رحمت صادقی: تدوین دانشنامه موسیقی برای شهر خلاق موسیقی جهان ضروری است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس دانشگاه کردستان، با تاکید بر تهیه دانشنامه موسیقی در راستای شهر خلاق موسیقی، گفت: ما معتقدیم تمامی استانداردها و اصول علمی باید رعایت شود و به خاطر کمبود زمان نباید اعتبار علمی دانشگاه را زیر سوال ببریم و بتوانیم کاری آبرومند را برای موسیقی کردی انجام دهیم.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، دکتر رحمت صادقی، امروز سه شنبه در نشست مشترک دانشگاه و شهرداری سنندج به منظور انعقاد تفاهم‌نامه دانشنامه موسیقی در راستای شهر خلاق موسیقی، که در سالن جلسات ریاست دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: متولی شبکه شهرهای خلاق در جهان یونسکو است که یک سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی است و در کشور ما هم نهاد مرتبط با یونسکو زیر مجموعه وزارت علوم است بنابراین در رابطه با انتخاب شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی، دانشگاه کردستان باید پای ثابت و اصلی این کار باشد.

وی افزود: هدف یونسکو از شبکه شهرهای خلاق رفاه مردم، آسایش، توسعه شهرها، صلح و زیست‌پذیر بودن شهرها است و این بدین معناست که همه ما از آن نفع می‌بریم چنانچه اگر شهر برای زندگی مناسب‌تر باشد، هم زندگی در آن برای ما راحت تر بوده و هم موجب پیشرفت دانشگاه خواهد شد.
رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به حضور دانشجویان خارجی در دانشگاه کردستان، عنوان کرد: دانشگاه کردستان یکی از دانشگاه‌های موفق در جذب دانشجویان خارجی است که از جمله دلایل انتخاب این دانشگاه از سوی دانشجویان خارجی علاوه بر ظرفیت‌های دانشگاه و سطح علمی آن، زیبایی شهر و جذابیت‌های آن است و این نشان‌دهنده آن است که همه از زیبایی و پیشرفت شهر منتفع خواهیم شد.

وی با اشاره به انتخاب سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی، تصریح کرد: شهرداری تنها مسئول و متولی این امر مهم نیست بلکه ما قبول داریم که دانشگاه کردستان هم در راستای مسئولیت اجتماعی خود و با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در این راستا وظایفی بر عهده دارد.
صادقی دانشکده هنر و گروه‌های موسیقی، معماری و شهرسازی، حضور اساتید سرآمد و برجسته در دانشگاه، پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان و گروه‌های زیر مجموعه آن و دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی را از جمله پتانسیل‌های دانشگاه برای نقش‌آفرینی در این مسئله دانست و آمادگی دانشگاه برای همکاری را اعلام کرد

با اشاره به تلاش‌های گروه موسیقی دانشگاه کردستان، اظهار کرد: برای حمایت از این گروه و سایر گروه‌های آموزشی که در راستای مسئولیت اجتماعی کار کنند، آمادگی خود را اعلام می‌کنیم.

دکتر صادقی ادامه داد: تهیه دانشنامه، اختصاص بخشی از پژوهش‌ها به این مسئله، چاپ کتاب، برگزاری رویدادهای مختلف و همکاری‌های بین‌المللی نظیر ارتباط با سایر شهرهای خلاق جهان و انعقاد تفاهم‌نامه با آنها و برگزاری کنفرانس‌های مشترک از جمله اقداماتی است که می‌توانیم در رابطه با شهر خلاق موسیقی در دانشگاه انجام دهیم.

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه ضمانت اجرایی تفاهم‌نامه کم است، تاکید کرد: در رابطه با شهر خلاق موسیقی می‌توانیم یک قرارداد سه جانبه بین دانشگاه، شهرداری سنندج و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی منعقد کنیم اما عقد قرارداد را می‌توان به ارائه پروپوزال و برآورد هزینه منوط کرده و سپس در شورای برنامه‌ریزی استان برای تصویب آن تلاش کرده و اعتباری را برای انجام آن جذب کنیم.

وی ضمن اشاره به تهیه دانشنامه موسیقی در راستای شهر خلاق موسیقی، تاکید کرد: ما معتقدیم تمامی استانداردها و اصول علمی باید رعایت شود و به خاطر کمبود زمان نباید اعتبار علمی دانشگاه را زیر سوال ببریم و بتوانیم کاری آبرومند را برای موسیقی کردی انجام دهیم.

در این نشست انور رشیدی، شهردار سنندج ضمن اشاره به اقداماتی که قرار بود توسط شهرداری برای دانشگاه انجام شود، اظهار کرد: سه موضوع قرار بود توسط شهرداری انجام شود که یکی از آنها انتقال آب سد قشلاق بود که تفاهم‌نامه و قرارداد انجام شده و روال اداری خود را طی می‌کند.

وی افزود: حدود چهار کیلومتر جدول سازی و پیاده رو سازی دور دانشگاه بوده که در شان دانشگاه نبود و توسط شهرداری در دستور کار قرار داده شد و در این فصل عمرانی کامل خواهد شد.

شهردار سنندج همچنین از تملک و تهاتر املاک اطراف درب دانشگاه کردستان در میدان شهید ناهید فاتح کرجو خبر داد و گفت: از این طریق درب دانشکده کشاورزی را  هم برای دانشگاه، آزاد می‌کنیم و مزاحمت ایجاد شده از طریق این املاک را برطرف خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: اقدامات مربوط به شهر خلاق موسیقی تنها بر عهده یک اداره و سازمان خاصی نیست، شهرداری به عنوان دبیرخانه و نماینده کار را آغاز کرد اما بدون تلاش سایر بخش‌ها، ثبت سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی که برند جهانی مثبتی است، ممکن نمی‌شد.

رشیدی از احداث ۱۰ هزار متر فضای سبز به عنوان پارک موسیقی در بلوار کردستان خبر داد و یادآور شد: پارک سپیدار را مرمت و بازسازی می‌کنیم و این اقدامات خوبی در راستای تعهداتی است که به یونسکو داده شده است.
وی به محتوای تولید شده در این رابطه نیز اشاره کرد و افزود: مجموع این اقدامات موجب انتخاب سنندج به عنوان پایتخت نوروز جهان شد و در نهایت تاثیرات غیرمستقیمی در فرهنگ، گردشگری و اقتصاد هنر خواهد داشت.
شهردار سنندج با تاکید بر این موضوع که این اقدامات نیازمند پشتوانه علمی است، عنوان کرد: بر این اساس تصمیم گرفته شد تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه کردستان منعقد شود تا دانشنامه موسیقی تدوین شود.
وی به سایر اقدامات صورت گرفته در این راستا اشاره کرد و خواستار همکاری دانشگاه کردستان به عنوان یک نهاد آکادمیک بین‌المللی شد.

در ادامه این نشست محمد میرزائی کوتنائی مدیر گروه موسیقی دانشگاه کردستان با اشاره به اهمیت تامین مالی نوازندگان افزود: اگر نوازندگان، از شهر خلاق موسیقی منتفع نشوند قطعا در آینده همکاری نخواهند کرد و نمی‌توان به صورت رایگان انتظار کار داشته باشیم.

در ادامه کژوان ضیاء‌الدینی عضو هیأت علمی گروه موسیقی دانشگاه کردستان تصریح کرد: پتانسیل‌های بسیاری در گروه موسیقی دانشگاه کردستان وجود دارد و باید از این ظرفیت و همچنین تاریخ و پیشینه موسیقی در استان کردستان استفاده کنیم.

دکتر حسین دانش‌مهر نیز با اشاره به نقش مهم دانشگاه کردستان در اجرای مسئولیت اجتماعی خود، افزود: دانشگاه کردستان همواره در قبال انجام مسئولیت اجتماعی خود جزو دانشگاه‌های برتر بوده و همکاران این دانشگاه به تناسب از دانشکده‌های مختلف بازوی دسته‌های اجرایی، نظام سیاست‌گذاری و مشورتی بوده‌اند و همواره اعلام آمادگی کرده‌اند.

همچنین دکتر بختیار بهرامی از دانشکده هنر و معماری افزود: سنندج شهر خلاق موسیقی شده و هدف این است که موسیقی وارد زندگی روزمره انسان‌ها شود و ما باید کاری بکنیم مردم از دیگر کشورها بیایند و از سنندج دیدن کنند.

گفتنی است این جلسە در راستای عقد تفاهم‌نامە فی ما بین در خصوص تدوین دانشنامە موسیقی کوردی برگزار شد، کە در قالب برنامە چهارسالە توسعە شهر خلاق دنبال می‌شود. 
شبکه شهرهای خلاق یونسکو از سال ٢٠٠٤ و بە منظور ایجاد توسعە فرهنگی در شهرهای عضو شبکە تاسیس شد و سنندج از سال ٢٠١٩ عضو این شبکە در حوزە موسیقی است و این ثبت با استناد بە میراث موسیقایی شهر سنندج صورت گرفتە است. 
همچنین دانشگاە کردستان یکی از نقش‌آفرینان این پروژە توسعە محور بودە و تفاهم‌نامە فی ما بین گام مهمی در این خصوص محسوب می‌شود.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا