رتبه‌بندی جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی اعلام شد

انتشارات موفقیت‌شناسی

رتبه‌بندی جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ها و دانشکده‌­های علوم پزشکی سال ۱۴۰۰ توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، «دکتر یونس پناهی» با اعلام این خبر، اظهار کرد: طبق ارزشیابی جامع دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور  بر اساس چهار محور حاکمیت و رهبری، تولید و ترجمان دانش، تولید فناوری و اثرگذاری در  سال ۱۴۰۰  دانشگاه های علوم پزشکی تهران، کرمانشاه و کردستان رتبه یک دانشگاه‌های علوم پزشکی در تیپ یک، دو و سه برگزیده شدند. دانشگاه‌های شهید بهشتی، همدان و شاهرود رتبه دوم و دانشگاه‌های تبریز، بقیه الله و بم رتبه سوم را کسب کردند.

وی افزود: در این دوره از ارزشیابی جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ها بخشی هم به ارزیابی و بررسی دانشکده های نوپا اختصاص داده شد که طی آن دانشگاه‌های لارستان، اسفراین و خلخال در این بخش برگزیده شدند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه امسال برای نخستین بار دو محور حاکمیت و رهبری و محور طرح ­­های اثرگذار بر سلامت برای تمامی دانشگاه­ها مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته است، اظهار کرد: تلاش شد تا با دیدگاهی تلفیقی، علاوه بر تمام شماری برونداد­های پژوهشی برای اولین  بار نگاهی کیفی به فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه مد­نظر قرار گیرد، چرا که امروزه با ظهور دانشگاه‌های نسل جدید، دانشگاه‌ها علاوه بر اهتمام و رقابت برای کسب جایگاه‌های کیفی در آموزش و پژوهش و فناوری، تلاش می‌کنند با انجام و ارائه کیفیت بالایی از تحقیقات، سهمی درتعمیم عدالت در پژوهش ­های انجام شده و کاربرد آن در جامعه را تضمین کنند.

دکتر پناهی تصریح کرد: در اجرای ارزشیابی جامع فعالیت‌­های تحقیقات و فناوری دانشگاه­‌ها/ دانشکده‌های علوم پزشکی به تیپ، ظرفیت و امکانات دانشگاه‌های مختلف توجه شده است تا شاخص‌ها منجر به تحرک و انگیزش مثبت دانشگاه‌ها و پژوهش‌­های سلامت شود و زمینه بهبود و ارتقای دانش مبتنی بر نیازهای سلامت در جامعه را فراهم ‌کند.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر رسول یاراحمدی، سرپرست مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات نیز در ادامه یادآور شد: در این ارزشیابی چهار محور اصلی شامل حاکمیت و رهبری، تولید و ترجمان دانش، تولید فناوری و اثرگذاری با ۹۶ زیر محور و شاخص مورد پایش و بررسی قرار گرفته و بر اساس وزن هر محور، امتیازدهی شده‌اند.

دکتر یاراحمدی افزود: پس از فعالیت و برنامه‌ریزی کمیته‌های علمی در ۷ حوزه تخصصی و یک حوزه عملیاتی اجرایی پس از یکسال ارزشیابی جامع فعالیت‌های تحقیقات و فناوری دانشگاه‌­ها / دانشکده‌های علوم پزشکی به تفکیک تیپ دانشگاهی تهیه و منتشر شده است.

جدول ۱: رتبه‌های برتر ارزشیابی جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی به تفکیک تیپ دانشگاهی :

ارزشیابی جامع شامل چهار محور حاکمیت و رهبری، تولید و ترجمان دانش، تولید فناوری و اثرگذاری است.

جدول1

جدول ۲: رتبه‌های برتر محور تولید و ترجمان دانش دانشگاه‌­های علوم پزشکی به تفکیک تیپ دانشگاهی: 

جدول2

جدول ۳: رتبه‌های برتر محور حاکمیت و رهبری دانشگاه‌­های علوم پزشکی به تفکیک تیپ دانشگاهی
محور حاکمیت و رهبری دارای دو زیر محور برنامه‌ریزی ( بدون امتیاز) و ساختار تحقیقات و فناوری (دارای امتیاز) است.

جدول 3

جدول ۴ : رتبه‌های برتر محور تولید فناوری دانشگاه­‌های علوم پزشکی به تفکیک تیپ دانشگاهی

جدول 4

جدول ۵: رتبه‌های برتر محور اثرگذاری دانشگاه‌­های علوم پزشکی به تفکیک تیپ دانشگاهی 

جدول 5

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا