بررسی ارتباط کم‌خوابی در نوجوانی با خطر ابتلا به ام‌اس

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

براساس داده‌های مطالعه‌ای جدید، خواب کمتر از هفت ساعت در نوجوانی احتمال ابتلا به مالتیپل اسکلروزیس (Multiple Sclerosis)‌ را افزایش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، متخصصان گفته‌اند که خواب ناکافی و آشفته در دوران نوجوانی احتمال ابتلا به این بیماری را تا ۵۰ درصد بالا می‌برد اما این مطالعه که در موسسه “کارولینسکا” سوئد انجام شد، نشان داده است که بیش از هفت ساعت خوابیدن به جلوگیری از ابتلا به این بیماری کمک می‌کند.

به گفته کارشناسان، رسانه‌های اجتماعی و … از جمله دلایلی است که باعث می‌شود نوجوانان خواب شبانه مناسبی نداشته باشند.

مالتیپل اسکلروزیس یک بیماری مادام‌العمر است که به مغز و نخاع آسیب می‌رساند و برای بینایی، حرکت دست یا پا و تعادل مشکلاتی ایجاد می‌کند. این بیماری درمان قطعی ندارد اما دارو و درمان‌ به کاهش علائم آن کمک می‌کند. هرچند اعتقاد بر این است که علت ابتلا به مالتیپل اسکلروزیس ژنتیکی است، عوامل محیطی دیگری نیز مانند کمبود نور خورشید و ویتامین دی، سیگار کشیدن، چاقی نوجوانی و تب غده‌ای وجود دارد که باعث ابتلا به این بیماری می‌شود.

شیفت کاری نیز با افزایش خطر ابتلا به این بیماری به‌ویژه در سنین پایین مرتبط است. میانگین سنی برای تشخیص این بیماری ۳۴ سالگی است، اگرچه علائم اولیه آن در اوایل دهه ۲۰ مشاهده می‌شود.

دکتر “توربیورن اوکرشتد” – نویسنده نتایج این مطالعه  از بخش علوم اعصاب بالینی موسسه کارولینسکا در سوئد- گفت: ارتباط‌ میان استفاده از رسانه‌های اجتماعی و الگوهای خواب نیز اثبات شده است. امکان استفاده از فناوری و دسترسی به اینترنت در هر زمان به خواب ناکافی در نوجوانان می‌انجامد و مسئله مهمی را در بهداشت عمومی نشان می‌دهد.

کارشناسان همه‌گیرشناختی مالتیپل اسکلروزیس، بیماران بستری در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی اعصاب را مورد مطالعه قرار دادند. آنان گروهی از شهروندان سوئدی ۱۶ تا ۷۰ ساله را به عنوان گروه شاهد مورد مطالعه قرار دادند سپس این افراد را با دو فرد سالم از همان سن، جنس و منطقه مسکونی از جمعیت ملی به ترتیب بین سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۱۳، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ میلادی مطابقت دادند.

این مطالعه برای ارزیابی الگوهای خواب افراد بین ‍۱۵ تا ۱۹ ساله انجام شد، درحالی‌که شامل ۲۰۷۵ فرد مبتلا به ام‌اس و بیش از۳۰۰۰ نفر بدون گروه سنی بود. از شرکت‌کنندگان در این مطالعه خواستند الگوهای خواب خود را در سنین مختلف و در روزهای متفاوت از روزهای کاری گرفته تا روزهای مدرسه یا آخر هفته کنترل کنند. آن‌ها باید از مقیاس پنج نقطه‌ای استفاده می‌کردند که پنج به معنای خیلی خوب بود.

به گفته متخصصان، خواب کوتاه کمتر از هفت ساعت طول می‌کشد، هرچند توصیه شده که خواب کافی و باکیفیت بین هفت تا ۹ ساعت و خواب طولانی بیش از ۱۰ ساعت باشد.

متخصصان دریافتند افرادی که در دوران رشد خواب کم و بی‌کیفیتی داشتند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به ام‌اس قرار دارند.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، “دکتر اوکرشتد” افزود: انجام مداخله‌های آموزشی ویژه نوجوانان و والدین آن‌ها درمورد پیامدهای منفی سلامتی ناشی از خواب ناکافی اهمیت دارد. به نظر می‌رسد خواب ناکافی و بی‌کیفیت در دوران نوجوانی، خطر ابتلا به ام‌اس را افزایش می‌دهد بنابراین خواب کافی که برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی لازم است، یکی دیگر از عوامل پیشگیری ام‌اس به شمار می‌آید.

این مطالعه که در نشریه جراحی مغز و اعصاب عصب‌شناسی و روانپزشکی (Journal of Neurology Neurosurgery & psychiatry) منتشر شده است، نشان داد که خواب بی‌کیفیت بین نوجوانان شایع‌تر و این احتمالا به‌دلیل تغییرات فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی زندگی آن‌ها است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا