تصویب ۶ مصوبه در ستاد ملی زن و خانواده

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

حوزه زنان و خانواده در یکسال گذشته دستخوش تغییرات اساسی در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و حتی مدیریتی شد، توجه ویژه دولت به مقوله بانوان و تشکیل ستاد ملی زن و خانواده با ۶ مصوبه اثربخش مهمترین اقدام در این مدت بود.

گرزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، تصویب ۶ مصوبه در ستاد ملی زن و خانواده از جمله اقداماتی بود که در دولت سیزدهم به آن نگاه ویژه داشت، البته در کنار این اقدام مهم توسعه فعالیت‌های کارآفرینان زن، مشارکت اقتصادی بانوان، تشکیل صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار، تخصیص ۲۵ درصد عرصه مدیریت کشور به بانوان، تدوین لایحه حفظ کرامت زنان، شناسایی زنان تاثیرگذار و رشد فعالیت‌های ورزشی و اقتصادی در این حوزه نیز چشمگیر بوده است.

۲ نشست ستاد ملی زن و خانواده با ۶ مصوبه اثربخش

در نخستین جلسه ستاد ملی زن و خانواده در ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ رئیس جمهور با تاکید بر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، بر لزوم رفع مشکلات اعطای تسهیلات گفت: زنان و بانوان باید احساس کنند که در جامعه و به ویژه از سوی نظام حکمرانی مورد پشتیبانی و حمایت هستند.

نخستین جلسه ستاد ملی زن و خانواده ۲ مصوبه و دومین جلسه ستاد با حضور رئیس جمهور در هفتم دی ۱۴۰۱ نیز چهار مصوبه اثربخش در حوزه زنان و خانواده به تصویب رسید.

تشکیل صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار، ارتقای ساختار معاونت و مشاوران مرتبط با معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، طرح تدوین بازآرایی وضعیت اشتغال بانوان، طرح پیشنهادی در حوزه کاهش آسیب طلاق به کمک مشاوره زوجین نوپا، نظام واره شغلی زنان، نظام جامع آماری زن و خانواده و تشکیل کارگروه زنان، سلامت و امنیت از دیگر طرح‌های مصوب در ۲ جلسه این ستاد بود.

تشکیل صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار برای حمایت از بانوانی که برای ایجاد اشتغال از نظر اقتصادی با مشکل مواجه بودند یک راهکار بسیار موثر از سوی ستاد ملی زن و خانواده بود تا از این پس برای این بانوان نیازمند تسهیلات اشتغالزایی دولت به عنوان ضامن باشد.

اکنون سه میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارند بسیاری از زنان سرپرست خانوار به دلیل نداشتن ضامن امکان استفاده از تسهیلات اشتغال را نداشتند تشکیل این صندوق بخش عمده‌ای از مشکلات این بانوان را حل خواهد کرد.

صندوق ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار علاوه بر اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریالی اولیه، ۱۰۰ میلیارد ریال دیگر از سوی بانک رفاه به دستور وزیر اقتصاد در این صندوق تامین شد تا بتواند بانوان بیشتری را مشمول این ضمانت کند.

براساس آمارهای موجود زنان سرپرست خانوار در دهک یک تا پنج که تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) نیستند با آمار بیش از ۲ میلیون نفر می‌توانند با استفاده از تسهیلات این صندوق، حمایت‌هایی را دریافت کنند.

براساس آمارهای رسمی سه میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار وجود دارد اما طبق آمارهای غیررسمی حتی این آمار تا بیش از ۶ میلیون نفر هم می‌رسد.

ارتقای ساختار معاونت امور زنان و خانواده

ستاد ملی زن و خانواده همچنین مصوبه‌ای تحت عنوان ارتقای ساختار معاونت و مشاوران مرتبط با معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری را داشت که براساس این مصوبه مشاوران در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف از جایگاه مناسبی برخوردار خواهند شد.

براساس این مصوبه باید پست‌هایی به این افراد اختصاص داده شود که در سطح معاون و مدیرکل باشد و در تصمیم‌گیری‌های کلان سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها نیز این مشاوران دخالت داده شوند و صاحب رای و نظر در شورا باشند.

دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده در این جلسه چهار طرح پیشنهادی در حوزه کاهش آسیب طلاق به کمک مشاوره زوجین نوپا، نظام‌واره شغلی زنان، نظام جامع آماری زن و خانواده و تشکیل کارگروه زنان، سلامت و امنیت ارائه کرد که همه آنها تصویب شد.

تصویب تدوین نظام‌واره شغلی زنان

تدوین نظام جامع آماری زنان و خانواده به تفکیک جنسیت و برای یکپارچه‌سازی داده‌های آماری و اطلس ویژه زنان در ستاد ملی زن و خانواده تصویب شد

موافقت با طرح تدوین بازآرایی وضعیت اشتغال بانوان به عنوان یکی دیگر از مصوبات دومین نشست ستاد ملی زن و خانواده بود که مقرر شد این طرح با توجه به مسئولیت‌های چندگانه زنان تنظیم و پس از تدوین در جلسه آتی ستاد به تصویب رسد.

به همین منظور برنامه‌ریزی نظام‌واره شغلی زنان در برنامه هفتم توسعه صورت گرفته است تا از این طریق بتوان آنها را در قانون کار به صورت عملیاتی اعمال کرد.

تدوین نظام جامع آماری زنان و خانواده به تفکیک جنسیت با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی برای یکپارچه‌سازی داده‌های آماری مرتبط و طراحی زیست بوم زن و خانواده و اطلس ویژه زنان در برش‌های گوناگون نیز در ستاد ملی زن و خانواده تصویب شد.

داشتن نظام جامع آماری به عنوان یکی از خواسته‌ها و مطالبات جدی در حوزه زنان و خانواده است تا با استفاده از این نظام جامع بتوان به همه حوزه‌های زنان دسترسی داشت.

شناسایی و حمایت از کارآفرینان برتر زن

در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در راستای حمایت از زنان کارآفرین و اشتغالزایی آنها انجام شد که به همین منظور با شناسایی زنان کارآفرین برتر و ایجاد اشتغال پایدار برای بانوان به ویزه زنان سرپرست خانوار در استان‌های مختلف در این یکسال گذشته صورت گرفت.

اکنون براساس داده‌های آماری موجود، در راستای ارائه خدمات در عرصه کارآفرینی بانوان اکنون بیش از ۳۰ درصد استان‌های کشور وارد چرخه کارآفرینی شده و مابقی استان‌ها در مرحله شناسایی هستند.

تدوین طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار

تدوین توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار به عنوان یکی از طرح‌های مهم در یک سال گذشته بوده است تا از این طریق ضمن شناسایی زنان کارآفرین تسهیلات و امکاناتی برای حمایت در اختیار این افراد قرار گیرد.

در راستای اجرای این طرح توانمندسازی برنامه‌های ویژه‌ای تحت عنوان ایجاد محیطی امن برای فضای اشتغالی کارآفرینان، توانمندسازی اقتصادی بانوان و پایداری اشتغال زنان سرپرست خانوار انجام شده است تا بانوان فعال در عرصه اقتصادی و اشتغال به فعالیت‌های خود بپردازند.

اختصاص ۲۵ درصد عرصه مدیریتی کشور به بانوان

توجه به جایگاه مدیریتی بانوان یکی دیگر از برنامه‌های مهم و اثرگذار در سال گذشته بود تا از این طریق ۲۵.۲ درصد پست‌های مدیریتی در سطوح عالی، میانی و مدیریت اجرایی دستگاه‌های دولتی در عرصه قدرت و تصمیم‌گیری به بانوان اختصاص داده شود.

اختصاص این پست‌های مدیریتی قدرت بانوان را در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی افزایش داده است تا بانوان بتوانند در امر مهم تصمیم‌گیری هم سهم داشته باشند.

پیگیری‌های لازم برای تصویب لایحه حفظ کرامت بانوان در برابر خشونت

لایحه حفظ کرامت بانوان در برابر خشونت یکی از موضوعات بود که در سال گذشته به صورت ویژه از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی پیگیری جدی شد که اطلاعات بیشتر درباره آخرین اقدامات درباره این لایحه را می‌توانید اینجا بخوانید.

توجه به حوزه اشتغال و کارآفرینی

اشتغال بانوان در یکسال گذشته نیز دستخوش تغییرات مثبتی بود به گونه‌ای که اکنون نرخ مشارکت اقتصادی بانوان به حدود ۱۳ درصد از میزان اشتغال فعال در سطح کشور رسیده است.

نرخ مشارکت اقتصادی بانوان به حدود ۱۳ درصد از میزان اشتغال فعال در سطح کشور رسیده است

ایجاد ۴۲۰۰ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی با تخصیص ۱۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی و فعالیت ۲ هزار و ۳۹۰ زن به عنوان عضو هیات مدیره شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر اقدامات اقتصادی در حوزه بانوان بوده است.

پوشش بیمه تأمین اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار، کاهش نرخ بیکاری زنان به ۱۳.۷ درصد، کارفرمایان زن ۱.۲ درصد زنان شاغل، توسعه کسب و کار پایدار، افزایش دسترسی زنان به منابع طبیعی و اجرای طرح ملی توان‌افزایی اشتغال با محور زنان روستایی و عشایر از دیگر دستاوردهای یکسال گذشته در حوزه اشتغال و کارآفرینی بانوان به شمار می‌رود.

۳۲ درصد بانوان عضو شرکت‌های فعال در اقتصاد و بازار

فعالیت ۴۸۲ زن در کرسی‌های مدیریت شهری در شوراهای اسلامی شهر و هشت زن به عنوان شهردار، افزایش نرخ مشارکت ۵.۳۱ درصدی زنان فعال در عرصه‌ فناوری‌ اطلاعات، فعالیت بانوان در قالب ۲۳ درصد توسعه‌دهندگان برنامه‌های نرم‌افزاری تلفن همراه و سهم ۵۰ درصدی موتور محرکه‌ تحول دیجیتال به بانوان از دیگر دستاوردهای حوزه زنان محسوب می‌شود.

اکنون حضور ۳۲ درصدی بانوان به عنوان اعضای شرکت‌های فعال در اقتصاد و بازار کشور، تاسیس ۲۵۰ شرکت دانش بنیان توسط زنان، فعالیت ۷۳۵ زن به عنوان مدیرعامل شرکت‌های دانش‌بنیان و ۲۳۹۰ زن به عنوان عضو هیات مدیره در این گروه شرکت‌ها از دیگر پست‌های مدیریتی بانوان است.

وجود چهار هزار زن کارآفرین در کشور، مدیریت ۲۰ درصد از مراکز کارآفرینی توسط بانوان، فعالیت ۱۶۱۱۱ باشگاه ورزشی برای زنان، کسب ۳۳۰۲ مدال در رویدادهای اخیر جهانی توسط ورزشکاران زن، فعالیت ۸۸۳۶۶ نفر داور زن در مسابقات ملی و بین‌المللی، حضور زنان در ۹۷ کرسی بین‌المللی در فدراسیون‌های ورزشی جهان، حضور ۵۱ زن رئیس و نائب رئیس فدراسیون‌های ورزشی و نیز ۷۰ زن رئیس هیات ورزشی در سطح استان‌ها به عنوان دیگر افتخارات حوزه زنان به شمار می‌رود.

شناسایی ۱۴ زن تاثیرگذار ایرانی

شناسایی ۱۴ هزار زن تاثیرگذار ایرانی و حمایت از ایده‌های بانوان از دیگر اقدامات در سال گذشته بود که این برنامه توسط معاونت امور زنان و خانواده در قالب ۲ کنگره ملی و بین‌المللی برای شناسایی زنان تاثیرگذار در عرصه‌های مختلف اجرایی شد.

اجلاس زنان تاثیرگذار در سطح ملی و شناسایی اثرگذاری‌های آنان در حیطه‌های مختلف علمی، اقتصادی، فرهنگی، اشتغال و کارآفرینی برگزار شد. کنگره بانوان تاثیرگذار علمی، اقتصادی، پژوهشی و نوآورانه با هدف تقدیر، حمایت، توانمندسازی و کمک به رشد ایده بانوان بود.

انتخاب این زنان تاثیرگذار از طریق عموم مردم، سایت گوهرشاد، امور بانوان استانداری‌ها، حلقه‌های میانی همچنین از طریق شناسایی در جشنواره بانوی ایرانی در هنر و فرهنگ و جشنواره ایده‌های دختران ۱۲ تا ۱۸ سال بوده است.

افزایش ۵۰ درصدی بودجه حوزه زنان

افزایش ۵۰ درصدی بودجه حوزه زنان به عنوان یکی دیگر از اقدامات موثر در سال گذشته بوده است که در این راستا علاوه بر این بودجه، یک درصد از بودجه همه دستگاه‌ها به طرح‌های این بخش اختصاص می‌یابد.

بودجه معاونت زنان امسال با عنایت رئیس جمهور برای گسترش فعالیت حوزه زنان وخانواده رشد ۵۰ درصدی داشته است. البته در همه بودجه های مربوط به نهادهایی چون بهزیستی، اولویت با زنان است.

حوزه زنان و خانواده در سال ۱۴۰۰ تحولات چشمگیری در عرصه‌های مختلف را شاهد بود اما با این وجود با توجه به اینکه نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند همچنان این حوزه نیازمند توجه از سوی مسئولان برای ارتقای جایگاه بانوان در همه بخش‌ها است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا