مجتبی همتی فر: رتبه‌بندی کودکستان‌ها با نگاه افزایش کیفیت ایجاد می‌شود

انتشارات موفقیت‌شناسی

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به اینکه ایده رتبه‌بندی بسیار قابل توجه است، گفت: رتبه‌بندی کودکستان‌ها با نگاه افزایش کیفیت ایجاد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، مجتبی همتی فر، درباره رتبه‌بندی کودکستان‌ها اظهارکرد: پیش از این یک نظام رتبه‌بندی در بخشی از مراکز تحت مجوز نهادهایی مانند بهزیستی اعمال می‌شد اما در واقع همه در این ترتیب قرار نمی‌گرفتند و این یکی از نقص‌ها و کاستی‌هایی بود که در این زمینه وجود داشت.

وی با بیان اینکه ایده رتبه‌بندی بسیار قابل توجه است، افزود: نظام‌های رتبه‌بندی وجود داشتند که در عینی که زحماتی کشیدند اما نیاز به ارتقا و تکمیل دارد.  یکی از تلاش‌ها این است که با نگاه کیفیت، رتبه بندی ها را در نظر بگیریم، رتبه بندی ناظر به کیفیت و نه بهانه‌ای برای افزایش شهریه است.

همتی‌فر خاطرنشان کرد: نگاه در رتبه‌بندی کودکستان‌ها این است که شاخص‌های موثر در کیفیت از جمله کم و کیف نیروی انسانی و میزان توان و مهارت تربیتی آنها را مبنا قرار دهیم. همچنین مجموعه خدمات ارائه شده ناظر به وظایفی که به عهده مرکز گذاشته شده، محتوا و خلاقیت بکارگرفته شده و بخشی هم فضا و تجهیزاتی است که به عنوان فرصت و موقعیت تربیتی در مرکز فراهم می‌شود.

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک یادآورشد: بخشی از این موارد الزامات است و بخشی به عنوان گزینه‌های ترجیحی در نظرگرفته می‌شود که پیش روی والدین قرار می‌گیرد، در واقع رتبه‌بندی کودکستان‌ها مجموعه عناصری است که می‌توانند به ارتقای کیفی کمک کنند.

همتی‌فر با بیان اینکه رتبه‌بندی با نگاه تشویقی انجام می‌شود، اظهار کرد: رتبه‌بندی در شهریه هم اثر می‌گذارد، چراکه به این واسطه مرکز خدمات بهتری را ارائه می کند، یا خدمات ترجیحی را فراهم می کند که فرصتی باشد برای والدین تا بتوانند از امکانات مرکز استفاده کنند و کار را پیش ببرند.

تعیین الگو برای منطقی شدن شهریه 

وی در ادامه درباره چگونگی تعیین شهریه توضیح داد: به دنبال این هستیم که با تعیین یک الگو برای منطقی شدن شهریه به نحوی پیش رویم که بتوان خدمات تربیتی را از یک مرکز انتظار داشت، یعنی کودکستان به عنوان یک مرکز مراقبتی و تربیتی ارتقا یابد.

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک عنوان کرد: این موضوع اقتضا می کند که اولا هزینه‌های خدمت تربیتی دیده شود که این خود چالش‌هایی را پیش روی خانواده‌ها قرار می‌دهد، اما بنا داریم با نگاه تربیتی به این سمت رویم تا نیروی انسانی توانمند بکار گرفته شود و انگیزه ایجاد شود که به صورت حرفه‌ای ایفای نقش کنیم.

نمی‌توان شهریه یکسان اعمال کرد

همتی‌فر همچنین درباره انتخاب مربیان کودکستان‌ها اظهار کرد: یکی از وجوه در این مسیر وجه مالی است که حتی در کنار توانمندی و ارزیابی از شایستگی‌ها و مهارت‌ها و صلاحیت‌ها انجام می‌شود تا فرد به عنوان مربی نقش‌آفرین شود.

مکان کودکستان در کلان شهرها مناطق بالا شهر و پایین شهر از نظر فیزیکی شاخص یکسانی ندارند و برخی اجاره بهای بیشتری می‌دهند، در صورتی که خدمات نظام بالاتری را ارائه نمی کنند، یا با همان خدمت یکسان یک مرکز در روستا یا درمکانی ارزانتر داریم، بنابراین نمی توانیم شهریه یکسان اعمال کنیم

وی افزود: یکی از نظام‌های انگیزشی برای مربیان کودکستان‌ها، نقش پرداخت محسوب می‌شود که یکی از عناصر شهریه است. نگاه سازمان اینگونه نیست که در عینی که یک الگوی ثابت وجود دارد، مبلغ شهریه یکسان باشد.

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک یادآورشد: مکان کودکستان در کلان شهرها مناطق بالا شهر و پایین شهر از نظر فیزیکی شاخص یکسانی ندارند و برخی اجاره بهای بیشتری می‌دهند، در صورتی که خدمات نظام بالاتری را ارائه نمی کنند، یا با همان خدمت یکسان یک مرکز در روستا یا درمکانی ارزانتر داریم، بنابراین نمی توانیم شهریه یکسان اعمال کنیم.

همتی فر افزود: هزینه مکان کودکستان در خدمات هزینه تمام شده اثر می گذارد، بنابراین شاخص اصلی را هزینه تمام شده در نظر گرفتیم و چون آیین نامه هنوز مصوب نیست و فرآیند تدوین و تصویب را طی می کند، جزئیات را پس از تصویب اعلام می کنم.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا