افتتاح سامانه مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سامانه مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران به مناسبت هفته پژوهش با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، مراسم افتتاح این سامانه با عنوان مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران عصر یکشنبه با حضور عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و روسای مراکز پژوهشی و صاحبنظران و پژوهشگران در تالار فارابی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.

در این سامانه داده های پیمایشی مرتبط با جامعه هدف آموزش عالی یعنی دانشجویان و اعضای هیات علمی، مدیران، کارکنان و دانش آموختگان تجمیع و در قالب منحصر به فرد برای استفاده در پژوهش های مطالعات آموزش عالی ایران در اختیار آن حوزه قرار می گیرد.

هزار و ۴۲۶ نشریه علمی تا پایان سال ۱۴۰۰ به چاپ رسید

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم در این مراسم که به صورت وبیناری شرکت کرد در سخنانی گفت: رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کردند که باید برای گسترش زبان فارسی در سطح بین المللی و جهان به عنوان یک زبان علمی کوشا باشیم و قطعاً یکی از ماموریت های اصلی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری اجرای فرامین ایشان است.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که ضمن اینکه توجه ویژه داشته باشیم به موضوع، چگونه می توانیم از ظرفیت های موجود در سطح جهان استفاده و فرامین رهبری را اجرا کنیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم تصریح کرد: ایران در سال ۱۹۹۶ در تولید علم ایران با ۸۵۶ مقاله رتبه ۵۴ را داشت که در سال ۲۰۲۱ میلادی با قریب ۷۸ هزار مقاله به رتبه ۱۵ رسید که این بدلیل حمایت های بی دریغ رهبر معظم انقلاب و سرمایه گذاری انجام شده در این حوزه بود که باعث شد جایگاه بسیار خوبی هم پیدا کنیم.

صالحی یادآور شد: این رشد در حالی اتفاق افتاد که تمام کشورهای در حال رشد و پیشرفته دنیا سرمایه گذارهای بزرگی در بخش پژوهش و فناوری کردند و خود را همواره ارتقا دادند، ما در یک مسابقه بین المللی توانستیم چنین دستاوردهایی را داشته باشیم.

وی در ادامه به تعداد نشریات مورد تایید وزارت علوم اشاره کرد و گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰، هزار و ۴۲۶ نشریه به چاپ رسید که بیشترین تعداد نشریه مورد تایید وزارت علوم در حوزه علوم انسانی است و طبق آماری سال گذشته ۷۸۸ نشریه مربوط به حوزه علوم انسانی ،اجتماعی و اسلامی است ،

معاون وزیر علوم ادامه داد: در رشته های فنی مهندسی ۲۲۷ نشریه ، کشاورزی منابع طبیعی ۱۸۵ نشریه ، علوم پایه ۱۶۰ نشریه در این مدت منتشر شد.

صالحی خاطرنشان کرد: در نشریات داخلی که بیشتر به زبان فارسی است حدود ۸۰۰ مجله در حوزه علوم انسانی داریم. در سال ۲۰۲۱ میزان مقالاتی که از ایران چاپ رسیده ۷۸ هزار مقاله است اگر توجه کنید حوزه های مربوط به علوم انسانی و علوم اجتماعی در صدر قرار ندارد بنابراین اگر بتوانیم مجوز مجلات فارسی را در نمایه های بین المللی در اسکوپوس بگیریم عملا نه تنها زبان فارسی را به نوعی در نشریات بین المللی وارد کرده‌ایم و گسترش دادیم بلکه کمک کردیم مقالات و ایده ها و نظریه های ما در سطح جهان بیشتر دیده شود و خوانده شود.

وی همچنین اظهار داشت: در یک سال گذشته اقدامات متنوعی را در این زمینه انجام داده ایم ،کارگاه های متنوعی را برگزار کردیم ،کتابچه های راهنما منتشر شد، حتی بارها برای مدیران مسوول، دبیران مجلات و روسای دانشگاه‌ها را در این زمینه توجیح کردیم. شیوه نامه های تشویقی برای مدیران مسئول و سردبیران گذاشتیم.در کنار ان جوایز نقدی در نظر گرفتیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم تصریح کرد: به تمامی نشریاتی که در یک سال گذشته موفق شدند در نمایه اسکوپوس نمایه شوند ۱۰۰ میلیون به نشریه جایزه داده می شود و حتی جایزه نقدی به افراد پرداخت شد،

صالحی از برگزاری هفت کارگاه برای آموزش دبیران ، سردبیران و مدیران مسئول نشریاتدر سال گذشته خبر داد و گفت: در این کارگاه ها که به صورت آنلاین برگزار شد ۹۰۰ نفر شرکت کردند.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۵۰ نشریه را که به نمایه اسکوپوس نزدیک هستند، انتخاب کردیم و روی این ۱۵۰ نشریه سرمایه بیشتری انجام شد . اگر ما بتوانیم در “دی او جی” که در واقع پیش نیاز است ،نمایه سازی را انجام دهیم قدم بزرگی را برداشته ایم که البته ما در یک سال گذشته توانستیم بیش از ۹۱ نشریه را در “دی او جی” نمایه کنیم که مجموع آنها در کل کشور به ۶۹۶ مجله رسیده است.

معاون وزیر علوم یادآور شد: ایران در نشریات دسترسی باز با ۶۹۶ نشریه رتبه هفتم جهان را دارد و آنچه که برای ما مهم است این است که زبان فارسی از بین ۸۰ زبانی که دی او جی وجود دارد، رتبه یازدهم را به خود اختصاص داده است .

صالحی با بیان اینکه باید زحمات زیادی بکشیم تا این رتبه را به سمت رتبه های بالاتر ببریم، ادامه داد: یعنی زبان فارسی به عنوان یک زبان علمی اولویت دار در سطح جهان شناخته شود و این دستور رهبر معظم انقلاب را اجرا کنیم.

در ادامه این مراسم ضمن تقدیر از پژوهشگران برتر موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی از پنج جلد کتاب جدید این موسسه رونمایی شد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا