محمد مقیمی: فعالیت در انجمن‌های علمی امتیاز ویژه برای متقاضیان جذب هیئت علمی و تحصیل در مقاطع بالاتر باشد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس دانشگاه تهران گفت: فعالیت در انجمن‌های علمی به عنوان یک امتیاز در زمینه جذب هیئت علمی و تحصیل در مقاطع بالاتر در نظر گرفته شود چراکه تجربه نشان می‌دهد که این افراد مسئولیت‌پذیر بوده و به مرحله خودشکوفایی رسیده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از آنا، مراسم تجلیل از برگزیدگان و عوامل اجرایی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی حرکت با حضور سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، هادی بهرامی احسان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران و محمدعلی اسلامی مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در تالار امیرکبیر معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران برگزار ‌شد.

سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در مراسم تقدیر از برگزیدگان دانشگاه تهران در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی حرکت، درباره سازوکارهای دانشگاه در دوره مدیریتی جدید جهت تقویت فعالیت‌های دانشجویی در انجمن‌های علمی دانشجویی، گفت: فعالیت ۱۴۳ انجمن علمی دانشجویی در دانشگاه تهران ظرفیت و سرمایه بسیار ارزشمندی است که باید پاس داشته شود و حتی فعالیت در انجمن‌های علمی به عنوان یک امتیاز در زمینه جذب هیئت علمی در نظر گرفته شود چراکه تجربه نشان می‌دهد که این افراد مسئولیت‌پذیر بوده و به مرحله خودشکوفایی رسیده‌اند و نسبت به علم و دانش تعصب دارند و فعالیت آنها در دانشگاه نه از سر تکلیف بلکه از روی عشق و علاقه است.

وی در بیان مصداق‌های دیگر برای تثبیت جایگاه انجمن‌های علمی دانشجویی در دانشگاه، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه، یکی از مولفه‌ها برای پذیرش دانشجوی استعدادهای درخشان، عضویت و فعالیت در انجمن‌های علمی دانشجویی با تایید این نهاد علمی در نظر گرفته شود.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه تشریح سازوکارهایی که دانشگاه تهران برای توجه بیشتر به انجمن‌های علمی در نظر گرفته است، گفت: طرحی توسط دانشگاه تهران تهیه شده که بر اساس آن پیشنهاد شده است که پرداخت به اعضای هیئت علمی بر اساس اثربخشی و کارایی ایشان در تحقق اهداف و ماموریت‌های دانشگاه صورت گیرد. این طرح در راستای رهنمودهای رئیس‌جمهور محترم تهیه شده است و با دستور ایشان در دستور کار شورای حقوق و دستمزد قرار گرفته و در حال عملیاتی شدن است.

وی یکی از محورهای اثربخشی اعضای هیئت علمی در تحقق اهداف و ماموریت‌های دانشگاه را میزان همکاری با تشکل‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویی برشمرد و تاکید کرد: امتیازگذاری درباره اینکه اعضای هیئت علمی چقدر برای انجمن‌های علمی زمان می‌گذارند، باید در دستورالعمل‌های مربوط به ارتقاء و پرداخت حقوق وارد شود.

مقیمی با تاکید بر اینکه همکاری اعضای هیئت علمی با تشکل‌ها و موضوع شاگردپروری باید در معیارهای ارتقا لحاظ شود، تصریح کرد: در حال حاضر درباره اینکه یک عضو هیئت علمی چقدر در شاگردپروری موفق بوده و توانسته است دانشجویان را ارتقا دهد، شاخص‌های مشخصی وجود ندارد و قطعا یکی از مصداق‌های بارز آن، همکاری با انجمن‌های علمی و مشارکت در برنامه‌های آموزشی و پژوهشی آنها است.

انجمن‌های علمی فرمانده کمپ‌های مهارت‌آموزی و کارورزی می‌‎شوند

رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگر سخنانش از اجرای بسته جدید تحول آموزش دانشگاه تهران از مهر ماه خبر داد و خاطرنشان کرد: در این بسته تحولی، یک سهم مهمی برای انجمن‌های علمی دانشجویی دیده شده است. رشته‌های علمی باید هر سه سال یک بار به‌روز شود و انجمن‌های علمی باید در این به‌روزرسانی فعال باشند تا تحول در نظام آموزشی اتفاق بیفتد. از فعالان انجمن‌های علمی دانشجویی انتظار می‌رود تا واقعیت‌های بیرونی در بازار کار را منعکس کنند و درباره چگونگی تحول، به‌روزکردن، بازنگری یا بازمهندسی رشته‌ها و سرفصل دروس اظهارنظر نمایند.

مقیمی همچنین به نقش فعالان انجمن‌های علمی دانشجویی در اجرای تفاهم‌نامه دانشگاه تهران با سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور به منظور مهارت‌آموزی دانشجویان اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، محیط بسیار خوبی برای کارورزی در شهرک‌های صنعتی فراهم می‌شود. در یک شهرک صنعتی که نزدیک به ۲ هزار شرکت مستقر هستند، کمپ‌های علمی به فرماندهی انجمن‌های علمی و با راهنمایی استادان برگزار خواهیم کرد تا دانشجویان به تناسب رشته‌ها به مدت مشخصی با محیط کار و صنعت آشنا شوند.

رئیس دانشگاه تهران درباره تخصیص اعتبار برای فعال‌سازی انجمن‌های علمی دانشجویی در زمینه فعالیت‌های پژوهشی نیز اظهار کرد: با این اعتبارات پژوهشی، محقق‌پروری می‌کنیم؛ عجین شدن دانشجو با پژوهش در دوران دانشجویی یک نوع سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است؛ چون وقتی این دانشجویان در جایگاه هیئت علمی یا پژوهشگران ارشد قرار می‌گیرند، مسیر پژوهش‌پروری و محقق‌پروری را تجربه کرده‎اند و بازدهی آنها برای جامعه نمایان‌تر خواهد بود.

درخشش دانشجویان در جشنواره حرکت سرمایه اجتماعی دانشگاه تهران است

هادی بهرامی احسان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران اظهار کرد: جشنواره حرکت به‎عنوان یک رویداد ویژه در بین مجموعه اتفاقات رخ داده در دانشگاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این رویداد محصول کار یک‌ساله و حتی چندساله انجمن‌های‌ علمی در سراسر کشور است که دانشجویان و جوانان با شگفتی‌آفرینی، خلق پیشرفت و تحول در رشته‌های مربوط به خود، توانستند یکی از پرده‌های امید، موفقیت و شکوه خلاقیت دانشجویی را به نمایش بگذارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران بیان کرد: خوشحالم فرصتی برای دانشگاه تهران ایجاد شد تا میزبان این رویداد باشد و بستر و زمینه ظهور و بروز ایده‌ها، اندیشه‌ها و کارهای پرشکوه مشارکتی را داشته باشد.

وی با اشاره به موفقیت تیم دانشجویی دختران دانشگاه تهران در المپیاد ورزشی افزود: دختران ما نشان دادند که در تمام عرصه‌های ورزشی حرفی برای گفتن دارند. احساس غرور، پیشرفت و بزرگی موفقیت آنها فقط برای یک تیم ورزشی نبوده، بلکه آن حس غرور، امید و نشاط برای کل دانشجویان و ذخیره‌ای برای همه جوانان است. همچنین درخشش ویژه در رویداد حرکت، صرفا موفقیت و پیشرفت دانشجو در یک عرصه نبوده، بلکه این سرمایه اجتماعی دانشگاه تهران است.

بهرامی‌احسان با تاکید بر اینکه موفقیت افراد در جشنواره حرکت برای کل دانشجویان انگیزه و امید ایجاد می‌کند، ادامه داد: برای آینده دانشجویان نمادسازی صورت می‌گیرد و افق‌هایی که در حوزه‌های انجمن‌های علمی ترسیم شده برای ما بسیار باارزش و جز سالم‌ترین، پرفایده‌ترین و اجتماعی‌ترین بخش فعالیت‌های دانشگاهی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران به تاکید رئیس دانشگاه تهران بر پیگیری انجمن‌های علمی برای توسعه بیشتر کار دانشجویی اشاره کرد و گفت: برنامه‌های خود را به‌صورت کتبی به ما اعلام کنید و درصورت مفید بودن، حمایت‌های لازم از آنها صورت خواهد گرفت و همچنین از برگزاری کارگاه‌های آموزشی در انجمن‌ها حمایت خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: برای نادیده گرفته نشدن زحمات و فعالیت‌های انجام شده در بخش فرهنگی، از اجرای کارنامه فرهنگی از ابتدای سال تحصیلی آینده خبر داد به‌طوری که این کارنامه و رزومه در سیستم جذب دانشگاه تهران اجرایی گردد.

کسب موافقت اولیه‌ برای اعطای امتیاز نخبگانی برای جشنواره حرکت در بنیاد ملی نخبگان

محمدعلی اسلامی مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تشکر از مقیمی، بهرامی احسان و سایر هیئت‌رئیسه دانشگاه تهران به‌دلیل میزبانی خوبی که نسبت به برگزاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی حرکت داشتند، اظهار کرد: مجموع آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره به 1800 اثر رسید که از این تعداد، حدود 307 اثر از 63 کشور برای بخش بین‌الملل ارسال شد و همچنین از 10 کشور هم به‌صورت حضوری میزبانی شد.

همچنین افزود: 10 هزار انجمن علمی در دانشگاه‌های سراسر کشور فعالیت می‌کنند و تعداد آثار رسیده به دبیرخانه با توجه به‌شرایط کرونایی در این دوره، قابل قبول است که این امر نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالایی است که در دانشگاه‌های کشور وجود دارد.

اسلامی خاطر نشان کرد: در بین 19 جشنواره ملی و بین‌المللی که در مجموعه معاونت فرهنگی وزارت علوم در حال سازمان‌دهی است، جشنواره حرکت یکی از بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین جشنواره‌هایی است که در کشور برگزار می‌شود.

وی همچنین افزود: در این دوره تلاش شده است که موافقت اولیه‌ای برای در نظر گرفتن امتیاز نخبگانی برای جشنواره حرکت در بنیاد ملی نخبگان کسب شود و امید است که مقام‌آوران این جشنواره در دوره بعدی بتوانند از امتیازهای نخبگانی استفاده کنند. همچنین جشنواره حرکت، در آیین‌نامه بازنگری شده دانشجوی نمونه کشوری قرار گرفته شد.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به این نکته اشاره کرد: رویکرد اصلی در وزارت علوم آن است که یک رشد متوازن در میان دانشجویان سراسر کشور رخ دهد و بر اساس اسناد بالادستی، یک دانشجو باید رشد علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته باشد و دانشگاه وظیفه دارد بستری را برای این رشد فراهم سازد.

وی افزود: یکی از محمل‌های اصلی که برای این دوره در نظر گرفته شده است، ارتباط بین دانشگاه با صنعت است. در وزرات علوم سامانه‌ای به‌نام «نان» (نظام ایده‌ها و نیازها) که شرکت‌ها و سازمان‌ها نیازهای و شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشجویان نیز ایده‌های خود را مطرح می‌کنند که این امر زمینه‌ساز شکل‌گیری پروژه‌ها و رویدادهای مختلف می‌شود که در معاونت فرهنگی طراحی شده است که در آینده رونمایی خواهد شد.

اسلامی تاکید کرد: دانشجویان با عضویت در انجمن‌های علمی باید در ظرفیت‌های مشارکتی توانمندساز نقش‌آفرینی کنند و افرادی که وارد انجمن علمی می‌شوند در کنار رشد علمی خود، برای دانشگاه، جامعه و کشور گامی بردارند.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه فرآیند داوری برای اولین‌بار به صورت سیستمی و در سامانه‌ اتفاق افتاد، گفت: بعد از برگزاری 14دوره جشنواره حرکت، زهتاب‌ور مسئولیت تشکیل تیمی برای آسیب‌شناسی و بازنگری جشنواره حرکت را قبول کرد تا آسیب‌های برنامه در ابعاد نمایشگاهی، داوری، اختتامیه و … شناسایی و برای دوره‌های بعدی مرتفع شود.

در پایان مراسم از برگزیدگان دانشگاه تهران در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی حرکت و کادر اجرایی تقدیر شد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
آنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا