفقیت‌شناسی

دکتر حاتمی: مسئله روان‌درمانی، مسئله خدمات روان‌شناسی و مشاوره به این سادگی نیست که به فرض با همین کلمات و با همین صحبت‌های (زیبا) بشود درمان کرد. ما طرح‌واره درمانی داریم، ما جلسات خیلی تخصصی داریم، ما تکنیک‌های بسیار پیچیده‌ای داریم که بتوانیم یک مشکلی را که در دوران کودکی شکل گرفته و الان خودش را بروز داده حل کنیم. حتی اگر فرد سه مقطع هم مدرک روان‌شناسی داشته باشد، حتما باید در یک جایی صلاحیت او تایید شود که مشخص شود فرد می‌تواند این کار را انجام دهد.  

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری موفقیت‌شناسی، دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری که صبح 8 خرداد برگزار شد در ابتدا گفت: از اصحاب رسانه تشکر می‌کنم. به هر حال خود من هم رسانه‌ای بودم و حدود 20 سال در رسانه ملی فعالیت کردم و هنوز هم خودم را فرد رسانه‌ای می‌دانم، هر چند که در سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره مسئولیت دارم. لازم می‌دانم تشکر کنم از دکتر محمدباقر حبی معاونت انتظامی و رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای و همکاران محترمشان که در این روزها که بنده مسئولیت سازمان را برعهده داشتم زحمت کشیدند و تا اینجا معاونت را هدایت کردند و همچنین از سایر همکارانم در روابط عمومی، در دفتر ریاست، مشاوران سازمان و از همه تشکر می‌کنم و از مردم عزیز کشورمان که در چند روز و هفته گذشته ما را حمایت کردند تا ما حرکتی را که شروع کردیم، تداوم داشته باشد و به سرانجام برسد.

وی عنوان کرد: همان‌طور که دکتر حبی فرمودند جایگاه سازمان یک جایگاه رسمی و قانونی است و این فقط برای ایران نیست و با رصدی که ما کردیم تمام کشورهای دنیا همین‌طور است. همه جا یک تشکیلاتی وجود دارد و هر کسی که در حوزه سلامت روان می‌خواهد فعالیت کند، باید آن ضوابط قانونی را رعایت نماید. من کانادا، آمریکا، کشورهای اروپایی و مخصوصا آلمان را که رصد می‌کردم بسیار قوانین سخت‌گیرانه‌ای راجب به بحث فعالیت روان‌شناسی و مشاوره و کسی که می‌خواهد خود را روان‌درمان‌گر خطاب یا معرفی کند داشتند و باید از یکسری فیلترهای بسیار تخصصی بگذرد تا بتواند این واژه را استفاده کند. در کشور خودمان هم، من فکر می‌کنم مجلس شورای اسلامی یکی از بهترین کارهایی که در طی دو دهه گذشته انجام داده همین ساماندهی صنف‌ها است و (قانون تشکیل) سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره به‌عنوان یک صنف دارای بالاترین سرمایه اجتماعی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

حاتمی اظهار کرد: روان‌شناس فردی است که بر اساس قانون تشکیل سازمان، حداقل فوق‌لیسانس روان‌شناسی و مشاوره در یکی از گرایش‌های روان‌شناسی داشته باشد و مدرک آن چه در داخل و یا خارج گرفته باشد باید حتما توسط وزارت علوم یا وزارت بهداشت تایید شده باشد و پس از آن هم استفاده از لفظ روان‌شناس و مشاور پس از فارغ‌التحصیلی و گرفتن مدرک جایز نیست که کسی برای خودش استفاده کند. بلکه باید بیاید در سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره پس از دیدن دوره‌هایی که لازم است؛ کارورزی و سایر شرایطی که سازمان دارد و در کمیسیون‌های تخصصی قبول و صلاحیت او احراز شود. این منحصر به ایران هم نیست و قانون ما هم تصریح کرده است. بنابراین، اگر کسی حتی مدرک هم داشته باشد ولی مجوز از سازمان نداشته باشد غیرمجاز محسوب می‌شود و نمی‌تواند فعالیت کند.


بیشتر بخوانید:


رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: بر اساس این قانون به ما اجازه داده شده که  ما استانداردها را مشخص کنیم و بر اساس استانداردهای تخصصی و حرفه‌ای به کسی که می‌خواهد فعالیت کند مجوز می‌دهیم. کسی که مجوز می‌دهد باید نظارت هم داشته باشد. نظارت بر فعالیت‌های روان‌شناسی و مشاوره به‌طور مطلق در کل کشور برعهده سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره است و هیچ نهاد، ارگان، سازمان و هیچ جای دیگر حق نظارت تخصصی بر فعالیت‌های روان‌شناسی و مشاوره را ندارد.

حالا مسائل روان‌شناسی فقط به پروانه ختم نمی‌شود. حتی فرض کنید یک سخنران یا حتی یک فیلم مثل قضیه آبادان که سلامت روان مردم و امنیت روان مردم را به‌مخاطره بیاندازد، سازمان بر حسب قانون تشکیل سازمان می‌تواند ورود پیدا کند. ما مسئولیت بسیار بزرگی داریم و در این کتاب آمده که ما متولی خدمات روان‌شناسی و مشاوره کشور هستیم. بنابراین، وظیفه خیلی مهمی داریم و در عین حال وظایف دیگری که از جمله حقوق مردم، حقوق مراجعان، حقوق روان‌شناسان و مشاوران، تواندمندسازی و … اینها همه جزو وظایف سازمان است که قانون به ما داده است.

حاتمی افزود: خب حالا چه اتفاقی افتاده است؟ همان‌طور که گفتم ما پس از آن که مسئولیت سازمان را برعهده گرفتیم متوجه شدیم که شکایت‌های زیادی از طرف مردم، مسئولان وجود دارد یا در جاهایی می‌رفتیم (مثلا می‌رفتیم در آموزش و پرورش، دفتر مقام معظم رهبری یا صدا و سیما) می‌دیدیم که یکسری گلایه‌ها و شکایت‌هایی وجود دارد که فلان روان‌شناس شما چنین مسئله‌ای را گفته است. یا چنین تخلفی را کرده است، یا پول زیادی از مردم گرفته است، یا سوءاستفاده اخلاقی و فرهنگی کرده است و… خب ما روی این مسئله حساس شدیم، هر چند که می‌دانستیم که افرادی بدون مجوز در فضای مجازی در حال فعالیت‌اند و به این نتیجه رسیدیم که به هر حال افرادی هستند که هیچ‌گونه مدرکی حتی در حوزه روان‌شناسی و مشاوره ندارند، اما خودشان را تحت عنوان روان‌شناس و مشاور به مردم معرفی کردند و در حال فعالیت هستند و بعضا این خطاها مربوط به این افراد است. به هر حال سازمان روی این موضوع می‌خواست کار کند و از وظایف مهم آن بوده است. خب بر حسب قانون ما هیات‌های بدوی و تجدیدنظر داریم و ما همه این راه‌ها را رفتیم. مثلا آقای شهرام اسلامی را ما از او شکایت کردیم. ایشان در پرونده‌ای که در سازمان در اختیار ما هست ایشان فقط یک فوق دیپلم مکانیک داشت و در نهایت به‌دلیل لابی‌هایی که وجود داشت ایشان تبرئه گرفت.

وی عنوان کرد: حتی در صدا و سیما می‌دیدیم که بعضی از این افراد دعوت می‌شوند و صدا و سیما هم کارش خیلی حساس است و می‌دیدیم که اینها از یکسری کانال‌ها ورود پیدا کردند که به هر حال صدا و سیما در جریان نبوده است و باعث این می‌شود که مرجعیت برای مردم پیدا کنند و حتی سایر رسانه‌ها دیگر نیز همین‌طور بود.

حاتمی گفت: کرونا هم که وارد ایران شد این مسئله را تشدید کرد. به‌دلیل این‌که مردم قرنطینه شدند، نیاز داشتند که به‌خاطر مسائلی که در حوزه سلامت روان اتفاق افتاده بود که واقعا هم مسائل و مشکلات زیادی وجود داشت. هرچند روان‌شناسان و مشاوران ما شبانه‌روز فعالیت می‌کردند و مشاوره می‌دادند. اما، خب اینها امکانات بیشتری داشتند و مثل قارچ در فضای مجازی فعالیت می‌کردند و به مردم مشاوره می‌دادند که نتیجه آن این شد که آسیب‌های اجتماعی و روانی افزایش پیدا کرد. سوءاستفاده‌های مالی، فرهنگی و… اتفاق افتاد و ما بر حسب مسئولیتی که داشتیم به قوه قضائیه و جاهای دیگر نامه‌های زیادی نوشتیم و در نهایت چون نتیجه نگرفتیم به این جمع‌بندی رسیدیم که کار را به خود مردم واگذار کنیم. یعنی دیگر از خودمان سلب مسئولیت کنیم و مسائل را با مردم در میان بگذاریم و بگوییم که ما اطلاع‌رسانی کردیم دیگر خوددانید. به همین خاطر پنج شش ماه است که ما می‌گوییم که می‌خواهیم این لیست را منتشر کنیم. چرا من این زمینه‌سازی‌ها را می‌کردم؟ به‌خاطر این‌که خیلی از این دوستان حواسشان را جمع کنند و بیایند مسائلشان را با دکتر حبی حل کنند. ما این‌طور نبود که به فرض یک لیستی تهیه کنیم و بیاییم منتشر کنیم، نه ما سه سال شبانه‌روز زحمت کشیدیم و به همه این افراد تماس گرفتیم. بعضی از این افراد اصلا جواب نمی‌دادند، بعضی اصلا نمی‌آمدند، بعضی می‌گفتند هر کاری می‌خواهید بکنید.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره عنوان کرد: ما اصل اول را بر پیشگیری و تعامل گذاشتیم که این مسئله به گونه‌ای حل شود. ولی وقتی که دیدیم مردم شکایت‌های زیادی دارند، وقتی که دیدیم مسئله دارد پیچیده می‌شود و کرونا هم خیلی این مسئله را تشدید کرد کار را به خود مردم واگذار کردیم و همان‌طور که قبلا هم گفتم ما در صدد این برآمدیم که این کسانی که در وهله اول هیچ‌گونه مدرکی در حوزه روان‌شناسی و مشاوره ندارند یا مجوزی از سازمان ندارند در نهایت ما آن‌ها را معرفی کنیم و در نهایت 144 نفر را که هفته گذشته به مردم معرفی کردیم. من همین جا در پرانتز یک عذرخواهی هم از مردم کنم. من از مردم شریف ایران واقعا به‌عنوان سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره عذرخواهی می‌کنم. قصور ما را بپذیرید. آن کسانی که آسیب دیدند، آن کسانی که از آن‌ها سوءاستفاده شد و زیاد هم هستند بنده بیشترین اطلاعات را در این حوزه دارم، آسیب‌هایی که به این مردم زده شد و سوءاستفاده‌هایی که از مردم شد مقصر اول بنده هستم و من در حضور اصحاب رسانه عذرخواهی می‌کنم ولی همان‌طور که آقای دکتر حبی هم توضیح دادند ما تلاش کردیم، ما زحمت کشیدیم که این مسئله را توسط نهادهای مسئول حل کنیم ولی واقعیت این است که به بن‌بست رسیدیم و همه راه‌ها را رفتیم. بعضی از نهادهای دولتی که باید در کنار ما باشند، همراه ما باشند به همین روان‌شناسانی که صلاحیت ندارند مجوز می‌دهند که برو فعالیت کن و خیلی از آسیب‌های اجتماعی را همین نهادهای دولتی که مدعی هستند ایجاد کردند. خب واقعا باید از مردم عذرخواهی کنیم. اگر ما شهامت این را داشتیم لیست را منتشر کنیم شهامت این را هم داریم که از مردم عذرخواهی کنیم که به آن‌ها در این مدت آسیب رسیده و ما باید زودتر از این دست به این کار می‌زدیم و اطلاع‌رسانی کنیم.


بیشتر بخوانید:


وی گفت: این دوستانی که تحت عنوان روان‌شناس و هیچ‌گونه تحصیلاتی نداشتند یا من از کلمه روان‌شناس نما یا روان‌شناس زرد استفاده نمی‌کنم، غیر روان‌شناس فاقد مجوز را انتخاب کردم که استفاده کنم. ببینید آسیب‌هایی که اینها به مردم زدند اولین آسیبش این بود که اینها با کلمات فریبنده با کلمات زیبا بر اساس نیازهای مردم که به اینها مراجعه می‌کردند، فالور اینها بودند، پای صحبت‌های اینها می‌شستند، پروسه درمان و این‌که اینها باید بالاخره مشکلات خودشان را به یک متخصص واجد شرایط مراجعه کنند به تاخیر انداختند. یعنی چه؟ یعنی این‌که یک فردی که افسردگی داشته و اگر با یک روان‌شناس حاذق مراجعه می‌کرد و می‌توانست حل شود، اینها با یک کلماتی که صحبت می‌کردند که ما حالا جنبه بیشتر نصیحت هم داشته و جنبه‌های زیبا داشته این سرگرم این کلمات می‌شده و از پروسه درمان عقب می‌افتاده و نهایتا به یک اختلال مزمن تبدیل می‌شده است و وقتی که مزمن شد دیگر نمی‌شود درمانش کرد. یعنی عملا این مشکلات و آسیب‌ها را افزایش دادند به‌خاطر این‌که تخصص ندارند.

حاتمی عنوان کرد: مسئله روان‌درمانی، مسئله خدمات روان‌شناسی و مشاوره به این سادگی نیست که مثلا به فرض با همین کلمات با همین صحبت‌های (زیبا) بشود درمان کرد. ما طرح‌واره درمانی داریم، ما جلسات خیلی تخصصی داریم، ما تکنیک‌های بسیار پیچیده‌ای داریم که بتوانیم یک مشکلی را که در دوران کودکی شکل گرفته و الان خودش را بروز داده حل کنیم. یکی از این دوستان که مدرکش را گذاشته بود که مثلا رفته در یکی از دانشگاه‌های آمریکایی مثلا دوره کوتاهی دیده و حالا بر اساس آن آمده زوج‌درمانی کند. مگر چنین چیزی می‌شود؟ اصلا چنین چیزی امکان ندارد. حتی اگر سه مقطع هم مدرک روان‌شناسی داشته باشد حتما باید در یک جایی صلاحیت او تایید شود که می‌تواند این کار را انجام دهد.  من اعلام کردم در صحبت‌های قبلی که اگر مدرکی دارید منتشر کنید. هیچ‌کدام طی یک هفته گذشته نتوانستند مدرکی را رو کنند. پس کار اینها از بنیان اشکال داشت.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: آقای دکتر شهرام محمدخوانی را همه می‌شناسید. یکی از روان‌شناسان خوب ماست که کار روان‌درمانی انجام می‌دهد و بنده هم خیلی قبولشان دارم. ایشان با من تماس گرفت گفت بنده یک مراجعه‌کننده داشتم، این فرد یک اختلال شخصیتی خیلی شدید داشته است و من حدود 20 جلسه روی او کار کردم و بالاخره ایشان را مدیریت کردم شاید به آن مرحله اول هم برنگشته باشد خلاصه از نظر خودم کار درمان را خوب انجام دادم. ایشان رفت و بعد از مدتی متوجه شدم که ایشان یک صفحه‌ای زده و همان کار من را دارد انجام می‌دهد. به‌عنوان روان‌شناس و درمان‌گر خودش را معرفی کرده و همان مطالبی که تحت درمان با من بوده را به مردم آموزش می‌دهد و پول‌های گزافی می‌گیرد و حتی چون تبلیغات فریبنده دارد از من هم بیشتر کار می‌کند. خیلی از موارد اینگونه هست که افراد رفتند تحت درمان قرار گرفتند و بعد یک چیزی یاد گرفتند و یک کتابی هم خواندند و بعد آمدند و دارند به مردم خدمان روان‌شناسی و مشاوره می‌دهند. حالا غیر از این مسئله انرژی درمانی هست، مسئله عرفان‌های نوظهور و عرفان حلقه است و دوره‌های خودشناسی که گذاشتند و کوچینگ که از یک اصطلاح اینچنینی استفاده کردند برای این‌که بتوانند در قالب آن مطالب روان‌شناسی را روی مردم کار کنند. کوچینگ یک بخشی از آن مربوط به رفتار می‌شود، مربوط رسیدن به هدف می‌شود، انگیزه‌آفرینی می‌شود، تربیت می‌شود که همه روان‌شناسی است. نمی‌توانید بگویید که مثلا کوچینگ روان‌شناسی نیست و کسب‌و‌کارهای مختلفی را اینها ایجاد کردند.

وی افزود: در لیست دوم ما هم افراد مشهوری وجود دارند. کسانی که می‌آید تحت عنوان مهندس و پزشک یا هر چیز دیگر است و روان‌شناس نیست و می‌آید روی باورها، روی تفکر، روی اندیشه، روی به قول خودشان تکنولوژی فکر کار می‌کند و برای تغییر آن‌ها از یک پروسه‌های روان‌شناختی استفاده می‌کند، مثل اعتماد به نفس ، مثل عزت نفس، مثل چیزهایی از این قبیل آیا این دخالت در کار روان‌شناسی و مشاوره نیست؟ آیا این بی‌اعتبار کردن روان‌شناسی و مشاوره نیست؟ من یک مورد را فقط به شما عرض کنم. یک نفری ادعا داشت که مثلا من 3 هزار نفر را درمان کردم ما هم گفتیم پس ما یک نفر را به‌صورت تصادفی انتخاب می‌کنیم و می‌رویم ببینیم درمانی صورت گرفته یا خیر؟ ایشان رفت و جواب تلفن ما هم نداد. ببینید اینها همه فریبنده است و می‌خواهند از نیازهایی که مردم دارند سوءاستفاده کنند و ما روی این مسئله مسئولیت داریم.

وی گفت: کسانی هستند که رفتند ثبت شرکت‌ها یا رفتند بعضی از نهادها مجوزهای مرکز یا موسسه گرفتند تحت عنوان موسسه کارهای غیرمجاز انجام می‌دهند. در آینده نیز ما موسسات و مراکز غیرمجاز را به مردم معرفی می‌کنیم. ما با کسی شوخی نداریم. کسی که رفته سازمانی یک مجوزی داده ولی خودش که تخصص این کار را ندارد و تحت آن مجوز فعالیت می‌کند و خیلی از آسیب‌ها را آن‌ها افزایش دادند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: کسانی هم هستند که تخلفات زیادی کردند. اینها تحصیلات روان‌شناسی هم دارند. حتی عضو سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره هستند ولی پروانه ندارند. به آقای دکتر حبی عرض می‌کنیم که اینها را دربیاورند و به مردم معرفی کنند. طرف آمده بر اساس آن چیزی که تخصصش نیست و در حال سوءاستفاده در فضای مجازی است یا احکامی بر علیه آن صادر شده اینها هم باید معرفی شوند. چرا نباید معرفی شوند؟ اگر روان‌شناس ما هم تخلفی صورت داده باید آن‌ها هم معرفی شوند که در ادامه حتما ما این کار را خواهیم کرد.

حاتمی اظهار کرد: البته باید منصفانه صحبت کنیم در این یک هفته‌ای که اسامی (لیست اول) منتشر شد خیلی از دوستان گفتند ما نمی‌دانستیم و معذرت خواهی کردند، صفحات خود را تغییر دادند و حتی یک نفر گفت من روان‌شناس نیستم، من جامعه‌شناسم، من اقتصاددان هستم. خب این خیلی خوب است یعنی اگر فرض کنید که دوستان بیایند کار اصلاحی انجام دهند من فکر می‌کنم آقای حبی مشکلی نداشته باشد و حتی از سایت هم می‌تواند اسمشان را بردارد. نگاه ما نگاه اصلاحی است. الان هم فقط به مردم اطلاع‌رسانی کردیم که مردم بدانند این صفحه، این فرد نه مجوز دارد، نه صلاحیت دارد و در عین حال آسیب‌های روانی و اجتماعی را افزایش داده است. به هر حال خیلی‌ها صفحات خود را تغییر دادند. ما دیروز که داشتیم رصد می‌کردیم دیدیم که صفحات خیلی‌ها تغییر داده شده است. اینها خوب است. حداقل این برای ما ارزشمند است که اگر دیگر فعالیت نکنند اگر مثلا دیگر این صفحه را بالا نیاورند. همین که طی این یک هفته تغییر دادند خودش چیز مهمی است و ما از این مسئله استقبال می‌کنیم.

وی گفت: پیشنهاد ما به‌طور مشخص این است که رسانه‌ها حتما از این حرکت بسیار خوبی که مورد تایید مردم است و مردم از اینحرکت استقبال کردند حمایت کنند و همین‌طور که حمایت کردند طی این هفته و لازم می‌دانم که واقعا از رسانه ملی که خیلی روی این مسئله اهتمام ورزیدند در این یک هفته گذشته تشکر کنم. هرچند که گذشته این اشتباهات صورت گرفته بود ولی به هر حال در این هفته پا به پای ما حتی جلوتر از ما روی این مسئله غیرروان‌شناسان کار کردند و سایر رسانه‌ها و حتی من با خیلی از سردبیر رسانه‌ها که صحبت می‌کردم خود اینها متاسف بودند که چرا این شرایط در یکی دوسال پیش آمده که به مردم آسیب رسیده و پیشگیری نشده است. به هر حال من به رسانه‌ها پیشنهادم این است که همچنان این مسئله را فراموش نکنند. از رسانه ملی می‌خواهم و در این هفته یک نامه هم خواهم نوشت که یک مقدار برنامه‌های بیشتری بر اساس نیازهای مردم در حوزه روان‌شناسی و مشاوره پخش کنند. همین سوال و جواب‌ها (نشست‌های خبری)، همین نیازهایی که دارند از طریق شبکه‌های متنوعی هم که وجود دارد. روان‌شناسان خیلی خوبی ما در کشور داریم که اینها می‌توانند نیازهای رسانه‌ها را برطرف کنند. حالا فکر می‌کنم اصلا یک دبیرخانه‌ای شکل بگیرد که اگر مثلا روزنامه همشهری، روزنامه ایران، شبکه‌های تلویزیونی و… می‌خواهند روی یک موضوع خاصی کار کنند بتوانند کارشناسان مورد تایید سازمان را به آن‌ها معرفی کنند. سرگردان نباشند که به کسی مراجعه کنند که آن فرد همین شرایط را داشته باشد.

حاتمی اظهار کرد: از قوه قضائیه عاجزانه می‌خواهم که روی این مسئله و درخواست‌هایی که ما سابق داشتیم اهتمام بیشتری داشته باشند و از همه مهم‌تر از دولت می‌خواهم که به هر حال مردم الان شدیدا به خدمان روان‌شناسی و مشاوره نیاز دارند و تمکن مالی ندارند که به روانشتاسان و مشاوران مراجعه کنند. چه بسا بعضا همین افراد که اول آمدند تحت صفحات رایگان یکسری مطالب را به مردم گفتند و وقتی فالورها و طرفدارهای خود را جمع کردند آن موقع سوءاستفاده کردند. مردم چون نیاز داشتند به این خدمات دنبال اینها رفتند. من از هیات دولت و از ریاست محترم جمهوری می‌خواهم که این بیمه‌های پایه و تکمیلی را که قانون هم این مسئله را در برنامه توسعه ششم دیده است وضع کنند. ما در شرایط بحران هستیم. در شرایطی هستیم که مردم به شدت به خدمات روان‌شناسی و مشاوره نیاز دارند اما تمکن مالی ندارند و تنها راه‌حل و راه‌کار همین وضع کردن بیمه‌هاست و ما حداقل درخواست را از آقای رئیسی ریاست محترم جمهوری داریم که این کار را انجام بدهند و در شرایط بحران هم هر نوع کاری، دستوری و تغییر قانونی امکان ‌پذیر است و می‌توانند این قضیه را انجام دهند.

وی گفت: در نهایت برای این‌که یک هماهنگی ایجاد شود بین نهادهای ناظر و مجری و این گلایه‌های سازمان وجود نداشته باشد که چرا آن سازمان مجوز داده چرا تقویت کرده چرا چنین چیزی شده …به نظر می‌رسد که باید شورای هماهنگی ملی برای این موضوع ایجاد شود. ما صد نفر از این صفحات را فالورهای آن‌ها را شمردیم، 35 میلیون دنبال‌کننده داشتند. این پیام دارد به همین خاطر این پیام را اگر ما بگیریم باید روی آن کار کنیم و تبدیل به فرصت کنیم و برای این‌که تبدیل به فرصت کنیم قطعا باید هم‌اندیشی داشته باشیم، تعامل داشته باشیم، همراهی و همکاری داشته باشیم و به لسانات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره توجه کنیم.  الان بزرگ‌ترین گلایه ما از نهادهای دولتی همین است که تخصصی به موضوعات نگاه نمی‌کنند. به‌طور تکلیفی به موضوعات نگاه می‌کنند. تکلیف خود را انجام می‌دهند. حی مرکز راه‌اندازی می‌کنند و اینها هم به مردم آسیب می‌زنند. وقتی شما یک مرکز یا موسسه را به کسی مجوز می‌دهید که حتی در صلاحیت خودتان هم نیست و بعد آن فرد می‌رود در موسسه خود خدمات روان‌شناسی و مشاوره توسط خودش و اطرافیانش می‌دهد در واقع شما دارید این آسیب‌ها را افزایش می‌دهید. نکنید این کار را و بیایید به آنچه که سازمان تخصصی خوش‌نام به شما توصیه می‌کند انجام دهید. الان وزارت ورزش و جوانان با ما یک تعامل بسیار خوبی در چند سال گذشته برقرار کرده و نتیجه‌اش این است که 500 مرکز تخصصی که اکثرا هم عضو هیات علمی دانشگاه هستند راه‌اندازی شده وخدمات خوبی هم دارند می‌دهند.

حاتمی گفت: نکته آخر افرادی هستند که به‌عنوان حامیان این غیر روان‌شناسان و فاقد مجوز تهدیدهایی را علیه کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند انجام دادند. از دوستان می‌خواهم که این یک مطالبه مردمی است. مربوط به ما نیست، مربوط به رسانه‌ها هم نیست یک مطالبه مردمی است و مردم الان دارند می‌گویند که چرا شما زودتر از اینها افرادی را که تخصص نداشتند، مجوز نداشتند، صلاحیت نداشتند تو این حوزه معرفی نکردید. شما هم منافعتان را بگذارید کنار، بیایید در کنار ما قرار بگیرید و حمایت کنید از این جریانی که ایجاد شده و این جریان فراگیر است. قطعا بسیاری از نهادهای نظارتی از این حرکت ما حمایت کردند و قطعا ما به نتیجه خواهیم رسید. تا همینجا هم به نتیجه رسیدیم. انشالله که بتوانیم آن‌چه که منظور ن نظر است و آن هم اعاده حقوق مردم، اعاده حقوق روان‌شناسان و مشاوران است دستیابیم.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
خبرنگار
فرزانه نژادیان
منبع
پایگاه خبری موفقیت شناسی

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا