پنل نوردهی مصنوعی محصولات زراعی توسط محققان کشور بومی‌سازی شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

محققان گروه هسته پژوهشی اپتوالکترونیک دانشگاه علم و صنعت موفق به ساخت پنل نوردهی مصنوعی محصولات زراعی با شبیه‌سازی تمامی طیف‌های نور خورشید شدند.

 به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، نور جهت رشد گیاهان و فرآیند فتوسنتز الزامی و ارزان‌ترین منبع در دسترس، نور طبیعی خورشید است و این منبع برای باغبانی علمی همواره و به مقدار نیاز قابل دسترس نیست.

از این رو استفاده از پنل نوردهی مصنوعی محصولات زراعی با هدف افزایش محصول و ارتقای کیفیت آن بسیار شایع شده است.

گیاهان به رنگ نور بسیار حساس‌تر از انسان هستند و این حساسیت در اقسام گوناگون گیاهان مختلف است. استفاده از منابع نوری کارا برای گیاهان در کنار دستورالعمل صحیح استفاده از آن جهت به دست آوردن نتایج مورد هدف در تولید و رشد گیاهان بسیار دارای اهمیت است.

جواد حاجی‌علی کارشناس گروه هسته پژوهشی اپتوالکترونیک دانشگاه علم و صنعت با تشریح این دستاورد گفت: پنل نوردهی مصنوعی محصولات زراعی فول اسپکتروم (پروژکتور رشد گیاه گلخانه ای) است که یکی از ویژگی های مهم این محصول به شمار می رود.

وی افزود: به این معنا که نمونه های خارجی مشابه تنها ۲ تا ۳ طیف نور خورشید را دربرمی گیرد اما این پنل تمامی طیف های نور خورشید را که شامل ۸ تا ۹ طیف است را در می گیرد که برای رشد گیاهان به‌ویژه گیاهان گلخانه‌ای کامل است.

این پژوهشگر درخصوص عملکرد این دستگاه با بیان اینکه پنل نوردهی مصنوعی جهت تقویت روند فتوسنتز و سرعت بخشیدن به فرآیند رشد گیاه استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: در این پنل، طول موج هایی که هر دسته گیاه جهت عمل فتوسنتز و رشد بهتر به آن نیاز دارند، قرار گرفته اند.

حاجی‌علی ادامه داد: این پنل، شامل طیف نسبتا کاملی از انواع طول موج های لازم است طراحی خاص در کنار تنظیم پذیری مقدار شدت نور مربوط به هر طول موج به کاربر اجازه می دهد تا میزان تاثیر هر رنگ بر گیاه را ارزیابی کند.

وی با یادآوری این که پنل نوردهی مصنوعی بومی سازی شده است، تصریح کرد: این محصول نمونه های خارجی داشته که خرید آن باعث می‌شد هزینه زیادی صرف شود و استفاده از نمونه داخلی بسیار باصرفه تر است، چرا که این محصول ایرانی در هر متر مربع با قیمت ۱۰ دلار به فروش می‌رسد که نمونه خارجی مشابه آن قیمتی حدود  ۲۵ دلار است.

کارشناس گروه هسته پژوهشی اپتوالکترونیک دانشگاه علم و صنعت درمورد آزمایش این پنل توسط جهاد کشاورزی روی ۲ محصول گوجه و توت فرنگی از بذردهی تا تولید محصول گفت: این آزمایش به طور کامل جواب داد و شاهد بازدهی آن روی دیگر محصولات خواهیم بود.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا