در این ایام مناسک عزاداری برگزار نمی‌شود و مرحله‌ی سوگ در افراد پیچیده می‌شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به تاثیر اختلالات روانشناسی بر سلامت روان افراد، گفت: «در شرایط شیوع ویروس کرونا که سوگ‌های حل نشده زیاد است، باید خیلی دقت شود، زیرا در این شرایط مناسک عزاداری برگزار نمی‌شود و مرحله‌ی سوگ در افراد پیچیده می‌شود و با اضافه شدن فقدان‌های شغلی و مالی، شرایط بحرانی و پیچیده خواهد شد که مشاورین و متخصصین بایستی به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

علی بهرام‌نژاد در اولین وبینار با محوریت افکار خودکشی، با اشاره به اهمیت نقش کارکنان سلامت در کنترل و پیشگیری از این‌گونه معضلات اظهار کرد: «رسانه‌ها نیز در تشدید و یا کمک به کنترل این معضل نقشی اساسی و مهم را به عهده دارند چراکه نحوه‌ی انعکاس این اخبار در تشدید و یا کنترل این آسیب خاص بسیار تاثیرگذار خواهد بود».

وی در ادامه با ارائه‌ی نتایج تحقیقات در این زمینه به تحلیل این معضل از دیدگاههای مختلف پرداخت و افزود: «یکی از غم‌انگیزترین مرگ‌ها خودکشی است. از طرفی پیشگیری از خودکشی راحت‌ترین روش است و باید به این مهم توجه کرد که اختلالات روانپزشکی از قبیل افسردگی، اختلالات اضطرابی و شخصیت، همیشه ردی در خودکشی دارند و خودکشی بیشتر در دامنه‌ی سنی ۱۵ تا ۳۵ سال اتفاق می‌افتد که در مردها خودکشی منجر به فوت، و در زنان اقدام به خودکشی بیشتر است».

بهرام‌نژاد در بخش دیگری از توضیحات خود خاطرنشان کرد: «عوامل دخیل در خودکشی اختلالات روانشناسی، مشکلات بین فردی، اقتصادی و فقدان‌ها است به خصوص در شرایط شیوع ویروس کرونا که سوگ‌های حل نشده زیاد است و باید خیلی دقت شود زیرا در این شرایط  مناسک عزاداری برگزار نمی‌شود و مرحله‌ی سوگ در افراد پیچیده می‌شود و با اضافه شدن فقدان‌های شغلی و مالی، شرایط بحرانی و پیچیده خواهد شد که مشاورین و متخصصین بایستی به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند».

وی در ادامه و در توضیح ویژگی‌های فردی که فکر خودکشی دارد، گفت: «این افراد اغلب دارای ویژگی‌هایی از قبیل تردید و دودلی، تکانش‌گری، محدودیت افکار و احساس هستند که در مقابل مشاوره بایستی ویژگی‌هایی از قبیل آرام بودن، گوش دادن موثر و فعال، سعی در پیدا کردن روزنه‌ی امید و مسلط بودن مشاور به روش‌های موثر و علمی تعامل با افراد در معرض خودکشی را دارا باشد».

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا