چند نکته مفید تغذیه‌ای درباره دیابت

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

هر ساله در تاریخ ۱۴ نوامبر “روز جهانی دیابت” گرامی داشته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، روز جهانی دیابت هر ساله در این تاریخ یادآوری می شود تا توجه مردم را به تهدیدات سلامتی ناشی از دیابت و نحوه پیشگیری از آن جلب کند.

در این روز جهانی، دستاورد عظیم کشف انسولین توسط دو دانشمند برجسته به نام‌های “فردریک بنتینگ” و “چارلز بست” نیز گرامی داشته می شود.

همچنین مراسم و رویدادهای این روز جهانی با هدف افزایش آگاهی در مورد خطرات دیابت، نحوه رسیدگی به چالش‌های رایج و دستیابی به امکانات مراقبتی پیشرفته و پایدار برگزار می‌شود.

روز جهانی دیابت اولین بار در سال ۱۹۹۱ میلادی با اعلام فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) گرامی داشته شد. ۱۴ نوامبر به عنوان روز جهانی دیابت انتخاب شد زیرا سالگرد تولد فردریک بنتینگ، دانشمندی بود که به همراه چارلز بست انسولین را کشف کردند.

به گزارش روزنامه هندوستان تایمز، روز جهانی دیابت با لوگوی دایره آبی نشان داده شده است که در سال ۲۰۰۷ میلادی توسط قطعنامه سازمان ملل تصویب شد. این لوگو نماد آگاهی از دیابت است که نشان دهنده اتحاد جامعه جهانی دیابت نیز هست.

همچنین شعار سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ روز جهانی دیابت “دسترسی به مراقب دیابت” تعیین شده است.

چند نکته غذایی مفید برای کمک به پیشگیری از دیابت

– غذاهای چرب و با شاخص قندخونی بالا با افزایش حساسیت به انسولین مرتبط هستند.

– کربوهیدرات های فرآوری شده هیچ فواید تغذیه ای ندارند و فقط کالری دارند که در صورت مصرف بیش از حد باعث چاقی و در نهایت دیابت می شوند.

– میوه ها و سبزیجات مملو از آنتی اکسیدان ها هستند که به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کرده و به کنترل سطح گلوکز خون نیز کمک می کنند.

– اگرچه این یک نکته غذایی نیست ولی نیاز به یادآوری دارد که ورزش همراه با یک رژیم غذایی سالم مطمئنا می تواند به شما در حفظ وزن ایده‌آل‌تان کمک کند.

متخصصان در این باره گفته‌اند: با این حال، احتمالاً عبارت «شما همان چیزی هستید که می خورید» را شنیده اید، زیرا غذا به عنوان سوخت برای بدن شما عمل می کند. هر چه سالم‌تر بخورید، سالم‌تر خواهید بود.

دیابت منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر می شود، بنابراین توصیه می شود یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و همچنین برای اطمینان از تشخیص زودهنگام این عارضه، معاینات منظم پزشکی را انجام دهید. چند تغییر در سبک زندگی و عادات غذایی می تواند به جلوگیری از دیابت کمک کند و یکی از بهترین و ساده ترین راه ها برای رسیدن به این هدف، فعال ماندن از نظر بدنی است. بنابراین راه رفتن و دویدن را فراموش نکنید.

اطلاع از اهمیت تشخیص و مراقبت به موقع بیماری و خود مراقبتی دیابت نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بروز عوارض گاها غیرقابل جبران دیابت دارد؛ با توجه به اینکه افراد مبتلا به دیابت به علت ضعف سیستم ایمنی مستعد ابتلا به انواع عفونت‌ها هستند لذا در دوران همه‌گیری کرونا مراقبت از بیماران دیابت بسیار حائز اهمیت می‌باشد تا از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ پیشگیری کرده و در صورت ابتلا از عوارض و مرگ‌ومیر ناشی از آن جلوگیری شود.

به گزارش news۱۸، همچنین متخصصان عوارضی چون پرنوشی، پر ادراری و پرخوری را از علائم دیابت عنوان می‌کنند. برخی از افراد نیز علائم ناشی از عوارض دیابت مثل تاری دید، مشکلات کلیوی و … دارند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا