صندوق نوآوری از توسعه نوآوری‌های فرهنگی در کشور حمایت می‌کند

انتشارات موفقیت‌شناسی

صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق اعتباری هنر صبح امروز در حاشیه رویداد تامین مالی فرهنگ‌بنیان تفاهم‌نامه‌ای را برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و نوآور در حوزه فرهنگ امضا کردند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از صدا و سیما، صبح امروز رویداد تامین مالی فرهنگ‌بنیان در محل صندوق نوآوری برگزار شد. در این برنامه مسئولان مختلف بخش‌های فرهنگی و مالی کشور حضور داشتند و کسب‌وکار‌های نوپا در حوزه فناوری خلاق نیز از دیگر حاضران این رویداد بودند.

در پایان این رویداد نیز تفاهم‌نامه‌ای میان صندوق اعتباری هنر و صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور دکتر سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی و محمدعلی کاروان، معاون سرمایه‌گذاری صندوق اعتباری هنر امضا شد.

موضوع این تفاهم‌نامه تبیین چهارچوب‌های کلی همکاری در تامین مالی، خدمات اعتباری از قبیل مشارکت در سرمایه‌‎گذاری و هم‌سرمایه‌گذاری و همچنین پرداخت تسهیلات و صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و نوآور در حوزه فرهنگ و هنر بود.

بر اساس این گزارش، در این رویداد نیز دکتر مصطفی بغدادی، مدیر اکوسیستم نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی در سخنانی ضمن معرفی صندوق نوآوری و تشریح وظایف آن در زیست‌بوم نوآوری، گفت: صندوق قصد دارد با تقویت هر کدام از بازیگران زیست‌بوم نوآوری کشور، نظام مالی کارآمدی را برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان طراحی کند.

وی افزود: در اینباره سعی کردیم از طریق هم‌سرمایه‌گذاری با شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان مانع قانونی که باعث می‌شود که صندوق نوآوری به جز شرکت‌های دانش‌بنیان نتواند از سایر بازیگران نوآوری حمایت کند، رفع شود.

هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری با ۱۸ شتاب‌دهنده دانش‌بنیان
بغدادی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی با ۱۸ شتاب‌دهنده دانش‌بنیان هم‌سرمایه‌گذاری کرده و امکاناتی را نیز برای حمایت آن‌ها از کسب‌وکار‌های نوپا یا هسته‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری مهیا کرده است، اظهار کرد: در مراحل بالاتر، صندوق نوآوری از طریق شکل‌دهی و تامین مالی صندوق‌های پژوهش و فناوری غیر دولتی به استارت‌آپ‌ها کمک می‌کند.

به گفته مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی، در حال حاضر همه استان‌های کشور صاحب یک صندوق پژوهش و فناوری هستند و بسیاری از فناوری‌های تخصصی از کشاورزی گرفته تا صنایع دفاعی، صندوق پژوهش و فناوری مختص خود را دارند.

وی تصریح کرد: صندوق‌های جسورانه بورسی نیز ابداع دیگری برای توسعه کسب‌وکار‌های نوپا و فراهم آوردن امکانات مالی برای این کسب‌وکار‌ها بوده است. در حال حاضر بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه در صندوق‌های جسورانه بورسی کشور وجود دارد که صندوق نوآوری در ۱۲ تا از این صندوق‌ها مشارکت کرده است. سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی در این مشارکت نیز بیش از ۳۶۰ میلیارد تومان بوده است.

نوآوری، گفت: صندوق قصد دارد با تقویت هر کدام از بازیگران زیست‌بوم نوآوری کشور، نظام مالی کارآمدی را برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان طراحی کند.

وی افزود: در اینباره سعی کردیم از طریق هم‌سرمایه‌گذاری با شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان مانع قانونی که باعث می‌شود که صندوق نوآوری به جز شرکت‌های دانش‌بنیان نتواند از سایر بازیگران نوآوری حمایت کند، رفع شود.

هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری با ۱۸ شتاب‌دهنده دانش‌بنیان
بغدادی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی با ۱۸ شتاب‌دهنده دانش‌بنیان هم‌سرمایه‌گذاری کرده و امکاناتی را نیز برای حمایت آن‌ها از کسب‌وکار‌های نوپا یا هسته‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری مهیا کرده است، اظهار کرد: در مراحل بالاتر، صندوق نوآوری از طریق شکل‌دهی و تامین مالی صندوق‌های پژوهش و فناوری غیر دولتی به استارت‌آپ‌ها کمک می‌کند.

به گفته مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی، در حال حاضر همه استان‌های کشور صاحب یک صندوق پژوهش و فناوری هستند و بسیاری از فناوری‌های تخصصی از کشاورزی گرفته تا صنایع دفاعی، صندوق پژوهش و فناوری مختص خود را دارند.

وی تصریح کرد: صندوق‌های جسورانه بورسی نیز ابداع دیگری برای توسعه کسب‌وکار‌های نوپا و فراهم آوردن امکانات مالی برای این کسب‌وکار‌ها بوده است. در حال حاضر بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه در صندوق‌های جسورانه بورسی کشور وجود دارد که صندوق نوآوری در ۱۲ تا از این صندوق‌ها مشارکت کرده است. سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی در این مشارکت نیز بیش از ۳۶۰ میلیارد تومان بوده است.

بغدادی همچنین به این نکته اشاره کرد که برنامه‌های پیوند و دوشنبه‌های استارت‌آپی برنامه‌هایی هستند که صندوق نوآوری برای همرسانی میان استارت‌آپ‌ها حوزه‌های مختلف فناوری با سرمایه‌گذاران برگزار می‌کند.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین خبر داد: از سال گذشته تا امروز سعی کردیم صاحبان ایده‌های نوآورانه در حوزه فرهنگی را با سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان متصل کنیم.

وی افزود: برقراری چنین پیوندی ماهیتی متفاوت با اتصال استارت‌آپ‌های فناور و سرمایه‌گذاران داشت. در این زمینه رویداد فرنو را تعریف کردیم و از سال گذشته تا امروز ۵ رویداد فرنو برگزار شد که منجر به پیوند تهیه‌کنندگان دانش‌‎بنیان و مبتکران حوزه فرهنگ شد. در این میان تفاهم‌نامه‌های همکاری نیز میان نوآوران فرهنگی و تهیه‌کنندگان امضا شد.

در ادامه این جلسه سید امیر آقایی، دبیر قرارگاه بازارپردازی شورای فرهنگ عمومی کشور نیز با بیان این نکته که حوزه فرهنگ یکی از حوزه‌هایی است که نسبت پررنگی با مقوله نوآوری دارد، اظهار کرد: در این میان بن‌مایه هدف ما تحول سبک زندگی ایرانی و پیشبرد این سبک زندگی به سوی فرهنگ اسلامی-ایرانی است. ما بر بازارپردازی فرهنگی متمرکز شدیم و سعی بر این است که مخاطب عمومی را به تولیدات بومی صنعت فرهنگ داخلی متصل کنیم.

همچنین در این جلسه فرهادی، مدیر توسعه کسب و کار کودک و خانواده بانک پاسارگاد بر این نکته تاکید کرد که هویت بسیاری از کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال که به فضای مجازی وارد می‌شوند آشکار نیست از آن رو که آن‌ها یا با هویت اولیای خود یا با هویتی دیگر وارد فضای مجازی شده و در این فضا فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: ما در مجموعه توسعه کسب و کار کودک و خانواده بانک پاسارگاد بر این مسئله متمرکز شدیم که کودکان زیر ۱۸ سالی را که بدون هویت یا با هویت اولیای خود وارد فضای مجازی می‌شوند شناسایی کرده و مسیر‌های تولید خدمات و محصولات فرهنگی برای آن‌ها را هموار کنیم.

فرهادی ابراز کرد: امیدواریم که رویکرد همکاری و هم‌افزایی بازیگران مختلف در توسعه نوآوری فرهنگی ادامه پیدا کند و به نتایج پرثمری منجر شود.

جعفر مروارید، قائم‌مقام سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی نیز از دیگر سخنرانان این برنامه بود که از اقدامات گسترده این آستان در توسعه تولید محصولات فرهنگی و عرضه آن‌ها در پیرامون حرم مطهر رضوی سخن به میان آورد. وی گفت: مفاهیم گذر فرهنگ و هنر از قدیم به عنوان دو رکن اساسی در سیاست‌های فرهنگی آستان قدس رضوی مطرح بوده است.

مروارید همچنین بیان کرد: یک صنعت فرهنگی و هنری اگر بخواهد در ایران و کشور‌های دیگر منطقه تاثیرگذار باشد باید امکان حضور در بازار‌های متنوع کشور‌های دیگر را داشته باشد.

در ادامه این برنامه سعید شمسی‌نژاد، رییس بانک قرض‌الحسنه مهر ایران درباره خدمات بانک متبوع خود سخن گفت و نسبت به توسعه صنایع خلاق در کشور ابراز امیدواری کرد.

وی با بیان اینکه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به واسطه اینکه موسسه‌ای قرض‌الحسنه است، وظایف فرهنگی و اعتقادی را نیز در دستور کار خود قرار داده است، گفت: قصد داریم تمرکز مردم در زندگی روزمره با کار‌های قرض‌الحسنه انجام شود که این می‌تواند تاثیرات مهمی در زندگی اقتصادی جامعه داشته باشد.

همچنین فرزاد فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در این رویداد گفت: سعی کردیم نوع نگاه به تولیدات فرهنگی در دانشگاه آزاد را از حالت سنتی به نگاه‌های نوین تبدیل کنیم.

وی افزود: در کشور‌های توسعه‌یافته سه درصد از درآمد داخلی کشور‌ها به سرمایه‌گذاری به صنایع خلاق و فرهنگی اختصاص یافته است و این یعنی ما نیز در کشور باید با سرمایه‌گذاری در این حوزه توان رقابت را پیدا کنیم.

در این برنامه سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز سخنرانی کرد. وی گفت: هدف نظام فرهنگی کشور این است که بتواند ابتکار عمل در عرصه سبک زندگی مردم را بازپس گیرد و به نظر می‌رسد که باید کاری کنیم تا مصرف فرهنگی مردم ما براساس نرم‌افزار‌های درون‌زا باشد.

بنابر اعلام روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، در این برنامه همچنین صندوق اعتباری هنر با بانک قرض‌الحسنه مهر، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان علمی و فرهنگی آستان، خبرگزاری ایرنا، گروه فناپ، خبرگزاری برنا و هلدینگ های‌وب تفاهم‌نامه‌های همکاری به صورت جداگانه امضا کرد.

گفتنی است در حاشیه این رویداد نیز ۱۱ شرکت فناور و استارت‌آپ در محل نمایشگاهی که در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد به ارائه محصولات فرهنگی خود پرداختند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
صدا و سیما

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا