یقه آبی‌ها دوشادوش پژوهشگران/ صنعت و دانشگاه در راه جهش تولید

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری، شعار خاصی را برای هر یک از روزهای این هفته در نظر گرفته است که هر روز در گزارش ویژه‌ای به بررسی آن شعار خواهیم پرداخت. شعار مصوب روز دوشنبه ۲۴ آذر، «پژوهش، فناوری و جهش تولید» است.

در علم اقتصاد، تولید به معنی تهیه کالا و خدمات با استفاده از منابع و امکانات موجود توسط انسان است. با این حال، با ورود فناوری به حوزه صنعت، تولید در سطح جدیدی مطرح شده است و دیگر مانند سابق نیاز نیست انسان در بسیاری از فرایندها به صورت مستقیم دخالت کند. فناوری نه تنها از نظر نوآوری کمک شایانی به تولید کرده است، بلکه بهره‌مندی از روش‌های سریع‌تر و کارآمدتر را نیز مقدور ساخته است. در عین حال تحقق «جهش تولید» بدون به کارگیری مناسب فناوری غیرممکن است.

تا همین چند دهه پیش صنایع تولیدی را به عنوان مشاغلی صرفاً  یقه آبی می‌شناختند(به معنی استفاده از کارکنانی که به انجام کارهای یدی مشغول هستند)، اما امروزه همه چیز به دلیل پیشرفت‌های فناوری به سرعت تغییر کرده است. با توجه به این موارد، در این گزارش مروری بر سه حوزه اصلی که فناوری می‌تواند در مسیر جهش تولید بر آن تأثیر بگذارد خواهیم داشت.

به حداکثر رساندن کارایی

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای فناوری در زمینه بهبود تولید، به حداکثر رساندن کارایی است. این بدان معنی است که فناوری با کاهش زمان تولید و خودکارسازی کارهای تکراری و وقت‌گیر، امکان استفاده از زمان به بهترین شکل ممکن را مقدور می‌سازد. یک نمونه از فناوری‌هایی که می‌تواند تجارت و کسب‌وکار را بهبود ببخشد، چاپ سه‌بعدی است. این فناوری در حال دگرگون‌سازی صنعت تولید است. از جمله مزایای چاپ سه‌بعدی در صنایع می‌توان به کاهش زمان طراحی، کاهش زمان چرخه تولید، کاهش نرخ ضایعات و افزایش انعطاف‌پذیری اشاره کرد. در واقع، چاپ سه‌بعدی در آینده نزدیک به اندازه‌ای در زمینه تولید تأثیرگذار خواهد بود که بسیاری از همین حالا گمانه‌زنی می‌کنند نیروی کار صنایع باید نگران جایگزین خود باشند.

فناوری در زمینه‌های مختلفی اثرگذار است و کارایی را افزایش می‌دهد. به طور کلی هر چیزی که به تمرکز شرکت روی کار اصلی خود کمک کند به جهش تولید نیز کمک کرده است. به عنوان مثال در بسیاری مواقع از انسان برای پاسخ به ایمیل‌هایی که اغلب مشابه یکدیگر هستند استفاده می‌شود. اما با خودکارسازی ایمیل‌ها می‌توان نیروی کار مزبور را در جهت هدف اصلی مورد استفاده قرار داد و بدین طریق به رونق تولید کمک کرد.

برای افزایش کارایی لازم است تا جای ممکن تمامی امور غیرمرتبط با هدف اصلی که همانا توسعه کمی‌وکیفی تولید است کمینه ساخت. برای مثال بررسی هویت کارگران در سیستم مدیریت منابع انسانی، تقاضای مرخصی و… از مواردی هستند که مهم هستند اما ضرورتاً باید اتوماسیون شوند. عده‌ای اعتقاد دارند تمام سرمایه‌گذاری‌های فناوری را باید تنها روی خط تولید که مهمترین قسمت کار است معطوف کرد. با این حال تحقیقات نشان می‌دهد اتوماسیون تمام زمینه‌های کسب‌وکار از بخش مالی و منابع انسانی گرفته تا بازاریابی و حتی فروش به جهش تولید کمک می‌کند. ذکر این نکته ضروری است که مکانیزه ساختن بخش‌های مختلف سازمان لازم است با مشورت نهادهای مجرب فناوری اطلاعات صورت بپذیرد.

مدیریت داده‌ها

شرکت‌های تولیدی معمولاً داده‌های انبوهی را مدیریت می‌کنند. از آنجایی که بیشترِ صنایع با زیرساخت‌های عظیم سر و کار دارند، مسائل نرم‌افزاری اغلب مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرد. اما حقیقت این است که ما اکنون در عصر کلان‌داده‌ها به سر می‌بریم و در این موضوع هم مانند هر حوزه‌های دیگر اگر دانش کافی را در مورد نحوه مدیریتش نداشته باشیم دچار مشکل خواهیم شد. تقریباً هیچ شکی وجود ندارد که مدیریت بهتر داده‌ها برای افزایش کمی‌وکیفی یک تجارت تولیدی ضروری است و جهش تولید را در پی دارد. ازاین‌رو به نفع شرکت‌هاست که روش‌های موثرتری برای مدیریت داده بیابند و اینجا همان نقطه‌ای است که فناوری وارد عمل می‌شود.

سازمان‌هایی وجود دارند که تخصص‌شان در کمک به پشتیبانی و مدیریت رایانش ابری است و از طریق آنها می‌توان اطمینان حاصل کرد که حجم عظیم داده‌ها به طور ایمن ذخیره شده است. صنایع تولیدی باید به فکر پیدا کردن یک نرم‌افزار مدیریت داده مؤثر باشند تا داده‌های جمع‌آوری‌شده  برای آینده قابل استفاده باشد.

از طریق داده‌ها می‌توان پیش‌بینی‌های مختلفی را در مورد عملکرد سازمان داشت که به رونق تولید کمک می‌کند. برای مثال داده‌های مربوط به استقبال از یک محصول خاص نشان می‌دهد باید روی این محصول و اقلام مشابه با آن بیشتر تمرکز کرد. با این حال، مدیریت داده‌ها مسئولیت بزرگی است. داده‌ها فوق‌العاده ارزشمندند بنابراین باید اطمینان حاصل کرد که هنگام ذخیره‌سازی آنها اقدامات مناسبی صورت می‌پذیرد. در گام اول لازم است داده‌ها را رمزگذاری کنید و از آنها پشتیبان تهیه کنید تا در صورت وقوع جرایم اینترنتی و حملات سایبری از حفاظت مناسب ضدبدافزار برخوردار باشند. علاوه بر این، باید به مدیران و کارکنان آموخت که چگونه از طریق محافظت از رمز عبور و اجتناب از  لینک‌ها و ایمیل‌های غیرمعتبر، کامپیوترهای شرکت و کارخانه را ایمن نگه دارند.

هرچند اکثر افراد و حتی کارشناسان امنیتی صنایع تولیدی را جولانگاه جرایم اینترنتی در نظر نمی‌گیرند، اما تحقیقات نشان داده است مشاغل کوچک‌تر یا صنایع با درجه امنیتی پایین‌تر همواره در معرض خطر امنیتی قرار دارند. مجرمان اینترنتی معمولاً به دنبال صنایعی هستند که ممکن است در محافظت از داده‌هایشان، سستی بیشتری به خرج دهند بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که در محافظت از داده‌های شرکت تولیدی همه اقدامات احتیاطی ممکن را انجام دهید.

افزایش بهره‌وری

پیش از پرداختن به اهمیت «بهره‌وری» در جهش تولید ذکر این توضیح لازم است که در بهره‌وری، میزان تولید را براساس گذشت زمان اندازه‌گیری می‌کنند در حالی که در «کارایی» ورودی در قیاس با خروجی اندازه‌گیری می‌شود. به طور بدیهی بهره‌وری هنگام اداره یک کار تولیدی مهم است زیرا هرچه بهره‌وری بالاتر باشد، تولید بیشتر و سریع‌تری خواهیم داشت. به عبارت دیگر جهش تولید در گرو ارتقای بهره‌وری است.

فناوری نقش عمده‌ای در افزایش بهره‌وری دارد و جستجوی راه‌حل‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری جدید می‌تواند برای توسعه کسب‌و‌کار ایده‌آل باشد. برای مثال می‌توانید وقت بگذارید و راه‌حل‌های دیجیتالی موجود را که به برنامه‌ریزی و نظارت بر گردش کار کمک می‌کند به کار ببندید. به طور کلی اتوماسیون ایده خوبی است زیرا می‌تواند به کاهش خطا کمک کند و بر سطح بهره‌وری تأثیر مثبت بگذارد زیرا اغلب خطای انسانی باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود.

ثابت شده است که هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، تهیه مواد اولیه در زنجیره تأمین را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و فروش را تا ۳۵ درصد می‌افزاید. این مسئله نشان می‌دهد وقتی از فناوری به روش صحیح استفاده کنیم، تا چه اندازه می‌توانیم همزمان در منابع صرفه‌جویی کنیم و هم تولید را افزایش دهیم.

همیشه در تولید امکان جهش و پیشرفت وجود دارد و این امر خصوصاً در صنایع نیز صادق است. با توجه به اینکه فناوری می‌تواند نسبتاً تخصصی باشد و وظایف تکراری را به نحو احسن انجام دهد، به ساده‌سازی فرآیندها و اطمینان از حداکثر بهره‌وری کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا