درباره ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی IT برای فارغ التحصیلان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

با اجرای طرح “نخلستان” ۵۰۰ هزار نفر از دانش آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با بهره‌مندی از دوره‌های آموزش مهارتی در حوزه فناوری اطلاعات جذب بازار کار می شوند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، طرح “نخلستان” یکی از طرح‌های در دست اجرای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با رویکرد مهارت آموزی به فارغ التحصیلان دانشگاهی است که به موجب آن به فارغ التحصیلانی که برای رشته‌های آنها بازار کار وجود ندارد به مدت شش ماه مهارت های لازم در حوزه فناوری اطلاعات آموزش داده می‌شود که طبق پیش‌بینی‌ها ظرفیت اشتغال در این حوزه به میزان ۵۰۰ هزار فرصت شغلی فراهم است.

در حال حاضر ۴۵ درصد بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که علیرغم داشتن تحصیلات عالیه به دلیل فقدان مهارت لازم یا عدم تناسب رشته دانشگاهی با نیاز بازار از راهیابی به بازار اشتغال باز مانده اند؛ از طرفی بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی از جمله رشته IT در کشورهای پیشرفته بیشترین شغل را دارند در حالی که در کشور ما این عده عمدتا بیکار هستند لذا طرح نخلستان درصدد است برای ۵۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کند.

غلامحسین حسینی نیا ـ معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای ـ درگفت وگو با ایسنا با تشریح جزییات طرح نخلستان، می‌گوید: این طرح ویژه دانش آموختگانی است که متناسب با رشته‌های تحصیلی آنها بازار کاری وجود ندارد و در قالب این طرح به آنها طی ۶ ماه مهارت‌های فناوری اطلاعات (IT) آموزش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون بستر ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در این زمینه وجود دارد، می‌گوید: افراد بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی به مدت سه ماه در پارک‌های علم و فناوری دوره کارآموزی را می‌گذرانند و پیش بینی می شود که بخش اعظمی از آنها در همان پارک‌های علم و فناوری جذب کار شوند و فارغ التحصیلان با استفاده از این طرح به سمت مشاغل فناورانه و آینده هدایت شوند.

به گفته معاون وزیر کار، بدون وجود نیروی کار ماهر و توانمند، ارزش افزوده بالا و رونق تولید و اشتغال در کشور محقق نمی‌شود.

حسینی نیا از مشاغل آی تی و تعمیر لوازم صوتی و تصویری به عنوان رشته‌های کم سرمایه‌بر نام می برد که کارجویان و فارغ التحصیلان در صورت بهره‌مندی از آموزش‌های مهارتی می توانند برای خود کسب و کار ایجاد کرده و درآمدزایی کنند.

پیش از این، معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفته بود که اشتغال همه افراد شرکت کننده در طرح «نخلستان» تضمین شده است.

به گفته وی، طرح نخلستان با رویکرد مهارت‌ آموزی به فارغ التحصیلان دانشگاهی در این سازمان اجرا می‌شود که در اجرای این طرح افراد دارای ایده ورود پیدا کرده و در راستای ایده‌های خود آموزش می‌بینند.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمارها بیش از ۵۰ درصد ورودی‌های حوزه مهارت آموزی و مراجعه‌کنندگان به واحدهای آموزش فنی و حرفه‌ای را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که نشان می‌دهد قابلیت‌های حرفه‌ای برای حضور در بازار کار در افراد ایجاد نمی شود از این رو آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نقش تاثیرگذاری در اشتغالزایی جویندگان کار و دانش آموختگان دانشگاهی دارد و طرح نخلستان از این جهت می تواند ضعف مهارتی فارغ التحصیلان برای ورود به بازار کار را برطرف کند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا