ایران موفق به کسب رتبه دوم نمایشگاه بین‌المللی نوآوری ژنو شد

انتشارات موفقیت‌شناسی

 یک تیم نوآور کشور با ارائه اختراعی با عنوان «جانپناه اضطراری» موفق به کسب دو جایزه جهانی این رقابت شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، نمایشگاه بین المللی اختراعات ژنو از بزرگترین رویدادهای اختصاصی حوزه نوآوی دنیا است که همه ساله با حمایت سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO و با نمایش حدود یکهزار اختراع از مخترعان سراسر جهان برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه شرکت های صنعتی و تجاری، دانشگاه‌ها، مخترعین و محققان، انجمن‌ها، سازمان‌ها و موسسات خصوصی و دولتی می‌توانند در یک فرصت بی نظیر اختراعات و نوآوری‌ها یا نتایج تحقیقات و محصولات جدید خود را عرضه کنند.

امسال نیز چهل و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری ژنو از ششم تا دهم اردیبهشت جاری(۲۶ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۳) در ژنو سوئیس برگزار شد و ۲۸ مخترع از ایران نیز در آن حضور پیدا کردند.

رقابتی جهانی که یک تیم نوآوی کشور در آن موفق شد با ارائه اختراعی تحت عنوان «جانپناه اضطراری» دو جایزه جهانی شامل مقام دوم (مدال نقره) مسابقات در بخش «تکنولوژی‌های حوزه بلایا و سوانح طبیعی» و همچنین مدال ویژه «کرواسی» از طرف هیات داوران شد.

مصطفی تقی زاده دانشجوی دکتری معماری، شهلا محسنی دانشجو کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و رباتیک، کاوه فرهادی دکتری کارآفرینی، اشکان معتمد دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی از اعضای تیم چهار نفره پارادیس لب و محسن پاریزی دانشجوی دکتری نیز از همکاران این تیم نوآوری است.

تقی زاده که خود این اختراع را در سال ۱۳۹۹ به ثبت رسانده و به نمایندگی از این تیم نوآوری در چهل و هشتمین نمایشگاه بین المللی نوآوری ژنو ۲۰۲۳ حاضر شده در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در خصوص ویژگی اختراع ارائه شده در این نمایشگاه توضیح داد: سیستم “جانپناه اضطراری” در واقع نوع جدیدی از کیسه هوا است که به دلیل طراحی یکپارچه و تخم مرغی شکل قابلیت دربرگیری انسان را بصورت کامل دارد.

به گفته این مبتکر کشور، این اختراع که پیش از این منتخب هیئت داوران و همچنین منتخب مردمی جایزه انجمن معماری جهانی ۲۰۲۲ بوده است، یک سیستم اضطراری و یک سازه سبک وزن با پوسته مقاوم جهت امکان واکنش سریع برای کاهش تلفات سوانح غیرمترقبه است.

وی افزود: این سیستم بصورت فشرده درون سطوح کاذب بمنظور عدم اشغال دائمی فضای مفید تا لحظه اضطراری جانمایی شده و در برابر سوانح فعال می شود و پناهگاهی ایمن را در حداقل یک ثانیه مهیا می کند، تا امکان پناه دادن را فارغ از نوع کاربری و بدون فوت وقت، تنها با یک حرکت بویژه برای افراد کم توان بعمل آورد.

تقی زاده افزود: این محصول همچنین قابل استفاده در کابین داخلی انواع وسایل نقیله و فضای داخلی انواع ساختمان ها (مسکونی، آموزشی، زیارتی، …) است، بنابراین از امکان محافظت از انسان در برابر حوادث غیر مترقبه به خصوص در لحظات طلایی اولیه تصادفات و پس از آن تا رسیدن نیروهای امداد و نجات برخوردار است.

مخترع سیستم نوآورانه «جانپناه» با بیان اینکه، این محصول توسط اساتید دانشگاه امیرکبیر داوری و همچنین در ادامه ثبت اختراع شده، تصریح کرد: سیستم جانپناه بصورت هوشمند گرما، رطوبت و تکانه را تشخیص داده و سنسور آن عمل می کند و همچون ایربک خودرو از جان انسان در حوادث مختلف محافظت می کند.

وی با بیان اینکه، این نوآوری از حمایت مالی یک گروه خودروساز کشور و با هدایت و راهنمایی علمی اساتیدی همچون دکتر اخلاصی و دکتر ترکاشوند و همچنین پژوهشکده سوانح طبیعی ایران برخوردار بوده، تصریح کرد:جان پناه در سه سایز مختلف شامل کوچک، متوسط و بزرگ و نمونه دیگری نیز برای حفاظت از جان سرنشینان خودرو طراحی و ساخته شده است.

این مخترع کشور از سازمان ها و نهادهایی همچون شرکت های خودروسازی، مسکن و شهرسازی، سازمان امداد و نجات و هلال احمر، ستاد مدیریت بحران و بلایای طبیعی به عنوان مراکزی نام برد که می توانند از این محصول نوآورانه برای مدیریت بهینه و بهبود عملکرد کار خود بهره مند شوند.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه بین‌المللی اختراعات یک نسخه مجازی از رویداد خود را در سال ۲۰۲۲ برگزار کرد که به نام روزهای ارزیابی اختراعات ژنو بود.

این رویداد مجازی به برگزارکنندگان این امکان را داد تا با مخترعان ارتباط خود را حفظ کرده و نوآوری جهانی را ترویج کنند. همچنین به مخترعان از سراسر جهان اجازه داد تا اختراعات خود را از طریق یک ویدیوی سه دقیقه ای ارسال کنند که سپس توسط یک هیئت متشکل از متخصصان مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا