مهمترین اولویت‌های بهزیستی برای حمایت از معلولان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پیامی به مناسبت هفته افراد دارای معلولیت، رایزنی موثر با دستگاه‌های اجرایی جهت رعایت حقوق افراد دارای معلولیت بوِیژه در زمینه آموزش، اشتغال، مسکن و سلامت را از مهمترین اولویت‌های سازمان بهزیستی عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، در متن پیام «علی محمد قادری»، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور آمده است: «انسان رشد یافته، مخلوقی است اندیشمند که با بال‌های آگاهی و ایمان پهنه گیتی را در می‌نوردد و بر موانع غلبه می‌یابد و به اوج خود شکوفایی دست می‌یابد؛ چنین انسانی علیرغم داشتن معلولیت از دشواری‌ها نمی‌هراسد، زیرا آموخته است که معلولیت مسیرهای تازه‌ای از رشد و آگاهی را پیش رو وی گشوده است.

امروز مشاهده افراد دارای معلولیت بجای ترحم و همدردی، حس احترام و تحسین را در مخاطبان برمی‌انگیزد و این واقعیت را در اذهان عمومی تداعی می‌سازد که معلولیت اگر چه با محدودیت‌هایی همراه هست لیکن در صورت برخورداری فرد از آموزش‌های لازم و بهنگام، مانعی در مسیر توانمندسازی و رشد افراد نخواهد بود.

باور ژرف به این واقعیت که افراد دارای معلولیت، عظیم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهند ما را متعهد می‌سازد تا تمامی تلاش خود را جهت فعلیت یافتن استعدادهای آنان در مسیر توسعه کشور بکار گیریم.

پرواضح است که آگاه‌سازی جامعه در خصوص شناسایی و بهره‌گیری مطلوب از ظرفیت‌های جامعه معلولان کشور یکی از مهم‌ترین رسالت‌های متولیان امر بشمار می‌رود. امروز نیز در گرامیداشت دوازدهم آذر ماه مصادف با سوم دسامبر، روز جهانی معلولان فرصت یافته‌ایم تا برای آگاه‌سازی هر چه بیشتر آحاد جامعه و حساس نمودن مسئولان امر نسبت به حقوق و جایگاه اجتماعی معلولان تلاش کنیم.

سازمان‌های فعال همواره تلاش می‌کنند تا جایگاه انسانی و حقوق برابر افراد معلول را گوشزد کرده و تلاش جمعی برای احیاء حقوق این افراد را در سطوح مختلف تصمیم‌گیری و اجرایی انسجام بخشند.

در جامعه ما که براساس تعالیم انسان‏‌ساز قرآن کریم بنا گردیده تکریم حقوق و جایگاه انسانی افراد معلول از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تمامی دستگاه‌ها متعهد به اجرای قوانین مرتبط با این افراد و ارائه خدمات موردنیاز آنان خواهند بود. سازمان بهزیستی کشور نیز در نظر دارد تا با تدوین و اجرای طرح‌‏های خلاقانه، کاربردی و زودبازده، در راستای رفع محرومیت‏‌ها و افزایش سطح رضایت‏‌مندی گروه‏‌های خدمت‏‌گیرنده به ویژه افراد دارای معلولیت گام بردارد.

توانبخشی گروه‏‌های مختلف معلولان، اولویت مهم این سازمان محسوب می‏‌شود و تمامی بخش‌‏های تخصصی این مجموعه، از طریق ارائه خدمات مراقبتی و توانبخشی در مراکز تامین و توزیع وسایل کمک توانبخشی و کلینیک‏‌های تخصصی، اجرای برنامه‌‏های توانبخشی مبتنی بر خانواده و جامعه، توسعه برنامه‏‌های توانمندسازی و فعالیت‏‌های فرهنگی و مناسب‏‌سازی امکانات زندگی برای افراد معلول، تلاش می‏‌کنند تا آموزش، توانبخشی و تلفیق اجتماعی معلولان در سطحی متناسب با کرامت انسانی و استعدادهای ارزنده آنان تحقق یابد.

رایزنی موثر با دستگاه‌های اجرایی جهت رعایت حقوق افراد دارای معلولیت بوِیژه در زمینه آموزش، اشتغال، مسکن و سلامت از مهمترین اولویت‌های سازمان بشمار می‌رود که در مسیر احقاق حقوق این افراد بطور مجدانه دنبال می‌گردد.

بدون شک تسریع در روند تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای اجرای قوانین و همسویی هرچه بیشتر سایر نهادها با اهداف متعالی دولت سیزدهم در توسعه عدالت اجتماعی می‏تواند اجرای بی‏کم و کاست این قوانین، رفع محرومیت‏ها و تبعیض‌‏های پیش‏روی جامعه معلولان کشور و مشارکت فعالانه آنان در تمامی عرصه‌‏های اجتماعی را امکان‏پذیر نماید و این همان آرمانی است که در مسیر تکریم انسان‏ها در یک جامعه اسلامی دنبال می‌گردد.به امید جامعه ای فراگیر و بالنده با مشارکت حداکثری افراد دارای کم توانایی در همه عرصه های اجتماعی کشور عزیزمان».

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا