تفاهم‌نامه چندجانبه برای ایجاد ناحیه نوآوری تهران منعقد خواهد شد

انتشارات موفقیت‌شناسی

آخرین وضعیت تفاهم‌نامه چندجانبه برای ایجاد ناحیه نوآوری تهران، مصوبه شورای عالی شهرسازی در زمینه شهر دانش دانشگاه تهران، احداث مدرسه مدیریت کسب‌وکار و احداث ساختمان جدید دانشکده مهندسی عمران و هدفمندسازی قراردادهای پژوهشی در نشست هم اندیشی شورای دانشگاه تهران با شهردار تهران مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، علی اسدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در نشست هم‌اندیشی شورای دانشگاه تهران با علیرضا زاکانی شهردار تهران، گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران قدیمی‌ترین و بزرگترین پارک علم و فناوری کشور است که قریب به ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان و بیش از ۵۰۰ هسته نوآور در آن استقرار دارند.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران افزود: بحث ناحیه نوآوری یکی از اولویت‌های ما است که این ناحیه باید به امضای معاونت علمی ریاست جمهوری، وزیر علوم، شهردار تهران و رئیس دانشگاه تهران برسد که تقریباً با وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری به جمع‌بندی رسیده‌ایم.

دکتر اسدی خطاب به شهردار تهران اظهار کرد: روز سوم خرداد روز پربرکتی است. اگر دستور بفرمایید امضای تفاهم‌نامه ناحیه نوآوری تهران روز سوم خرداد ماه انجام شود. امیدواریم اواویت ارائه خدمات ۱۲ گانه‌ای که قرار است در ناحیه نوآوری تهران ارائه شود، با ناحیه نوآوری مرکزی باشد چراکه روزانه فقط ۵۰ هزار دانشجو در شهر دانش و منطقه امیرآباد تردد می‌کنند و بیشترین حضور متخصصان و دانشجویان در این ناحیه صورت می‌گیرد که می‌تواند بسیار تاثیرگذار در ناحیه نوآوری تهران باشد.

مهدی شهبازی مشاور رئیس دانشگاه و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران در این نشست درباره اقدامات حل مشکل مسکن دانشگاهیان دانشگاه تهران، گفت: احداث ۲ هزار واحد مسکونی اعضای هیات علمی و نخبگان دانشگاه تهران بر اساس انعقاد تفاهم‌نامه بین معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه تهران پیگیری می‌شود که بر اساس این تفاهم‌نامه، هزینه‌ها و تامین منابع مالی برعهده معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان خواهد بود و دانشگاه تهران نیز زمین مورد نیاز را تامین می‌کند.

عضو هیات رئیسه دانشگاه تهران افزود: از ظرفیت شهرداری تهران برای احداث مسکن کارکنان دانشگاه تهران بهره خواهیم گرفت. علاوه بر احداث ۲ هزار مسکن که معاونت علمی ریاست جمهوری تقبل کرده است، تعداد مسکن احداثی را به عدد قابل قبولی برای کارکنان دانشگاه خواهیم رساند. بازدید از زمین‌های مدنظر نیز در هفته گذشته صورت گرفته است.

شهبازی خاطرنشان کرد: در راستای مولدسازی به این سمت رفتیم که در بخش مسکن و رفاهی، فضای مناسبی را برای اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه تهران ایجاد کنیم.

آخرین وضعیت «شهر دانش» دانشگاه تهران

علی مبینی دهکردی به تعامل دانشگاه تهران و شهرداری تهران درباره شهر دانش، خطاب به شهردار تهران پیشنهاد کرد: اگر بخواهید ایده‌های خود را اجرایی کنید، منطقه «شهر دانش» را به عنوان پایلوت انتخاب کنید؛ مطالعات شهر دانش انجام شده است، طرح‌هایش آماده و طراحی‌های فراخوان عمومی انجام شده و اکنون دیگر مرحله نهایی تصمیم‌گیری درباره این منطقه در کمیسیون ماده پنج اصلی است. با کمک شهرداری تهران تمام آنچه که درباره شهر دانش در آخرین مصوبه شورای عالی شهرسازی گفته شده بود، دیده شده است. تمام آنچه که برای حق و حقوق ذی‌نفعان و مراعات مسائل متعدد، خط مشی گذاشته شده بود، به طور کامل در طراحی انجام‌شده طی ۱.۵ سال گذشته رعایت شده است.

احداث ساختمان جدید دانشکده مهندسی عمران با سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومانی خیر نیک‌اندیش

معاون دانشگاه و رئیس سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران در تبیین ضرورت تسریع در تعیین تکلیف شهر دانش، اظهار داشت: یک خیر نیک‌اندیش برای سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی جهت احداث ساختمان جدید دانشکده مهندسی عمران اعلام آمادگی کرده است که به منظور بالفعل شدن این موضوع، منتظر مصوب شدن طرح نهایی شهر دانش هستیم. همچنین برج مرکزی دانشگاه تهران طراحی شده و آماده فعالیت اجرایی آن هستیم و سرمایه‌گذار هم وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت احداث موزه علم در پایتخت، گفت: علم و آموزش و خانواده و گردش در پرتو علم در موزه‌ها یک نماد برجسته‌ای در دنیا است. دانشگاه تهران بهترین موقعیت مکانی و اراضی خود را برای احداث موزه علم در تهران در نظر گرفته است که امیداویم با حمایت شهرداری تهران، موانع اجرایی آن سریع‌تر برداشته شود تا بتوانیم این موزه را که یک ضرورت برای پایتخت است، ایجاد کنیم.

احداث مدرسه مدیریت کسب‌وکار در زمین شش هکتاری درکه

مبینی دهکردی با اعلام اینکه مکان‌یابی و طراحی‌های اولیه برای احداث خوابگاه‌های متاهلین انجام شده است، افزود: یکی از خیرین در محدوده درکه، حاضر است ۶ هکتار زمین را به دانشگاه تهران و شهرداری واگذار کند که یک مدرسه مدیریت کسب‌وکار در آن زمین احداث شود و هزینه‌های آن را نیز خود این خیر دانش‌دوست پرداخت می‌کند.

هدفمند شدن قراردادهای پژوهشی دانشگاه تهران و شهرداری تهران

مهدی فکور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران نیز در این نشست هم‌اندیشی با اشاره به آمار قراردادهای پژوهشی دانشگاه تهران با شهرداری تهران، گفت: نگاه ویژه‌ای به دانشگاه تهران و ظرفیت موجود در اعضای هیات علمی دانشگاه تهران شود تا دانشگاه بتواند به نیازهای شهرداری دسترسی پیدا کند و بتوانیم از پتانسیل علمی دانشگاه برای حل مسائل تهران استفاده کنیم. دسترسی به نیازهای شهرداری می‌تواند انعقاد قراردادهای پژوهشی را هدفمند کند.

به جای کلی‌نگری، وارد مسئله‌محوری شویم

احمد نوحه‌گر، معاون برنامه‌ریزی و توسعه دانشگاه تهران هم در این نشست با تمجید رویکرد شهرداری تهران در زمینه استفاده از توان علمی دانشگاه تهران برای حل مسائل کلانشهر تهران، گفت: برای حل مسائل هم در شهرداری و هم در کشور باید نگاه مسئله‌محوری داشته باشیم، یعنی مسائل را بشناسیم و بر اساس شناخت مساله برای حل آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به برنامه هفتم توسعه، یکی از ویژگی‌های این برنامه را مسئله‌محوری عنوان کرد و گفت: اگر برنامه هفتم توسعه آخرین برش از برنامه سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور باشد، طبیعی است که ما باید به جای کلی‌نگری و بررسی مسائل کلی، وارد مسئله‌محوری شویم و زمان و منابع را هدر ندهیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه دانشگاه تهران همچنین با اشاره به چالش‌های برنامه هفتم توسعه، یکی از چالش‌های جدی کشور و تهران را ناظر بر چالش آب، چالش فرونشست زمین و مسائل محیط زیستی بخصوص آلودگی هوا در تهران دانست و گفت: دانشگاه تهران دارای مراکز و موسسه‌های پژوهشی متعددی است که می‌توانند در این زمینه به شهرداری تهران کمک کند. همچنین دانشگاه تهران می‌تواند در آموزش مهارت‌های مورد نیاز شهرداری به این نهاد کمک کند.

مدیریت شهر هوشمند نیازمند مدیریت هوشمندانه شهر است

هادی بهرامی احسان، معاون فرهنگی دانشگاه تهران هم در این نشست گفت: دانشگاه بزرگترین جامعه و سرمایه نخبگانی کشور است و شما در هیچ جایی از کشور یک همچین تجمع نخبگانی را مشاهد نمی‌کنید.

وی افزود: در مدیریت هوشمند شهر که احتمالاً یک نگاه سخت‌افزاری هم ممکن است به موضوع وجود داشته باشد، یک نگاه هوشمندانه اضافه شود. مدیریت شهر هوشمند نیازمند مدیریت هوشمندانه شهر است و لازم است از ظرفیتی که در دانشگاه وجود دارد برای مدیریت هوشمندانه استفاده شود. ما در دانشگاه تهران این آمادگی را داریم که با توجه به نیازهای شهرداری بویژه در ابعاد اجتماعی مانند مواجهه با حاشیه‌نشینی، به شهرداری کمک کنیم.

بهرامی احسان در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت مساله هویت، سلامت و اشتغال؛ گفت: برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی بدون توجه به حل این مسائل امکان‌پذیر نخواهد بود و باید از ظرفیت خود دانشجویان و اعضای هیات علمی در اجرای یک برنامه منظم و مستمر استفاده شود.

پیشنهاد ایجاد یک دبیرخانه در دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران

علیرضا نوپور رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران نیز به معرفی ظرفیت‌های این دانشکده و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در آن پرداخت. دکتر فرشاد نوریان، رئیس دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران نیز گفت: اساتید دانشکده شهرسازی به صورت فردی با شهرداری کار می‌کنند اما این همکاری به صورت منسجم بین دانشکده و شهرداری وجود نداشته است. یک دبیرخانه در دانشکده شهرسازی ایجاد شود که ارتباط مستقیمی بین دانشکده شهرسازی و مدیریت شهری ایجاد شود و بر روی دغدغه‌های مشترکمان، از هویت شهری تا شهر هوشمند، کار کنیم.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا