دومین زن ریاضیدان ایرانی در دانشگاه هاروارد خوش درخشید

انتشارات موفقیت‌شناسی

 تینا ترکمان دانش آموخته‌ دانشگاه صنعتی شریف و ریاضیدان نخبه به عنوان دومین زن ایرانی پس از مریم میرزاخانی موفق به اخذ مدرک دکترای ریاضی محض از دانشگاه هاروارد در آمریکا شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا ، دکتر تینا ترکمان ریاضیدان نخبه ایرانی که در سال ۱۳۹۲ در پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی ریاضی، دومین زن برتر جهان شده بود، به تازگی موفق شد از تز خود با راهنمایی پرفسور کورتیس مکمالن (برنده مدال فیلدز) دفاع کند.

ترکمان تز دکتری خود را با محوریت جریان‌های ژئودزیک روی سطوح هذلولی انجام داده است.

وی که علاقمند به درک و مطالعه هندسه و مبحث دینامیک است ، مقطع کارشناسی رشته‌ ریاضی را سال ۲۰۱۷ در دانشگاه صنعتی شریف به‌پایان رساند و در همان سال به‌صورت مستقیم برای مقطع دکتری ریاضیات دانشگاه هاروارد پذیرفته شد.

دکتر ترکمان در سال ۲۰۱۲ مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری را دریافت کرد و در سال ۲۰۱۳ نیز مدال نقره‌ المپیاد جهانی ریاضیات را به گردن آویخت. ترکمان مدال طلای رقابت بین‌المللی ریاضیات در سال ۲۰۱۵ به‌همراه یک مدال طلا و یک مدال برنز کشوری را نیز در کارنامه خود دارد.

براساس گزارش دانشگاه صنعتی شریف، این ریاضیدان پس از فرشید جمشیدیان (۱۹۸۰)، پیروز وکیلی (۱۹۸۸)، مریم میرزاخانی (۲۰۰۴)، علی اکبر دائمی (۲۰۱۴)، پنجمین ایرانی است که موفق به اخذ درجه دکترا از دانشگاه هاروارد شده است.

دانشگاه «هاروارد» چرا مهم است؟

دانشگاه «هاروارد» یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی و یکی از اعضای هشت گانه «لیگ آیوی» است که در کمبریج، ماساچوست واقع شده ‌است. این دانشگاه در سال ۱۶۳۸ تأسیس و در جهت بزرگداشت اولین خیّر آن، روحانی «جان هاروارد»، هاروارد نامیده شد. هاروارد قدیمی‌ترین مؤسسه آموزش عالی در ایالات متحده و از معتبرترین موسسات در جهان است.

کتابخانه دانشگاه هاروارد نه تنها قدیمی‌ترین مجموعه فرهنگی در آمریکا بلکه با شعبات خود، بزرگ‌ترین کتابخانه دنیا است و در حال حاضر دارای ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار جلد کتاب، رساله و میکروفیلم است. کتابخانه هاروارد، بزرگ‌ترین سیستم کتابخانه دانشگاهی جهان است که شامل ۷۹ کتابخانه منفرد بوده و حدود ۲۰٫۴ میلیون عنوان را در خود جای داده‌ است.

در میان رتبه‌بندی‌های کلی، نشریه رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان که رتبه‌بندی شانگ‌های نیز نامیده می‌شود، هر ساله از بدو انتشار تا امروز دانشگاه هاروارد را برترین دانشگاه جهان معرفی کرده و در رتبه‌بندی تایمز از زمان انتشار یعنی سال ۲۰۱۱ تا به امروز رتبه اول را در رتبه‌های جهانی معتبر حفظ کرده است.

علاوه بر این، هاروارد با سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در دانشکده مهندسی خود در سال‌های اخیر در رتبه سوم مهندسی و فناوری در جهان قرار گرفت.

شاید هرگاه صحبت از یک نخبه ریاضی و یا دانشگاه هاروارد می‌شود، به یاد زنده‌یاد مریم میرزاخانی ریاضی‌دان برجسته و دانش آموخته نام‌آور ایرانی بیفتیم. میرزاخانی نیز دانش آموخته‌ی دانشگاه صنعتی شریف، ریاضیدان ایرانی و استاد دانشگاه «استنفورد» بود. او در سال ۲۰۱۴ به دلیل کنش‌گری در زمینه «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آن‌ها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است.

میرزاخانی اولین زن و ایرانی برنده مدال فیلدز است. وی در ۲۳ تیر ۱۳۹۶ در ۴۰ سالگی به دلیل ابتلا به سرطان در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشت.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا