ناصر باقری مقدم: نخبگان رتبه‌بندی می‌شوند

انتشارات موفقیت‌شناسی

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه تنها مرجع رسمی شناسایی نخبگان در کشور بنیاد ملی نخبگان است، گفت: در شیوه جدید شناسایی نخبگان علاوه بر معیارهای احراز نخبگی گذشته، به رویکردهای حل مسائل نخبگان نیز توجه کردیم و نخبگانی که بیشترین اثرگذاری را از طریق حل مساله داشته باشند، امتیازات بالاتری را دریافت خواهند کرد

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، دکتر ناصر باقری مقدم، با بیان اینکه برای شناسایی نخبگان و مستعدان کشور چند تغییر اساسی رخ داده است، افزود: از جمله آن می‌توان از شناسایی منفعل به شناسایی فعال اشاره کرد. در گذشته برای شناسایی این افراد سامانه‌ای داشتیم که نخبگان مشخصات خود را بارگذاری می‌کردند، ولی در روش جدید ما به صورت فعال اقدام به شناسایی نخبگان خواهیم کرد و از این طریق می‌توانیم به سرعت بانک داده‌های نخبگان را افزایش دهیم.

وی شناسایی نخبگان از طریق “فعال‌شدن بنیان” را به دو روش “کمی” و “کیفی” ذکر کرد و در این باره توضیح داد: از طریق کمی با استفاده از ابزارهایی چون نرم‌افزارها و هوش مصنوعی شناسایی را آغاز خواهیم کرد و از طریق کیفی از طریق نظر اساتید و برجستگان علمی کشور به صورت شبکه‌ای اقدام به افزایش چارچوب شناسایی نخبگان می‌کنیم.

باقری مقدم تغییر دیگر ایجادشده در آیین‌نامه شناسایی نخبگان را معیارهای شناسایی نخبگان از معیارهای صرفا “علمی” به معیارهای “اثربخشی”عنوان کرد و یادآور شد: ما علاوه بر معیارهای احراز نخبگی که در گذشته داشتیم که شامل معدل و تعداد مقاله می‌شد، به رویکردهای حل مسائل نخبگان نیز توجه کردیم و نخبگانی که بیشترین اثرگذاری را از طریق حل مساله داشته باشند، امتیازات بالاتری را دریافت خواهند کرد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه این دو تغییر از تغییرات اساسی در شناسایی نخبگان است، خاطر نشان کرد: تغییر سوم در این زمینه آن است که در فرآیند شناسایی، نخبگان رتبه‌بندی می‌شوند. برخی از مخاطبان بنیاد ملی نخبگان افرادی هستند که مستعد هستند و به تازگی وارد فرآیند نخبگی شدند و برخی دیگر پله‌های نخبگی را به راحتی طی کردند و وارد مراحل بالاتری شدند و بر این اساس نخبگان سطح‌بندی می‌شوند.

باقری مقدم با بیان اینکه تاکنون این رتبه‌بندی در نخبگان نبوده است، اظهار کرد: تاکنون هر فرد نخبه‌ای که عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شد، یکسری جوایزی به وی تعلق می‌گرفت؛ ولی در فرآیند جدید متناسب با این سطح‌بندی امکاناتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد. فردی که دارای اثرگذاری بیشتری باشد، امکانات بیشتری به وی تعلق می‌گیرد.

وی در خصوص شناسایی نخبگان در دانشگاه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با تاکید بر اینکه تنها مرجع رسمی شناسایی نخبگان در کشور بنیاد ملی نخبگان است، گفت: ممکن است برخی از نهادها و دانشگاه‌ها برای خودشان دسته‌بندی‌های خاصی داشته باشند ولی این‌ها ملاک ملی ندارد و در صورتی که بخواهیم نخبگان ملی را معرفی کنیم، باید از مسیر بنیاد ملی نخبگان باشد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا